Acasă Actualitate RATT – vaca veşnic bună de muls…

RATT – vaca veşnic bună de muls…

241
DISTRIBUIȚI

Jonglerii pe patru roţi, pe banii timişorenilor

Adusă în prag de faliment de cercuri de interese, în urma mai multor afaceri dubioase,  Regia Autonomă de Transport Timiş are închiriate zeci de maşini către mai multe instituţii publice. Maşinile luate în leasing au fost rapid plasate către Primăria Timişoara, Poliţia Comunitară şi alte instituţii ce se ocupă de transportul persoanelor cu handicap. O chirie modestă şi un control deficitar face ca RATT să-şi plătească cu greu ratele de leasing din închirierea acestor maşini. Cu datorii enorme, regia şi-a permis, la sfârşitul lui 2008, să achiziţioneze, cu banii jos, 3 SUV-uri pe care a plătit 75.000 de euro, iar ultima investiţie, a cărei livrare încă nu s-a făcut sunt 2 Skoda Superb, maşini al căror preţ sare bine de 20.000 de euro.

RATT  – mai tare ca legea românească

 În 2007, RATT a luat în leasing 18 Peugeot 206, pentru care trebuia să plătească o rată lunară cuprinsă între 321 (benzinar) şi 383 de euro (pe motorină). 7 dintre aceste maşini au fost date spre închirere Poliţiei Comunitare Timişoara, iar 6 către diverse direcţii din Primăria Timişoara. RATT a stabilit o chirie de 1,77 lei pentru fiecare kilometru rulat de aceste maşini. Un calcul extrem de simplu arată că maşinile închiriate ar trebui să parcurgă cam 900 de kilometri în fiecare lună, pentru a acoperi rata de leasing. Afacerea, susţine purtătorul de cuvânt al Primăriei Timişoara, nu ar avea nimic necurat la mijloc. Flavius Boncea susţine că instituţia a apelat la RATT deoarce legea nu permitea primăriei să cumpere mai mult de cinci maşini. Astfel, RATT a fost obligată să ia în leasing nenumărate maşini, pe care apoi să le închirieze la preţuri promoţionale Primăriei Timişoara. Aceasta, la rândul ei, le-a plasat angajaţilor cu funcţii importante, poliţiţiştilor comunitari sau transportului persoanelor cu handicap. Experţii în maşini susţin că Peugeot 206 nu este o maşină utilă în oraş. Consumul de carburant din cartea tehnică depăşeşte 8 litri la suta de kilometri.

Au cumpărat SUV-uri cu banii jos, deşi aveau datorii de peste 160 de miliarde de lei

RATT a făcut, însă, o afacere şi mai ciudată. Cu banii jos, conform biroului de relaţii publice, regia care avea datorii imense a cumpărat, la sfârşitul lui 2008, 3 SUV-uri Ford Kuga, plătind pentru fiecare mai mult de 24.000 de euro. Maşinile au ajuns la cei doi viceprimari şi la Culiţă Chiş, şeful Direcţiei Transporturi din Primăria Timişoara. Maşinile au fost achiziţionate prin licitaţie publică de RATT, regie ce avea, în acel moment, datorii de peste 160 de miliarde de lei vechi. „Cele trei maşini le avem pe un contract de comodat. Peugeot-urile sunt luate în chirie, pe număr de kilometri. În total, pentru cele 12 maşini venite de la RATT, primăria plăteşte lunar în jur de 30.000 de lei. Era cea mai bună modalitate la care puteam apela. Este imposibil ca o primărie ca Timişoara să nu poată achiziţiona decât 5 maşini, conform legii”, spune Falvius Boncea, purtătorul de cuvânt al Primăriei Timişoara. Ca şi Peugeot-urile, SUV-urile Ford Kuga nu sunt maşini prea utile într-un oraş. Acestea sunt maşini cu tracţiune 4X4, destinate, în special, unor terenuri dificile.

Mamă bună pentru toţi, RATT a ajuns la capătul puterilor

Nici Poliţia Comunitară nu putea să deţină vreo maşină dacă nu apela la RATT sau nu plătea o chirie la preţul pieţei. Comunitarii au în chirie 7 Peugeot 206 şi un microbuz Mercedes Vito. „Noi nu avem personalitate juridică şi nu puteam cumpăra nicio maşină. Dacă nu închiriam maşinile de la RATT, nu aveam cu ce patrula. Pentru cele 8 maşini închiriate plătim lunar în jur de 45.000 de lei. Pentru Peugeot-uri, 1,77 lei pe kilometru, iar pentru microbuzul Mercedes, 2,67 de lei pe kilometru”, spune Daniela Seracin, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Comunitare Timişoara. RATT ajută de mai mult timp Primăria Timişoara cu maşini închiriate. Pe atunci nu era, însă, nici criză şi nici regia nu era aproape de faliment. De aproape 10 ani, RATT închiriază Primăriei Timişoara cinci maşini Cielo şi un Renault Laguna, pentru şefii de direcţii. Pentru acestea, PMT plăteşte lunar aproximativ 5.000 de lei. La ora actuală, RATT are datorii de peste 200 de miliarde de lei şi zeci de angajaţi au ajuns în şomaj tehnic.  16 dintre cei mai experimentaţi oameni din regie au fost daţi afară pe motiv de restructurare. Şase dintre ei au câştigat deja procesele, iar restul sunt pe rol. În acelaşi timp, parcul auto cu maşini cumpărate sau luate în leasing de RATT şi care nu folosesc la transportul timişorenilor se apropie de 100. Un pic mai puţine decât numărul autobuzelor şi troleibuzelor din Timişoara. Ca o ultimă măsură de salvare de la faliment, RATT a propus, iar consilierii locali au acceptat ca preţul biletelor şi al abonamentelor să fie majorat din această lună.
 

Comentarii

comentarii