Acasă Editorial Timişoara. Capitala culturală. Circulaţia

Timişoara. Capitala culturală. Circulaţia

DISTRIBUIȚI

Oraşele Europei, mai ales capitalele Europei  au reguli. Cetăţenii care nu  le înţeleg întreabă. Cei care le încalcă plătesc. Unii dintre ei chiar se mută în altă parte… cu sau fără „supărarea” ong-urilor  militante pentru  drepturile omului. Roma, spre exemplu, o  capitală  pe care o iubim  chiar din cărţile de istorie, aplică reguli peste reguli, mai ales că are  multe de apărat. Trebuie să-şi  apere monumentele, palatele,  arenele, muzeele. Şi Timişoara are de apărat: clădiri istorice, monumente, şansa de a deveni capitală culturală a Europei, într-o competiţie deloc neglijabilă. Una  dintre temele oraşului este curăţenia. Comparativ  cu ultimi ani, să recunoaştem, este mai curat, se spală (cam… tot de frica Europei, care ne-a aplicat eticheta de oraş prăfuit!), a fost şi campania „Nu te pune cu timişorenii!”, lumea a reacţionat,  a fost o sensibilizare  a populaţiei care a dat rezultate,  este acum  o altă campanie, cea  pentru un oraş sănătos, iar mai recent  vorbim despre  viitorul  capitalei cultural europene. Din această perspectivă, o componentă importantă  este cea  legată de modul în care  se circulă. De la politeţea taximetriştilor,  codul lor etic, până la  calitatea transportului în comun (cu şoferi care să  nu mai fumeze în timp ce conduc, cu aer condiţionat, scaune îngrijite şi nu rupte de huligani) şi până la  dimensiunea   arealului  pietonal. Comoditatea  îl duce pe  cetăţean la boală. Da, boală la propriu, dar şi la figurat. Boala la propriu începe  cu folosirea in extremis a automobilului. Ştiu persoane care, între două întâlniri situate la 500 de metri, în zona centrală, se deplasează cu…  maşina! Nu mai avem picioare, nici articulaţii? Boala la figurat  se instalează  prin sindromul  suficienţei. Totul devine prea mult pentru cineva care  le ştie pe toate!  Timişoara face acum un exerciţiu  pentru  protejarea cetăţii, cu stabilirea  unei zone,  la un anumit interval  de timp,  când nu se va circula decât   pe jos sau cu bicicleta, când  întâlnirile în zona centrală vor avea ca mijloc de locomoţie un tramvai sau un troleibuz! De multe ori, lupta cu mentalităţile  consumă mai mult timp şi energie decât  multe alte schimbări, fie ele şi geopolitice. Mersul pe jos, promovat chiar şi de campania „Timişoara, inima mea” înseamnă  sănătate şi o stare de bine, Timişoara, din perspectiva  proiectului  pentru o viitoare capitală europeană, oferă  o plajă mare de varietăţi comportamentale, unele mai colorate, altele mai sofisticate,  dar asta  este urbea ce ne cere respect şi iubire. Este mult? Este puţin? Pentru noi, ca timişoreni,  ar trebui să fie o singură nuanţă: normalitatea. Pe urmă, adaptarea la zile experimentale precum cea numită „Ziua Transportului  în Comun” să fie, simplu,  un exerciţiu al comportamentului european. La el este nevoie de adaptare şi din partea poliţiei, şi a primăriei,  şi a  cetăţenilor. Doar trăim într-o viitoare capitală, nu-i aşa?
 
 

Comentarii

comentarii