Acasă Actualitate Scandal fără sfârşit la RATT

Scandal fără sfârşit la RATT

653
DISTRIBUIȚI

Concedieri ilegale, noi datorii de miliarde de lei din banii publici ai Timişoarei

La două luni după ce Ioan Goia a devenit mai marele RATT, un plan de reorganizare a dus la concedierea a 18 oameni. Pe primul loc în lista renegaţilor era fostul director, Eugen Stănescu, urmat de mai mulţi şefi de secţii, directori, ingineri şi consilieri juridici. Deşi nicio hotărâre de consiliu local nu a fost aprobată pentru această reorganizare, aşa cum prevede legea, Goia a invocat alte hotărâri şi a decis să scape de oamenii incomozi. Cu ajutorul Consiliului de Administraţie al RATT, pe care îl conducea, Goia şi-a pus în aplicare planul. Majoritatea dintre concediaţi au dat în judecată regia şi 6 dintre ei au câştigat deja procesele. Inspectoratul Teritorial de Muncă Timiş s-a sesizat şi au trimis inspectorii pe capul lui Goia. Concluzia – legea a fost încălcată. Dacă toţi angajaţii concediaţi vor câştiga procesele, RATT va trebui să le plătească aproape 5 miliarde de lei vechi. Salariile, sporurile şi banii datoraţi statului… Aceşti bani s-ar adăuga la datoriile enorme, de aproximativ 200 de miliarde, ale regiei din Timişoara.

Reangajare fantomă

Cel mai şocant caz în „dosarul concedierilor” este al fostului şef al Secţiei Tramvaie. Ion Petre a fost concediat alături de oamenii pe care Goia nu-i avea la suflet, la sfârşitul lui 2008. Alături de el, zboară de la RATT şi fratele, Florian Petre (şeful biroului investiţii), dar şi soţia, Nadia Petre (consilier juridic). Omul dă în judecată regia şi face o plângere penală pentru abuz în serviciu directorului Ioan Goia. Deşi termenul este abia în septembrie, Goia reacţionează după ce regia a pierdut mai multe procese şi hotărăşte, la sfârşitul lui iunie 2009, să-l readucă la RATT pe fostul şef de la tramvaie. „Mi-a venit o hârtie acasă, în care, sub semnătura lui Goia, se anulează decizia mea de concediere. Nu înţelegeam ce s-a întâmplat, aşa că m-am dus să stau de vorbă cu Goia. Mi-a spus că vrea să repare o greşeală şi să vin la lucru. Nu a vrut să-mi dea nicio fişă a postului, nu a vrut să-mi spună ce am de făcut sau de când să vin la lucru. Mi-a transmis că trebuie doar să semnez condica. Era absurd să mă duc la lucru şi să mă uit la pereţi”, povesteşte Ion Petre, care, timp de aproape 14 ani, a fost şeful secţiei Tramvaie din cadrul RATT. Culmea, Goia s-a încurcat în termeni juridici… Conform legii, „anularea desfacerii contractului colectiv de muncă constituie sancţiunea legală, care poate fi pronunţată numai de organul jurisdicţional”

S-au pierdut în calcule

Chiar dacă hârtia cu anularea deciziei de concediere a ajuns, conform ştampilei, pe data de 8 iulie la destinatar, o altă hârtie, parafată de directorul general interimar Marcel Nicola şi semnată cu autoritate de Goia, întocmită la mijlocul lui iulie, îl somează pe fostul şef de la tramvaie să se prezinte la RATT pentru „clarificarea absenţelor nemotivatev înregistrate de la data de 1 iulie. Chiar dacă habar nu avea, Ion Petre se pare că era angajatul regiei de o săptămână. Culmea, Goia ar putea acum să-l dea afară a doua oară… Aşa cum a făcut şi în cazul altor angajaţi care au fost puşi în drepturi de justiţie după ce au fost concediaţi de RATT. În cazul lui Ion Petre, pentru că alături de el a fost dată afară şi soţia sav a fost încălcat şi un articol al contractului colectiv de muncă al RATT. Articol ce prevede că la o eventuală desfacere a contractelor de muncă pentru reducere de personal, în cazul în care decizia afectează  doi soţi, trebuie să plece doar acela cu salariul cel mai mic.

Ilegalitate non-stop

Inspectoratul Teritorial de Muncă Timiş face un control inopinat la RATT, în urma mai multor sesizări şi directorul ITM transmite un răspuns clar regiei. „Statutul de funcţii şi reorganizarea RATT nu sunt vizate sau aprobate de Consiliul Local Timişoara”. ITM îşi declină, însă, competenţa în acest caz, deşi nereguli există cu duiumul. „Deciziile de concediere din perioada septembrie-decembrie 2008 sunt ilegale din start. De aceea au pierdut deja 6 procese cu foştii angajaţi. Judecătorii au cerut organigrama Consiliului Local pentru reorganizarea RATT şi Goia nu a avut de unde să o aducă. Asta pentru că nu există. Vor pierde toate procesele şi vor trebui să le plătească tuturor celor concediaţi abuziv sume totale de câteva miliarde de lei vechi lui”, spune Florian Zanfir, fostul director de exploatare. Şi Zanfir a fost concediat şi a dat în judecată RATT. Termenul lui se va judeca în septembrie. Conform legii, Consiliul Local Timişoara aprobă reorganizarea şi statul de funcţii ale regiilor autonome de interes local. Deşi această cerinţă nu a fost îndeplinită, Goia invocă alte hotărâri ale Consiliului Local Timişoara în hârtiile de concediere. Niciuna nu prevede, însă, o restructurare…

Au ales să fie umiliţi din cauza nevoilor

Pe o listă de concedieri mai figurau alte 7 persoane. Patru dintre ele au hotărât să rămână în cadrul regiei, chiar dacă pe un post inferior pregătirii. Doi foşti ingineri au acceptat să fie făcuţi controlori de bilete, iar un altul şi-a luat salopeta şi lucrează acum ca muncitor la RATT. Chiar dacă a fost juristă, o altă doamnă de la regie este şi ea acum în tagma controlorilor. Goia le-a propus tuturor directorilor şi şefilor de servicii care au fost concediaţi să devină: vatmani, şoferi pe troleibuze sau autobuze, controlori de bilete. Gurile rele din regie susţin că directorul tehnic, care semnează acum majoritatea hârtiilor importante ale regiei, are o frustare pe această temă. În 2000, când a fost dat afară din RATT, de fostul director Marcu, Goia a primit o hârtie cu aceleaşi meserii în faţă… Roata vieţii s-a întors şi la fel de bine s-ar mai putea întoarce o dată. Chiar dacă a trimis un extrem de stufos drept la replică, Ioan Goia nu a putut fi contactat pentru a-şi susţine punctul de vedere faţă de acuzele aduse. Asta nici pe telefonul personal şi nici măcar pe acela de serviciu. Nici actualul director general Marcel Nicola, considerat un fel de cal de bătaie în regie, nu a putut fi contactat. Nu răspund la telefoane, nici măcar la insistenţele celor de la propriul birou de presă.
 

Comentarii

comentarii