Acasă Actualitate STPT a găsit o „chichiță” prin care poate scăpa de o parte...

STPT a găsit o „chichiță” prin care poate scăpa de o parte a datoriilor istorice

DISTRIBUIȚI

Marți, 21 februarie, Dominic Fritz, primarul Timișoarei, a anunțat că Societatea de Transport Public Timișoara (STPT) a găsit o prevedere legală prin care ar putea scăpa de o parte semnificativă a datoriilor istorice. Mai exact, societatea din subordinea municipalității ar urma să fie scutită de plata a 50,85 milioane de lei, dar trebuie să achite o parte din bani înainte. Vorbim de o sumă de 52,2 milioane de lei, din care o parte de 37 de milioane ar fi fost deja acoperită.

În conferința de presă de marți, Fritz a început discuția despre STPT povestind despre problemele generale ale societății: „Investim masiv în înnoirea flotei de transport public și vrem să atragem mai mulți călători, de aceea vom înlocui flota cu ajutorul fondurilor europene. Doar că asta nu este suficient, nu este destul. Trebuie să asanăm societatea de transport a municipiului, STPT, și toată lumea știe problemele sistemice cu care societatea se confruntă de decenii: o subfinanțare cronică, angajări pe criterii îndoielnice, o oarecare înclinație a managementului spre tertipuri financiare menite să evite plata impozitelor la stat etc. Toate acestea au transformat STPT într-o companie cu datorii mari. La sfârșitul anului trecut, datoriile totale la ANAF erau în jur de 114 milioane de lei. La toate aceste probleme, s-a adăugat în august 2020 un contract de delegare a serviciilor, un contract ambiguu, contract încheiat cu Societatea Metropolitană de Transport Timișoara (SMTT)”.

În aceeași ordine de idei, reprezentanții primăriei spun că au fost înștiințați de Societatea de Transport Public Timișoara că, în acest moment, aceasta nu dispune de cash-flow-ul necesar pentru a face plățile necesare ștergerii, adică de cele 52,2 milioane de lei. De aici și bugetul pe acest an alocat subvenționării transportului public: 115 milioane de lei, unul record. În aceeași sumă ar fi incluse, însă, și pierderile de curent și de carburanți. Potrivit primarului, un audit realizat la STPT arată că societatea irosește aproximativ 30% din carburantul folosit.

Cât despre soluția „minune” privind „ștergerea” datoriilor, Fritz a transmis: „Din 2019 există o Ordonanță de Guvern prin care pot fi radiate o parte din datoriile istorice ale unor companii, iar intenția noastră este să ne folosim de această posibilitate. O parte din datoriile curente trebuie șterse plătind cu banii jos și o altă parte, cca 35%, vor fi radiate de ANAF. În cifre concrete înseamnă că avem de plătit datorii istorice de 52 de milioane de lei și mă bucur să vă pot spune că am plătit deja 37 de milioane de lei. Am virat către SMTT cei 21 de milioane de lei, iar ei au dat mai departe la STPT și asta înseamnă că o bună parte din datorii sunt plătite și intenția e ca STPT să scape de datorii. Vor rămâne niște datorii care vor fi reeșalonate pe 7 ani, dar vom avea toate bazele pentru un fundament sănătos”.

Primăria își bazează strategia pe OG 6/2019. „Pe baza respectivei ordonanțe va fi implementat un plan de restructurare al societății, care este acum în lucru, precum și o eșalonare a datoriilor rămase. STPT are datorii la ANAF neplătite pe parcursul a 14 ani de activitate, unele făcute înainte de anul 2017, când Regia Autonomă de Transport Timișoara (RATT) s-a transformat în STPT”, precizează reprezentanții instituției.

În conferința de presă de marți, Fritz a dus discuția și spre viitorul transportului public în Timișoara, amintind printre altele și de noul sistem de e-ticketing, a cărui achiziție încă în desfășurare este finanțată prin PNRR, dar și despre colaborarea cu Banca Mondială, care va continua să ajute Primăria Timișoara la elaborarea unui nou Plan de Mobilitate Urbană Durabilă.

Comentarii

comentarii