Acasă Actualitate Speriată de ”efectul IKEA”, administrația Fritz ar putea falimenta firmele de publicitate...

Speriată de ”efectul IKEA”, administrația Fritz ar putea falimenta firmele de publicitate din Timișoara

DISTRIBUIȚI

Controversatul mesh cu mesajul ”Angajăm”, al companiei IKEA, amplasat ostentativ în centrul istoric al Timișoarei, produce repercusiuni grave pe piața publicității din oraș. Ofensa adusă timișorenilor de mesajul IKEA, apărută pe fondul unor controverse legate de salariile oferite de compania suedeză, a sensibilizat și Primăria Timișoara. Doar că administrația Fritz își dovedește în continuare neputința și neprofesionalismul. Lipsa unui regulament de publicitate face ca în Timișoara să nu existe niciun fel de control asupra modului sau locurilor în care sunt amplasate bannere sau mesh-uri de mari dimensiuni pe clădiri.

Mesh-ul tronează în continuare în Piața Victoriei, în ciuda unei amenzi de 10.000 de lei, sumă ce pare uriașă, dată de polițiștii locali, încă din data de 2 martie. Pentru că firmele de publicitate, conform legii, plătesc în termen de 15 zile doar jumătate din amenda minimă. Care este de doar 1.000 de lei. Prin urmare, polițiștii locali amendează, firmele plătesc câte 500 de lei, iar reclamele rămân. Conform Legii 185/2013, firmele sunt obligate să obțină de la primărie avizul de publicitate temporară. Și să plătească o taxă publicitate de 3 procente din valoarea contractului. La Timișoara a devenit deja o obișnuință ca firmele de publicitate nici măcar să nu mai solicite avizele. Plătesc amenda de 500 de lei, sumă care oricum este mult mai mică decât costul avizării.

Aici putem vorbi de neputința administrației Fritz. Obligată de legea Legea 185/2013, republicată în MONITORUL OFICIAL nr. 147 din 15 februarie 2018, să modifice HCL 160/2009 privind regulamentul de publicitate, conducerea primăriei Timișoara a avut o tentativă eșuată în acest sens, în 2021. Atunci, proiectul noului regulament de publicitate nici măcar nu a mai ajuns în Consiliul Local, fiind respins după o acțiune de lobby a firmelor din domeniu.

„Timișoara nu mai are un regulament de publicitate stradală din 2013, când vechiul regulament, ce data din 2009 a fost abrogat de drept. De mai bine de opt ani, nu există nicio reglementare pentru amplasarea pe domeniul public a meshurilor, panourilor și altor materiale publicitare. Acest nou regulament are ca principale obiective curățarea vizuală a orașului și punerea în valoare a arhitecturii și ansamblurilor arhitecturale. Readucem civilizația pe spațiul public al orașului. Beneficiile pentru timișoreni sunt un oraș mai curat, mai ordonat și apropiat de idealurile timișorene”, explica, în 2021, primarul USR Dominic Fritz.

Dar nu s-a mai întâmplat nimic. Reglementarea publicității stradale se face acum doar pe baza Legii 185/2013, HCL 160/2009 fiind abrogat. Faptul ne-a fost confirmat de Primărie Timișoara. Doar că nu este așa.

Reprezentanții firmelor de publicitate spun însă că, la cererea expresă a primarului Dominic Fritz, Poliția Locală Timișoara s-a pus cu biciul pe ei. Și nu oricum, ci cu HCL 160/2009 în mână. Pentru că amendarea firmelor nu a produs nici un efect, polițiștii locali au fost trimiși să controleze asociațiile de proprietari care au contracte pentru amplasarea mesh-urilor publicitare pe clădiri. Măsură menită, spun operatorii de publicitate, să-i sperie. Pentru că Legea 185 nu permite amendarea asociațiilor de proprietari (lucru recunoscut chiar de Poliția Locală, cum veți vedea mai jos), unul dintre șefii obedienți din poliție a transmis conducerii primăriei că a găsit el soluția: vor da amenzi pe baza HCL-ului abrogat. HCL care, la rândul lui, nu pomenește nimic de posibilitatea amendării proprietarilor de imobile și doar a proprietarilor de suporturi de publicitate. Adică a firmelor care au închiriat spațiile de pe blocuri.

”De la începutul anului și până la începutul acestei luni, polițiștii locali au aplicat, conform Legii 185/2013, un număr de 30 de sancțiuni contravenționale pentru amplasarea de mijloace de publicitate fără avizele necesare. În momentul de față este în desfășurare o acțiune pe aceeași linie, ale cărei rezultate le vom comunica la finalul acesteia.

Referitor la aspectele semnalate, respectiv aplicarea de sancțiuni conform HCL 160/2009, facem precizarea că prin intrarea în vigoare a Legii 185/2013, legiuitorul a stabilit dispoziții tranzitorii cu privire la actualizarea regulamentelor de publicitate, respectiv prevederile articolelor II-VII din Legea 154/2017. Astfel, potrivit articolului II, alin. 1, ”în termen de 180 de zile de la publicarea prezentei legi, autoritățile administrației publice locale vor asigura elaborarea ori, după caz, actualizarea regulamentelor locale privind amplasarea mijloacelor de publicitate, identificarea amplasamentelor aflate pe domeniul public și privat al statului și al autorității locale pe care se pot amplasa mijloace de publicitate, precum și aducerea acestora la cunoștința publicului”. La alin. 2 se stipulează că ”în situația în care la data intrării în vigoare a prezentei legi regulamentul local privind amplasarea mijloacelor de publicitate pe teritoriul localității, aflat în vigoare, conține norme mai permisive sau contradictorii fața de cele prevăzute în prezenta lege, autoritățile administrației publice locale vor asigura corelarea prevederilor regulamentelor existente prin modificarea, completarea și actualizarea acestora în termenul prevăzut la alin. 1. Articolul III arată că, ”până la adoptarea unui regulament local privind amplasarea mijloacelor de publicitate pe teritoriul localității ori modificarea și completarea regulamentului local privind amplasarea mijloacelor de publicitate existent, autorizarea activității de amplasare a mijloacelor de publicitate se va realiza conform prevederilor prezentei legi”.

Astfel, autoritățile administrației publice locale nu au adoptat sau actualizat în termen de 180 de zile regulamentul de publicitate și nici nu l-au abrogat în mod expres printr-un act administrativ pe cel existent, motiv pentru care, raportat la prevederile legale, dispozițiile HCL 160/2009 ce nu contravin Legii 185/2013 rămân în vigoare și pot fi aplicate până la adoptarea unui nou regulament de publicitate local. Analizând dispozițiile Legii 185/2013, rezultă că fapta contravențională reglementată și sancționată de articolul 30, punctul 11, din HCL 160/2009, respectiv ”permiterea amplasării de sisteme publicitare, panouri publicitare, de către proprietarii suporturilor de publicitate fără a deține aviz/acord/autorizație emise de Primăria Municipiului Timișoara”, nu este sancționată de prevederile Legii 185/2013 și prin urmare poate fi aplicată în situațiile în care proprietarii de imobile permit amplasarea de bannere, panouri publicitare pe fațadele clădirilor, împrejmuiri, precum și schele pentru lucrări ce nu necesită autorizația de construire. Legea 185/2013 nu sancționează fapta proprietarilor de suporturi de a permite amplasarea mijloacelor publicitare, ci doar fapta de amplasare a mijloacelor de publicitate fără aviz ori cu nerespectarea prevederilor acestuia. Totodată, în spețele în care beneficiarul lucrărilor de construcție nu autorizează odată cu autorizarea organizării de șantier și mijlocul publicitar așa cum este prevăzut în articolul 4 din Legea 185/2013, dar pune la dispoziție schela pentru a fi folosită ca și suport publicitar unei firme de publicitate, participă împreună cu firma de publicitate la săvârșirea contravenției și răspunde în solidar cu aceasta”, ne-a trasmis Poliția Locală Timișoara.

Interpretarea legii către polițiștii locali este nu doar ciudată ci și greșită. Nici unde în lege nu se specifică faptul că ”dispozițiile HCL ce nu contravin Legii 185/2013 rămân în vigoare și pot fi aplicate până la adoptarea unui nou regulament de publicitate local”. Legea spun clar, așa cum este citat și în comunicarea PLT: ”în situația în care la data intrării în vigoare a prezentei legi regulamentul local privind amplasarea mijloacelor de publicitate pe teritoriul localității, aflat în vigoare, conține norme mai permisive sau contradictorii fața de cele prevăzute în prezenta lege, autoritățile administrației publice locale vor asigura corelarea prevederilor regulamentelor existente prin modificarea, completarea și actualizarea acestora în termenul prevăzut la alin. 1”. Corelarea nu este tot una cu aplicarea. Mai mult de atât, articolul 30, punctul 11, din HCL 160/2009 precizează: ”Constituie contravenţie, conform acestui regulament, şi se sancţionează cu amendă contravenţională, permiterea amplasării de sisteme publicitare, panouri publicitare, de către proprietarii suporturilor de publicitate fără a deţine aviz/acord/autorizaţie emise de Primăria Municipiului Timişoara”.

Proprietarii de imobile care au fost sancționați de polițiștii locali sunt hotărâți să își caute dreptatea în justiție.

Comentarii

comentarii