Acasă Economic Romanii sunt pe ultimul loc în privința abilităților financiare

Romanii sunt pe ultimul loc în privința abilităților financiare

DISTRIBUIȚI

 În cadrul studiului „ING Consumer Resourcefulness”, ING a dezoltat în premieră un test de inteligență financiară, validat la nivel global ca instrument de măsurare a cunoștințelor și abilităților financiare ale consumatorilor. Studiul a fost realizat în zece țări din întreaga lume – Olanda, Belgia, Spania, România, Polonia, SUA, Mexic, India, Coreea și Japonia. Testul de inteligență financiară – “FQ test” – a inclus 13 întrebări axate pe patru direcții: viitorul financiar, aspecte financiare legate de gospodărie, economisire și investiții.

 În functie de numărul răspunsurilor corecte, respondentii au fost încadrați în patru profile de cunoștințe privind banii și finanțele personale: neștiutor (0-4 răspunsuri corecte); începător (5-8 răspunsuri corecte); mediu (9-11 răspunsuri corecte); avansat (12-13 răspunsuri corecte). Rezultatele FQ test arată că, din rândul celor zece țări incluse în studiu, consumatorii români au unul dintre cele mai reduse niveluri de cunoștințe și abilități financiare. Astfel, într-un clasament realizat în funcție de ponderea profilelor “mediu” și “avansat”, japonezii (cu 44%), indienii (40%) și coreenii (37%) sunt printre cei mai informați cu privire la chestiunile legate de bani. La polul opus se situează consumatorii spanioli (cu 24%), români (23%) și mexicani (19%). 

 
Pentru 8% dintre români chestiunile legate de bani nu prezintă interes
 
În ceea ce-i privește pe români, 69% au un nivel redus de cunoștințe financiare (încadrându-se în profilul “începători”), procent sensibil peste media globală, de 63%. În esență, acestă categorie de consumatori înțelege elementele de bază legate de administrarea banilor, dar întâmpină dificultăți în a utiliza concepte financiare esențiale – precum economisirea pentru pensie sau constituirea unui fond de urgență. Pentru alți 8% dintre români (ce se încadrează în profilul “neștiutor”) chestiunile legate de bani nu prezintă interes, aceștia demonstrând un nivel foarte de redus de înțelegere a problematicilor legate de bani. Spre comparație, în Mexic și Polonia această categorie include 10% dintre respondenți, în Belgia – 7%, în Olanda și Spania – 6%, în SUA – 5%, în Japonia și India – 4% iar în Coreea – 3%. 
Este interesant de observat că, dacă la nivel global ăntrebările legate de economisire s-au dovedit cele mai dificile (doar 51% dintre participanți răspunzând corect), în România situația este ușor diferită. Astfel, întrebările cu cel mai redus număr de răspunsuri corecte sunt cele legate de problemele fianciare din gospodarie (51% răspunsuri incorecte), economisire (49% răspunsuri incorecte), investiții (46%) și viitorul financiar (35%). 
„ING Consumer Resourcefulness arată ca peste 90% dintre români vor să își îmbunatățească abilitățile financiare, iar 40% simt nevoia unui ajutor în acest demers. De aceea, este extrem de important ca educarea consumatorilor să constituie o prioritate atât pentru companii, cât și pentru autorități”, a declarat Cornelia Aurelia Coman, director general ING Asigurări de Viață.
 
Vor să învețe dar nu știu de unde să începă
 
În privința obstacolelor pe care le întâmpină în demersul de educare financiară, 39% dintre români noteaza lipsa timpului (vs. 20% global), 23% faptul că nu știu de unde să înceapă (vs. 27% global), 23% – obișnuința de a amâna (vs. 26% global), în timp ce 19% au nevoie de ajutor dar nu știu de unde să-l obțină (vs. 24% la nivel global). Pe de altă parte, doar 9% dintre consumatorii români simt că “este prea complicat”, procent situat la jumătate față de media de la nivel global. “Piața produselor și serviciilor bancare s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani și o dată cu ea a crescut și dorința oamenilor de-a înțelege mai bine acest domeniu. Un nivel mai ridicat de înțelegere înseamnă o abilitate mai mare de-a lua cele mai bune decizii financiare, iar acest lucru este important pentru bunăstarea și siguranța fiecăruia. Pentru a veni in ajutorul clienților nostri, ING Bank a dezvoltat și implementat constant instrumente de educație financiară într-un limbaj ușor de înțeles și accesibile”, spune Maria Cristina Matei, Director Executiv Retail Banking, ING Bank România.
Nu în ultimul rând, 86% dintre respondenții români (vs. 80% global) au declarat că se regăsesc în totalitate în descrierea aferentă scorului obținut la FQ test. Este interesant de notat, în acest context, diferența semnificativă dintre rezultatele auto-evaluării realizate de respondenți înainte de parcurgerea FQ test și rezultatele obținute efectiv prin testare. Astfel, dacă 9% dintre români s-au auto evaluat ca fiind „foarte buni în privința administrării banilor”, rezultatul FQ test a demostrat ca procentul este de trei ori mai redus. În mod similar, doar jumatate dintre cei care au apreciat că sunt „destul de pricepuți” în administrarea banilor s-au încadrat în acest profil în urma FQ test.

Comentarii

comentarii