Acasă Actualitate Renovarea domului Romano-Catolic din Piața Unirii, în linie dreaptă. Se anunță posibile...

Renovarea domului Romano-Catolic din Piața Unirii, în linie dreaptă. Se anunță posibile schimbări de cromatică și stil

DISTRIBUIȚI

Renovarea Domului Romano-Catolic „Sf. Gheorghe” din Piața Unirii decurge în condiții normale, cu mici probleme, dar care au fost prevăzute de organizatorii șantierului. Primul pas, instalarea sistemului de încălzire a fost efectuat, în momentul de față echipa ocupându-se de șarpantă, pe de-o parte, și de partea artistică, pe cealaltă parte.

În funcție de necesitatea de moment, până la 80 de lucrători sunt angrenați concomitent în reabilitarea edificiului. Dacă totul decurge conform planului, peste aproximativ un an ar trebui să se vorbească despre intrarea în faza de terminare a proiectului, pentru ca în anul 2021 turiștii să poată deja vizita monumentul religios din zona centrală a orașului.

Șarpanta folosește 400 de metri cubi de lemn. În cadrul acestei lucrări au fost adăugate elemente de stejar, pentru îmbinări și locurile unde este nevoie de rezistență crescută, și de brad, în rest. Totuși, o parte din lemnul găsit de constructori încă se păstrează în condiții bune, cu elemente păstrate încă de la începutul lucrărilor la catedrală, din 1736, iar altele adăugate în renovările ulterioare. De aceste elemente se ocupă echipa de dulgheri ai firmei Rustic – Baia Mare, condusă de Ioan Rus, care execută toate lucrările cu tehnici și unelte tradiționale. La final, se dorește ca șarpantă să poată fi inclusă în tururile ghidate, pentru ca și vizitatorii să se poată vedea elementele impresionante din vârful catedralei.

În ceea ce privește partea artistică, se lucrează neîncetat la restaurarea tuturor operelor: picturi, sculpturi, decorațiuni de pe pereți, etc. Stilul actual, a spus Ioan Darida, unul dintre specialiștii care se ocupă de partea artistică, a suferit mai multe modificări de-a lungul renovațiilor din ultimele două secole. Expertul propune o schimbare de stil, pentru a aduce edificiul la un stil mai apropiat de cel inițial, cu mai puține decorații florale. Și culoarea ar putea fi schimbată, atât pe exterior cât și în interior, fiind luată în calcul zugrăvirea în alb, asemenea altor structuri arhitecturale proiectate de von Erlach, și lustruirea piloșilor roz din interior, cum cade mai bine marmurei.

„Ușor ar fi fost așa cum o văd eu și cum cred că va fi, dacă se va aproba, într-o gamă un pic mai rece, dar spre albastrul cerului. Pentru că toată această compoziție de acum a intrat în memoria colectivă, e greu să vii și să spui să facem altceva. Ei, nu putem face altceva, putem schimba gama cromatică, lăsăm o bună parte din decor așa cum e, doar în sanctuar va fi o altă poveste pe care eu o propun, marcând în felul acesta și spațiul altarului și concentrând atenția spre acest albastru al cerului”, a spus Darida.

Încă de pe acum se lucrează la sculpturile de lemn, câteva sute de piese, multe atacate biologic, de insecte, cu bucăți rupte sau crăpate. Mai multe echipe de restauratori folosesc kit pentru umplerea găurilor, tratează locurile pe unde au pătruns insectele și au creat găuri sau încearcă să asambleze, conform stării inițiale, operele care au fost găsite pe bucăți.

Atât constructorii cât și echipa de artiști au întâmpinat probleme legate de multele straturi de vopsea, în cazul pereților, și foiță de aur, argint sau bronz, în cazul sculpturilor, aplicate de-a lungul timpului. În unele cazuri, s-au găsit și șapte straturi, aplicate haotic, în grabă, atunci când au fost aduși meșteri nepricepuți. În cazul picturilor, probleme au fost create de modul în care au fost curățate, în special la început, când încă nu existau cunoștințe despre curățarea științifică, astfel fiind pierdută starea inițială și devenind, pe alocuri, necunoscute materialele folosite.

Pe lângă piesele care încă se găsesc în interiorul domului și în depozitele Episcopiei, există și cazuri când unele au trebuit trimise specialiștilor pentru a se ocupa de ele. Este și cazul vitraliilor, pe care s-au găsit depuneri neaderente, și care au trebuit curățate fizico-chimic. Piesele de sticlă au fost dezasamblate, iar în cazul în care s-a constatat că există piese neintegrate cromatic, a fost nevoie de replicare.

Proiectul de renovare, conservare și reabilitare al Domului Romano-Catolic „Sf. Gheorghe” a avut nevoie de o finanțare de 21,7 milioane de lei, din care 21,3 sunt din fonduri europene, prin fondurile de tip Regio-POR. Proiectul a fost inclus în axa prioritară 5 – Îmbunătățirea mediului urban și conservarea, protecția și valorificarea durabilă a patrimoniului cultural.

Comentarii

comentarii