Acasă Actualitate Sărăcia – principala cauză a abandonului şcolar şi a neşcolarizării în Timiş

Sărăcia – principala cauză a abandonului şcolar şi a neşcolarizării în Timiş

DISTRIBUIȚI

Va fi creată harta serviciilor de prevenire, dar şi a riscurilor abandonului şi neşcolarizării în Timiş

Sărăcia este principala cauză a abandonului şcolar şi a neşcolarizării în Timiş. Aici se adaugă lipsa interesului pentru şcoală din partea copiilor, precum şi atitudinea ignorantă a părinţilor cu privire la importanţa educaţiei. Situaţia se agravează în satele unde nu există unităţi şcolare sau acestea se află departe de comunitate.

Dezbateri pe site-ul www.pentrueducatie.ro

“Şcoala de azi nu mai vine în întâmpinarea nevoilor copilului, serviciile publice de asistenţă socială de la nivel local nu sunt suficient de dezvoltate, părinţii nu cunosc serviciile pe care le pot accesa, iar reţelele inter-instituţionale nu funcţionează la capacitatea necesară. Majoritatea copiilor care părăsesc şcoala nu au o ocupaţie extra-şcolară şi nu au modalităţi organizate de petrecere a timpului liber. Este nevoie ca modele de bună practică în aceste situaţii să fie identificate şi diseminate”, este mesajul specialiştilor, din cadrul Platformei Naţionale pentru Educaţie, care a fost lansată şi la Instituţia Prefectului Timiş, la începutul săptămânii. Platforma vizează abordarea intersectorială şi multidisciplinară, în scopul reducerii fenomenelor de absenteism şcolar. Aceasta oferă atât un spaţiu virtual de discuţii şi dezbateri în cadrul web-site-ului www.pentrueducatie.ro, cât şi unul real, prin intermediul întâlnirilor dintre actorii cei mai importanţi ai comunităţii, în diferite centre ale ţării: Bucureşti,Timişoara şi Iaşi.

O hartă a serviciilor de prevenire a abandonului

Platforma îşi propune să găsescă soluţii şi modele de bună practică, în scopul prevenirii abandonului şcolar şi a neşcolarizării şi să realizeze în cât mai multe din judeţele ţării o hartă a serviciilor de prevenire şi intervenţie (servicii integrate din domeniul social, educaţie, sănătate etc.).
În cadrul acestui proiect s-a realizat deja o hartă a serviciilor pentru judeţul Vaslui, iar la Timişoara au fost identificaţi partenerii disponibili şi capabili să realizeze această hartă. Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Timiş şi Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Timiş vor pune la dispoziţia coordonatorilor Platformei pentru Educaţie datele deja existente. United Way şi ONG-uri locale, centrele culturale şi Institututul Intercultural Timişoara sunt interesaţi să sprijine aceste acţiuni, precum şi Arhiepiscopia Timişoara şi serviciile directe (şcoli, centre de zi etc). Prezenţa în cât mai multe şcoli a mediatorilor şcolari şi implicarea lor în comunităţile de romi este extrem de importantă şi că ar fi bine ca soluţiile pe care inspectoratele şcolare le-a găsit pentru angajarea acestor profesionişti să fie diseminate şi susţinute. În plus este importantă implicării sectorului privat, al firmelor şi companiilor care au activitate în fiecare judeţ, astfel încât să susţină modelele de bună practică. Harta serviciilor ar trebui însoţită de o hartă a riscurilor de abandon şcolar sau neşcolarizare pentru fiecare judeţ, astfel încât să se poate face o analiză a nevoilor şi resurselor şi o programare eficientă a serviciilor. Platforma Naţională pentru Educaţie este un proiect implementat de Federaţia Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Copil, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naţionale şi Autoritatea Protecţia Copilului, cu sprijinul tehnic şi financiar al Reprezentanţei UNICEF în România, Ambasadei Franţei în România şi Organizaţiei World Vision.

Comentarii

comentarii