Acasă Actualitate Sute de maşini abandonate împânzesc Timişoara

Sute de maşini abandonate împânzesc Timişoara

DISTRIBUIȚI

Autorităţile – blocate de acte şi birocraţie…
Chiar dacă Timişoara este sufocată de maşini, iar locurile de parcare sunt de negăsit, străzile din oraş sunt pline de rable, părăsite de proprietari de ani de zile. În timp, acestea se transformă în coşuri de gunoi sau devin case pentru oamenii străzii, câini vagabonzi sau chiar şobolani. Aceasta este  situaţia constatată de  Poliţia Comunitară  Timişoara, dar şi de cetăţenii care sesizează aceste cazuri autorităţilor competente. Procerdurile de ridicare a unei maşini abandonate sunt însă extrem de complicate, la Timişoara. Este nevoie chiar şi de jumătate de an pentru ca o astfel de maşină să poată fi ridicată legal de cei de la ADP. Ultimul caz sesizat de cititorii ZIUA de Vest este al unei maşini abandonate de luni de zile pe strada 16 decembrie din Timişoara. În capitala Banatului există însă sute de astfel de cazuri.

Jumătate din proprietari acceptă să-şi ridice rablele

Din 2008 până în prezent, comunitarii au identificat peste 1.600 astfel de autoturisme-abandonate sau neutilizate de proprietari din diverse motive, susţine Nicoleta Popa, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Comunitare Timişoara. „Din 2008 şi până în prezent, dintr-un număr de 1.631 de autovehicule identificate de poliţiştii comunitari, 874 au fost ridicate de către proprietari, în urma somaţiilor aplicate,  iar 60 de autoturisme au fost ridicate de către ADP şi, în continuare, în mod frecvent, primim sesizări de la cetăţeni despre astfel de cazuri”, spune Nicoleta Popa. De la începutul anului, poliţiştii comunitari au dat 19 sancţiuni, în  valoare de 1.000 de lei proprietarilor de maşini care au refuzat să-şi ridice rablele de pe spaţiul public.  

Doar cu acordul primarului…

Drumul de la sesizarea cazului la ridicarea şi transportul maşinii abandonate în spaţiile ADP este însă foarte lung şi adesea complicat de multe acte şi chiar mai multă birocraţie. „Pentru vehiculele în privinţa cărora există indicii temeinice că ar fi fără stăpân sau abandonate, agenţii de poliţie comunitară întocmesc un proces-verbal de constatare. Cu ocazia acestuia, se afişează o somaţie pe parbrizul maşinii, în care se solicită ridicarea de pe domeniul public, în termen de 10 zile. La împlinirea termenului, primarul va dispune inventarierea, expertizarea, ridicarea, transportul şi depozitarea autovehiculului şi a bunurilor aflate în interiorul acestuia în locaţiile stabilite de ADP, după ce în prealabil edilul-şef al oraşului a trimis o scrisoare recomandată proprietarului, care este sfătuit să se supună legii. Dacă proprietarul ignoră recomandările, poate fi sancţionat cu amendă cuprinsă între 1.000 şi 2.000 de lei”, mai spune Nicoleta Popa.

Formalităţi extrem de complicate

În realitate, formalităţile pentru ridicarea unei maşini abandonate pot dura şi până la 6 luni. Iar dacă cetăţeanul este de bună-credinţă şi vrea să se ocupe  personal de rabla din dotare, în sensul să o radieze din circulaţie,  după ce înainte a scăpat de caroserie, predând-o în schimbul unui voucher, trebuie să se înarmeze cu timp, rabdare şi  nervi. Asta pentru că va avea multe drumuri de făcut: de la poliţie la primărie şi retur. Cu siguranţă, lipseşte vreun act. În criza de locuri de parcare care se manifestă tot mai acut la nivelul municipiului Timişoara, dispariţia celor peste 700 de rable, câte ar exista, teoretic, în Timişoara, la ora actuală, ar însemna  locuri libere şi un suflu de uşurare pentru tot atâţia şoferi.

Problemă şi pentru mediul înconjurător

Marian Eperieş, comisarul-şef al Gărzii de Mediu Timiş, susţine că maşinile abandonate pe trotuare şi străzile din Timişoara sunt considerate deşeuri periculoase şi trebuie ridicate de urgenţă. În acest sens, există şi programul naţional “Rabla” – ce vizează maşinile abandonate. Acestea chiar sunt reciclate şi apoi valorificate ca deşeuri. „Maşinile abandonate pot crea probleme în zonele în care sunt lăsate de izbelişte. Din ele se scurg carburnaţi sau lichidul de frână, care ajunge în canalizări şi în staţiile de epurare a apelor. Foarte multe rable sunt transformate în coşuri de gunoi, în adăposturi pentru cerşetori şi aurolaci sau chiar în culcuşuri pentru câini şi şobolani. De aceste maşini se ocupă autorităţile locale, noi acţionăm în zona parcurilor auto, unde multe societăţi îşi lasă maşinile scoase din uz luni de zile. Şi aici sunt probleme mari. Aceste maşini aduc mari neajunsuri mediului înconjurător. Noi putem aplica amenzi între 3.000 şi 5.000 de lei pentru persoanele fizice şi între 10.000 şi 50.000 de lei pentru personale juridice”, ne spune Marian Eperieş.

Comentarii

comentarii