Acasă Economic Sunt peste 3.500 de agenții imobiliare active în piață. Numărul lor a...

Sunt peste 3.500 de agenții imobiliare active în piață. Numărul lor a crescut cu 28% în ultimul an

DISTRIBUIȚI

Potrivit datelor centralizate de Clubul Profesioniștilor în Imobiliare (CPI), comunitatea brokerilor și profesioniștilor imobiliari lansată de Imobiliare.ro, numărul agențiilor imobiliare active în România (s-au luat în calcul firmele cu cel puțin 10 oferte valabile în piață, promovate pe orice canal existent, în cursul unei luni) s-a majorat cu 28% în decursul ultimelor 12 luni, din iunie 2016 până în iunie 2017. Astfel, în orașele din România activează în prezent 3.508 agenții imobiliare. Acest aspect constituie o premieră pe piața imobiliară din România în ultimii zece ani. Dintre principalele centre regionale ale țării, piața din Constanța a crescut cel mai mult (ca pondere): aici, numărul firmelor de profil este cu 70% mai mare decât în urmă cu un an; pe locul al doilea în clasament se situează Brașovul, cu un avans de 37%, urmat de Cluj-Napoca (+30%), Iași (+26%), București (+12%) și Timișoara (+10%). Totuși, în cifre absolute, cele mai multe agenții imobiliare se află în București. Cu 1.030 de firme care prestează servicii imobiliare, Capitala cumulează aproape o treime din jucătorii activi din piață. Totuși, leaderii pieței atrag atenția asupra necesității profesionalizării pieței.
„Am constatat apariția multor jucători noi în piață, mulți agenți și agenții noi, care încearcă să își facă loc în această efervescență. Rămâne însă acută problema profesionalizării pieței, a breslei de agenți imobiliari – aceasta fiind printre ultimele profesii liberale fără o asociație (oficială) care să coaguleze practicanții și care să contribuie la o normare a practicilor de lucru, precum și la educarea profesioniștilor afiliați. Acesta este de altfel motivul pentru care noi am investit semnificativ în ultimii ani, dezvoltând un program de formare pe trei nivele care a totalizat peste 200 de ore de training specializat”, subliniază Răzvan Cuc, Președinte RE/MAX România și membru al Clubului Profesioniștilor în Imobiliare.
Un semn al intensificării apetitului pentru imobiliare este, desigur, și evoluția prețurilor. Potrivit Indicelui Imobiliare.ro, suma medie solicitată pentru apartamentele (noi și vechi) scoase la vânzare în toată România a consemnat un avans de 6,7% în prima jumătate din 2017, până la 1.120 de euro pe metru pătrat util (față de 1.050 de euro pe metru pătrat util la sfârșitul lui decembrie 2016). Cea mai mare creștere, de 10%, a avut loc în Cluj-Napoca, la mică distanță situându-se Iașiul, cu un avans de 9,6%. Următoarele poziții în topul marilor orașe ale țării sunt ocupate de Timișoara (+8,2%), Constanța (+7,3%), Brașov (+6,2%) și București (+5,4%).
„Vedem o creștere accelerată în ceea ce privește segmentul nou. Din datele monitorizate de noi, aproape jumătate dintre cumpărători urmăresc să achiziționeze un apartament nou în mod explicit. În București și marile orașe asistăm la dezvoltarea unei generații noi de proiecte imobiliare, de multe ori multifuncționale. Este vorba de dezvoltatori cu viziune, pe care o transpun într-un concept viabil pe piață. Oferta răspunde așadar pe măsura cererii, iar valoarea adăugată justifică niște prețuri cu 5-10% mai mari decât cele practicate în urmă cu un an. Totuși, dacă e să comparăm această perioadă cu cea de dinaintea crizei, prețurile sunt considerabil mai jos, ceea ce ne indică o creștere sustenabilă, acoperită de cerere solvabilă”, apreciază Andreea Comșa ,CEO Premier Estate Management și membru al CPI.
Nu în ultimul rând, datele Imobiliare.ro arată că proprietățile listate pe site au devenit semnificativ mai atractive în 2017. Astfel, numărul contactelor per anunț a crescut cu 68% în primele cinci luni ale acestui an față de perioada similară din 2016; în același răstimp, numărul total de lead-uri generate de către portal s-a majorat cu 61%. O dovadă a intensificării interesului pentru achiziții imobiliare este și reducerea duratei de încheiere a unei tranzacții: în perioada ianuarie-mai 2017, un apartament cu două camere s-a vândut, în medie, în două luni și jumătate – față de o perioadă de trei luni în același interval al anului precedent.

Comentarii

comentarii