Acasă Sănătate Războiul împotriva fumatului ia amploare: O scrisoare deschisă adresată tuturor – semnaţi...

Războiul împotriva fumatului ia amploare: O scrisoare deschisă adresată tuturor – semnaţi petiţia!

DISTRIBUIȚI

revolta nefumatorilorInteresul marilor producători de ţigări este de a exista fumători cât mai mulţi care să se drogheze intens cu noxele otrăvitoare din fumul de ţigară şi să le cumpere ţigările. Prin urmare, noua lege care interzice în totalitate fumatul în spaţiile publice (cafe-baruri, restaurante, bodegi, dar şi în instituţiile sanitare şi de învăţământ) loveşte evident în aceşti producători.
De aceea au apărut peste noapte apărători înverşunaţi ai drepturilor fumătorilor (dacă aţi mai auzit aşa ceva), care încearcă să demonstreze nedemonstrabilul – că noua formă a legii este neconstituţională şi ei au dreptul să fumeze oriunde şi oricând, fără să le pese de cei de lângă ei care nu vor să le inspire fumul toxic. Aceşti aşa-zişi apărători au depus o sesizare la Curtea Constituţională prin care încearcă să arată că legea este neconstituţională.
Aşadar, iată că în 30 decembrie 2015, specialiştii în drept au analizat sesizarea de neconstituţionalitate depusă la Curtea Constituţională în legătură cu Legea nr. 349/2002 – modificată – referitoare la prevenirea şi combaterea efectelor produselor din tutun.
Iată se spun în analiză:
„La 15 decembrie 2015, după avizarea să pozitivă de către Comisia pentru Sănătate şi Familie a Camerei Deputaţilor, nouă formă a Legii 349 privitoare la prevenţia şi combaterea efectelor produselor din tutun (1) a fost votată în Plenul Parlamentului cu o majoritate zdrobitoare. Prin acest vot România s-a alăturat grupului de 23 de ţări ale Comunităţii Europene (între care şi Ungaria şi Bulgaria) care au adoptat deja o astfel de Lege. Cu un sentiment de invidie am aflat, între timp, că şi Republica Moldova ne-a luat-o înainte şi şi-a votat, la 29 Mai 2015, propria lege antifumat (1).
Participanţi direcţi fiind, la dezbaterile care au condus la stabilirea formei finale a Legii 349/202, am aflat cu consternare de blocarea promulgării Legii de către Preşedintele României prin depunerea la Curtea Constituţională a unei sesizări de neconstituţionalitate a unora dintre prevederile acesteia (2). Materialul pe care îl prezentăm mai jos este o analiză critică a textului acestei sesizări.
I. Consideraţiuni generale:
I.1. La o prima vedere textul sesizării apare tehnic, concis şi sobru. El conţine o afirmaţie importantă cu care suntem pe deplin de acord: „ Evident, fumatul este un fenomen pentru care autorităţile statului au îndatorirea să creeze programe şi politici publice menite să reducă numărul fumătorilor şi să descurajeze accesul minorilor şi tinerilor la fumat. Au dreptul, chiar obligaţia de a proteja nefumătorii de efectele fumatului pasiv” (pagină 5).
I.2. Nouă formă a legii 349/2002 este rezultatul unei munci de aproape cinci ani. Prima ei modificare a fost propusă în 2011 dar majoritatea amendamentelor incluse în actuală formă au fost propuse în ultimul an. Formă finală a Legii a fost obţinută după intense dezbateri în cadrul Comisiei pentru Sănătate şi Familie a Camerei Deputaţilor, cu participarea reprezentanţilor societăţii civile (între care şi cei ai Societăţilor Profesionale Medicale) şi în prezenţa reprezentanţilor industriei tutunului. O ultima modificare a textului (respectiv înlăturarea unui amendament) a fost efectuată de către Comisia pentru Sănătate cu puţin înainte de votarea ei, urmare a întoarcerii Legii în urmă unei sesizări a Consiliului Concurenţei. Prin urmare, Legea a fost supusă votului Plenului Parlamentului după o dezbatere prelungită, matură, responsabilă, democratică, fapt care i-a asigurat votul covârşitor (81%) în favoarea adoptării ei.
Mai multe amănunte aici: http://www.petitieonline.com/legea_antifumat_-_critica_criticilor_ei
Concluziile analizei
1. În ciuda aparenţei de redactare profesionistă, sesizarea de neconstituționalitate a Legii 349/2002 excelează prin şubrezenia argumentaţiei şi şocantă superficialitate fapt care îi asigura fie eşecul fie declanşarea unui „efect de bumerang”. Această tentativă de inducere în eroare a bunului simt (în fapt o tergiversare a ridicării României la nivelul vecinilor săi şi al majorităţii zdrobitoare a ţărilor Comunităţii Europene) se poate întoarce exact împotriva minorităţii fumătoare ale cărei drepturi pretinde că le apară. Prin toate acestea, sesizarea este o ofensă la adresa Comisiei pentru Sănătate şi Familie din Camera Deputaţilor, a majorităţii Parlamentare de 81% şi, de fapt, a tuturor cetăţenilor ţării (fumători şi nefumători). În consecinţă sesizarea merită pe deplin o taxare pe măsură din partea Curţii Constituţionale.
Prin actualele ei modificări, Legea 349 aduce, de fapt, la nivel de reciprocitate respectul de care se bucură în prezent fumătorii cu respectul pe care îl merită, în aceeaşi măsură, nefumătorii. Este, prin urmare, o Lege a Respectului Reciproc. În acest sens anexăm comentariile fumătorilor aflaţi printre cei aproape 3.000 de semnatari ai petiţiei iniţiate de noi în vederea susţinerii Legii 349/2002. Având deplină încredere în Curtea Constituţională avem în acelaşi timp toate motivele să fim optimişti că prin punerea în aplicare a Legii 349 România se va alătură, în 2016, ţărilor cu un sistem legislativ avansat dedicat protecţiei sănătăţii cetăţenilor lor –se arată în petiţie.

Comentarii

comentarii