Acasă Actualitate Realitatea virtuală și rolul său în educația viitorului

Realitatea virtuală și rolul său în educația viitorului

DISTRIBUIȚI

Realitatea virtuală (VR) își face simțită prezența nu doar în jocurile video sau pe platformele unde poți juca ruletă online sau alte jocuri de masă sau cărți, ci și în domenii precum sănătate, agricultură, în industria auto, precum și în educație.

În acest moment, peste 97% dintre studenți și-ar dori să studiezi folosindu-se de tehnologia VR, ceea ce ar poziționa educația pe locul patru între sectoarele în care vor avea loc următoarele investiții VR. Așa că, în cele ce urmează vom discuta despre ce înseamnă realitatea virtuală pentru educația viitorului.

Tehnologia VR – un pas important către educația viitorului!

În 2018, tehnologia VR avea o valoare de piață de aproximativ 9, 3 miliarde de dolari, preconizându-se o dublare a valorii de până la 19, 6 miliarde de dolari până în 2023. Prezența realității virtuale în educație înseamnă o valoare de piață de aproape 200 de milioane de dolari în 2020 și o triplare a acesteia (până la aproximativ 700 de milioane de dolari) până în 2027.

Realitatea virtuală începe să-și pună amprenta asupra modului în care educația va arăta în viitor, iar rezultatele obținute de la implementarea acesteia în diverse regiuni ale lumii sunt de natură să încurajeze extinderea ariei de utilizare în anii următorii. Astfel, în 2020, peste 66% dintre cei care au folosit această tehnologie în educație au fost impresionați de experiența de predare.

Conținutul digital interactiv contribuie din plin la crearea unei atmosfere propice învățării active, așa cum se întâmplă, de exemplu, la studierea modelelor tridimensionale ale planetelor și hărților astrale de la astrologie. Experiența de învățare prin studierea modelelor 3D este apreciată de peste 55% dintre cei care s-au folosit de tehnologia VR.

Aproximativ 57% dintre cei care au utilizat tehnicile VR în educație s-au declarat mai mult decât satisfăcuți de eficiența modului de colaborare, de rezolvare a problemelor și a felului în care se lucrează în echipa. Realitatea virtuală permite o abordare diferită a științelor naturii, biologiei și altor științe din această categorie, lucru apreciat de 49% dintre tinerii care au utilizat tehnologia VR pentru a călători în mod virtual.

Procesul de învățare mai rapidă de către cei aflați la început (elevii din ciclurile primar și gimnazial) este înlesnit de către această tehnologie. 40% dintre cei care au folosit realitatea virtuală s-au declarat foarte mulțumiți de ușurința cu care are loc însușirea termenilor în comparație cu metodele de învățare clasice.

Tehnologia VR ajută la învățarea într-o formă individualizată, mai ales în cazul elevilor și studenților cu nevoi speciale (peste 32% dintre aceștia apreciază faptul că dispun de un instrument care le oferă un alt nivel de stimulare în comparație cu învățarea de pe manuale). La fel de avantajați sunt și cei care învață de unii singuri, așa cum menționează aproximativ 26% dintre aceștia.

Care sunt materiile în care realitatea virtuală poate fi folosită imediat?

Aproape 90% dintre cadrele didactice sunt de acord că realitatea virtuală sporește nivelul de atenție al elevilor și studenților prin oferirea unei noi perspective asupra studiului. Mai mult decât atât, procesul de învățare este mai atractiv, mai eficient și mult mai orientat către nevoile celui care învață.

În acest moment, doar 6,8% dintr-un procent de 80% cadre didactice care dețin instrumentele și dispozitivele VR necesare în procesul de educație le folosesc pentru a facilita o experiență modernă de învățare elevilor și studenților din întreaga lume. Tehnologia VR poate fi utilizată cu succes în procesul de predare din instituțiile de școlarizare medicală, imagistica 3D fiind un prim domeniu în care această tehnică își găsește aplicabilitatea imediată.

Geografia și Istoria sunt alte două discipline în care realitatea virtuală poate fi folosită chiar acum, mai ales că, în acest mod pot fi suplinite excursiile școlare de studiere la fața locului (care nu mai sunt posibile din cauza crizei sanitare). Chiar dacă experiența oferită nu poate fi comparată cu cea reală, în aceste condiții este mult mai avantajoasă decât metodele clasice de predare.

Cursurile de astronomie și cele de limbi străine pot fi susținute de tehnologia VR prin oferirea unor exemple vizuale care să permită integrarea mult mai ușoară a cursanților în atmosfera necesară învățării active. De exemplu, la cursurile de limba străină, elevii și studenții pot observa mai bine modul în care se pronunță cuvintele.

De asemenea, realitatea virtuală poate fi utilizată cu succes în pregătirea celor care studiază la școlile militare, aceștia beneficiind de posibilitatea de a interacționa cu situații simulate după situații reale. VR este tehnologia care a acaparat industria jocurilor video de acțiune, așa că, este cea mai potrivită pentru a reda medii realiste și a facilita experiențe la fel ca în realitate.

Sunt pregătiți oamenii pentru implementarea tehnologiei VR în educație?

Peste 72% dintre oameni asociază realitatea virtuală cu jocurile video, în timp ce 57% dintre aceștia o socotesc mai potrivită pentru vizionarea de filme și programe TV. Același lucru îl susțin și 43% dintre cei care văd tehnologia VR mai degrabă ca fiind utilă în industria de divertisment. Numai 41% o percep ca pe o modalitate benefică pentru educație.

Este cât se poate de clar că, deși există aplicabilitate imediată pentru tehnologia VR pentru câteva materii de studiu și mai ales pentru persoanele cu nevoi speciale, care pot fi ajutate în procesul de învățare, încă mai sunt mulți pași de făcut până la momentul în care realitatea virtuală va fi folosită pe scară largă în educație. Chiar și așa, este important că oamenii sunt deschiși către implementarea acestui nou mod de învățare, care este specific viitorului!

Comentarii

comentarii