Acasă Administraţie Timișoara va avea „Plan de Acțiuni pentru un Oraș Verde” realizat de...

Timișoara va avea „Plan de Acțiuni pentru un Oraș Verde” realizat de BERD

DISTRIBUIȚI

Luni, 20 iunie, Primăria Timișoara a lansat, împreună cu experții Bănci Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) cu care colaborează, propriul „Plan de Acțiuni pentru un Oraș Verde” (PAOV), susținut financiar de Fondul Verde pentru Climă. În afară de Timișoara, și alte 55 de orașe colaborează cu BERD pentru realizarea acestor planuri care ajută la identificarea și implementarea acțiunilor și investițiilor pentru abordarea problemelor de mediu prioritare din oraș.

La evenimentul de lansare au primarul Dominic Fritz, Venera Vlad (directorul asociat al grupului de infrastructură sustenabilă BERD România) și Lin O’Grady, (director asociat în cadrul BERD Londra și co-director al Programului Orașe Verzi).  Evenimentul a fost urmat de o sesiune de discuții, în care părțile interesate împreună cu consultanții PAOV au examinat aspectele de importanță principală pentru oraș.

Potrivit reprezentanților primăriei, „programul BERD Orașe Verzi este un program-cadru în valoare de 9 miliarde EUR care oferă un model de afaceri cuprinzător pentru dezvoltarea urbană durabilă, combinând planificarea strategică cu investițiile și asistența tehnică asociată. Programul este o modalitate prin care BERD își extinde finanțarea verde, ca parte a abordării sale de tranziție la economie verde (TEV)”.

 „Eu pot doar să avertizez să nu ne lăsăm amăgiți de lipsa de atractivitate simțită de unii politicieni față de această temă de tranziție verde. Este, într-un mod foarte direct, o provocare urgentă și relevantă. Noi, ca primărie, ne asumăm această temă ca și o prioritate absolută pentru atât investițiile pe care le facem, cât și pentru funcționarea serviciilor publice din subordine. Nu considerăm tranziție ecologică un «nice to have», un adaus interesant pentru o nișă. O considerăm poate cea mai importantă reașezare strategică a investițiilor timișorene. Cele două dureri de cap – Colterm și STPT – sunt amândouă strâns legate de această temă. Tocmai de aceea, mă bucur că avem un partener puternic pentru această mare temă strategică – BERD – o bancă publică cu foarte, foarte multă experiență”, a declarat Fritz.

„România este acționar BERD, împreună cu alte 70 de state. În această capacitate, aprobă politicile și investițiile BERD. În decembrie, BERD a aprobat cofinanțarea alături UE a unui vast program de modernizare a infrastructurii de tramvaie, program de peste 100 de milioane de euro. Finanțarea BERD face parte din programul «Orașe Verzi». Ne-am angajat să sprijinim primăria către o econ verde, prin elaborarea acestui plan de acțiune, dar și în actualizarea măsurilor de mobilitate urbană și eficientizarea serviciului de transport metropolitan”, a adăuga Venera Vlad.

„Orașele, în prezent, sunt răspunzătoare de 75% din energia utilizată și 70% din emisiile de gaze cu efect de seră. Alte îngrijorări includ calitatea aerului, congestionarea traficului, presiunea pe spațiul verde limitat, resurse de sol și de apă și, după cum putem vedea și astăzi, căldură excesivă. Orașele sunt vulnerabile la impactul încălzirii globale. Aceste probleme există și în România, unde 55 din populație trăiește acum în mediul urban. BERD – «Orașe verzi» caută să construiască o lume mai sustenabilă, mai bună pentru cetățeni. Programul face asta prin identificarea, prioritizarea și conectarea provocărilor de mediu ale orașelor cu investițiile în infrastructură sustenabilă și politicile de mediu. Pionul principal al programului este «planul pentru orașe verzi»”, a conchis și Lin O’Grady.

Potrivit celor de la BERD, un «Oraș verde» trebuie să îndeplinească următoarele cerințe: păstrează sau îmbunătățește calitatea mediului; atenuează și se adaptează la schimbările climatice; menține sau îmbunătățește reziliența infrastructurii, serviciilor, activităților și comunităților în fața șocurilor și presiunilor; se asigură că politicile de mediu contribuie la bunăstarea socială și economică a cetățenilor”.

Până acum, colaborarea Primăriei Timișoara cu BERD s-a materializat într-un credit de aproximativ 100 de milioane de lei pentru cofinanțarea achiziționării noilor tramvaie. În ceea ce privește PAOV, această colaborare presupune alți doi ani în care experții BERD și consultanții angajați – de la RWA și Arcadis – vor ajuta Primăria Timișoara. Vorbim de o perioadă de un an în care va fi analizată legislație locală și națională, vor fi formulate rapoarte și propuneri, vor fi făcute consultări și vor fi definite acțiunilor prioritare. În iulie 2023 ar trebui să avem un PAOV final, după care, timp de un an, BERD va mai oferi suport tehnic și se va ocupa de monitorizarea și consolidarea capacităților primăriei.

În cadrul lansării de luni, au mai fost cuprinse și alte câteva prezentări. Arhitectul-șef Gabriel Almăjan, de exemplu, spune că orice plan pentru Timișoara trebuie să aibă în vedere și zona metropolitană. Ca propuneri concrete, acesta a vorbit despre câteva priorități ale orașului: două radiale noi, regândirea rețelei de transport în comun, modernizarea flotei STPT, mobilitate alternativă, dezvoltarea nodurilor intermodale de transport, creșterea calității infrastructurii edilitare, reabilitarea și eficientizarea rețelei de termoficare, colectarea deșeurilor pe fracții, extinderea rețelei verzi – albastre (parcuri și cursuri de apă).

Experții europeni prezenți la eveniment au venit cu exemple de urmat. Printre altele, s-a vorbit de orașele Groningen, Antwerp sau Sheffield. Un accent deosebit s-a pus pe soluțiile digitale – cum ar fi un „digital twin”, copie digitală a orașului –, care ar putea rezolva probleme precum rutele de transport public sau rutele pentru colectarea deșeurilor, stabilirea „punctelor fierbinți” în diferite probleme.

Comentarii

comentarii