Acasă Actualitate Regenerarea urbană a Pieței Traian: mai puține mașini, mai mulți pietoni și...

Regenerarea urbană a Pieței Traian: mai puține mașini, mai mulți pietoni și bicicliști. Mai puține locuri de parcare, mai multe spații verzi și terase

DISTRIBUIȚI

Luni, 26 septembrie, primarul Dominic Fritz a prezentat „poate cel mai ambițios și cel mai îndrăzneț proiect de transformare a unui cartier pe care l-a văzut Timișoara vreodată”. Este vorba despre cel de regenerare urbană a zonei Piața Traian – Fabric. Sunt vizate de intervenții 12 străzi și patru piețe, iar schimbările se anunță a fi majore. Luni, proiectanții de la „Planwerk Arhitectura și Urbanism SRL” – firma care lucrează la PUG-ul Timișoarei încă din vremea lui Ciuhandu – și-au prezentat primele propuneri concrete, pe care le-au lansat și în consultare publică, timp de o lună. Contractul semnat în februarie este de aproape 1,3 milioane de lei, fără TVA, iar asociată este și firma Prodeco Arhitectura și Inginerie.

Asociata firmei clujene la contractul de 1,9 milioane de lei pentru PUG-ul Timișoarei este și Vitamin Arhitects, firmă înființată de Rudolf Graef, consilier personal al primarului Dominic Fritz. Retras aparent din firma Vitamin Arhitects, anul trecut, Rudolf Graef a fost numit de Dominic Fritz ca ”expert cooptat”, în comisia de organizare a licitației pentru reabilitarea Pieței Traian.

Pe scurt, viziunea proiectului este de reducere a traficului auto și deschidere a celui pietonal și pe bicicletă. Multe străzi vor deveni „semipietonale” – adică vor avea acces numai riveranii și mașinile aprovizionare, și asta la viteze foarte mici, de până la 5 km/h –, multe locuri de parcare vor fi înlocuite de piste de bicicliști, spații verzi sau terase, iar pe alocuri se schimbă și materialele folosite.

„Scopul nostru, cu această transformare, este să reinventăm acest cartier istoric și să îl facem, din nou, un cartier în care vrie să trăiești și în care vrei să ai o mică afacere. Astăzi începe o fază în care proiectanții prezintă propunerile lor, iar timp de o lună se pot depune idei, propuneri, critici, opinii. (…) Acest cartier se află într-o tensiune între moștenirea lui istorică, frumusețea și amintirea locului «de atunci», pe de o parte, și, pe de altă parte, și realitatea socială a acestui cartier. Este un cartier sărac, cu multe probleme sociale În această tensiune, venim cu o viziune puternică și ambițioasă pentru a transforma acest spațiu. Pentru a reda tot spațiul public cetățenilor”, a declarat primarul Dominic Fritz.

Proiectul de regenerare urbană presupune intervenții pe 6 hectare de pe domeniul public: Bd. 3 August 1919 (parțial), Piața Academician Corneliu Micloși, str. Ion Luca Caragiale, str. Doctor Gheorghe Marinescu, str. Episcop Joseph Nischbach, str. Episcop Joseph Lonovici, Piața Romanilor, Piața Traian, str. Dacilor, str. Ștefan cel Mare, str. Anton Pann, str. Titel Petrescu, str. Costache Negruzzi (parțial), str. Petre Ispirescu, str. Ecaterina Teodoroiu (parțial), str. Zăvoi, Piața Petru Rareș.

La modul general, străzile vor avea mai toate și piste de bicicliști, iar viteza va fi redusă până la 30 km/h. În unele cazuri, proiectanții propun chiar străzi cu „prioritate pentru pietoni”, în care viteza maximă să fie de 5 km/h și pe care să poată intra numai mașinile riveranilor, mașinile de aprovizionare sau cele de urgență. Spațiile verzi, de asemenea, se vor dubla ca suprafață.

Mai punctual, de exemplu, pe străzile Dacilor și Ștefan cel Mare vor fi desființate complet parcările perpendiculare. La fel, și cele din piețele Traian și Petru Rareș. Prin fața bisericii sârbești, de altfel, nici nu s-ar mai putea intra cu mașina. Tot în Piața Traian ar urma să fie pus pavaj în locul pietrei cubice, iar această să fie folosită numai pentru carosabilul străzilor din zonă. La fel, va fi regândit tot scuarul din Piața Corneliu Micloși.

Realizând că schimbările sunt majore, primarul Dominic Fritz a insistat pe ideea că proiectul este unul de lungă durată. Traficul auto ar urma să se îmbunătățească odată cu lucrările de pe inelul II, iar în zonă ar urma să apară și două noi parcări – cea supraetajată de la MultipleXity (Badea Cârțan/Take Ionescu), dar și una de cartier, mai aproape.  

Pentru o idee mai precisă asupra viitorului aspect al zonei, proiectanții au venit și cu câteva randări:

Totuși, până să fie îndeplinit următorul pas, mai există o lună de zile în care proiectul va putea fi consultat online: https://decidem.primariatm.ro/processes/ConsultareTraian22. Tot aici cetățenii și asociațiile de proprietari vor putea trimite sugestiile proprii. Un formular este disponibil și fizic, la Biroul Reabilitare Clădiri Istorice, Piața Traian, str. Ștefan cel Mare nr 2, luni – joi, 9:00 – 16:00. Vor fi organizate și două dezbateri publice, prima pe 10 octombrie, cealaltă undeva pe la finalul perioadei de consultări, adică în jurul datei de 23 octombrie.

Comentarii

comentarii