Acasă Actualitate Titu Bojin: ”Împreună cu Căpitănia Portului, cu Primăria Timişoara, cu Apele Române,...

Titu Bojin: ”Împreună cu Căpitănia Portului, cu Primăria Timişoara, cu Apele Române, muncim să putem materializa circulaţia vapoarelor pe Bega”

DISTRIBUIȚI

titu-bojin-e1391768476458 1Administraţia Bazinală a Apelor Banat (ABAB) încheie anul cu realizări remarcabile, doar pentru dotări fiind alocaţi 28 de milioane de lei, au fost continuare lucrările de amenajare pe cursurile principalelor râuri din Bazinul Hidrografic Banat, iar pe ultima sută de metri se pate spune că s-a reuşit şi deblocarea lansării la apă pentru transport călători/agrement a celor şapte vaporaşe de pe Bega, din vara anului 2018.

Directorul ABAB, Titu Bojin, vorbeşte despre proiectele instituţiei, într-un interviu acordat Ziua de Vest, din care aflăm şi faptul că Apele Banat se vor muta în Palatul Apelor din Piaţa Maria, de anul viitor.

ZdV: Cum încheie Apele Banat anul 2018?

Titu Bojin (TB): Nu am avut niciodată dotarea pe care o avem acum în ABAB, doar pentru dotări am avut un buget de 28 de milioane de lei. Suntem în situaţia în care ne străduim să primim câteva posturi suplimentare de la nivelul Apele Banat, pentru că ştiţi că nu se suplimentează posturile la nivel de minister, dar sunt unele administraţii care au posibilitatea . Am discutat şi ne vor ajuta cu încă 4-5 posturi în anul 2018, pe care să putem angaja mecanici pentru utilaje, pentru maşini, macarale, trailere şi pentru tot ceea ce am primit în anul 2017.

ZdV: În ce stadiu este Acordul cu partea sârbă, în privinţa navigaţiei pe Bega?

T.B.: Ministerul de Externe ne-a informat joi 21.12. că se reconfirmă semnarea Acordului cu sârbii pentru canalul Bega şi Nodul hidrotehnic de la Sânmihaiu Român, precum şi posibilitatea ca şi sârbii să ne dea până la sfârşitul anului confirmarea, pentru că ei au dat-o verbal, au fost de acord, ne-au transmis nişte solicitări pentru completare la Memorandumul transmis de partea română.

Partea română, de data aceasta, a acceptat toate solicitările vecinilor noştri sârbi şi s-a transmis la Ambasada Serbiei. Sper să avem până în 31 decembrie şi acordul scris al lor, pentru a-l putea depune al Autoritatea de management în dosarul pentru infrastructură pe Bega.

ZdV: Care este stadiul lucrărilor hidrografice pe care le derulaţi şi cu care veţi continua şi anul viitor?

T.B.: S-a aprobat şi este finanţat, este în licitaţie lucrarea pe POIM la Bârzava, urmează în lunile următoare să definitivăm şi constructorii câştigători şi să înceapă lucrările, pentru că ştiţi că pe zona Gătaia-Bocşa este zona cea mai fierbinte a Banatului şi dacă vom reuşi să realizăm şi lucrarea de pe Bârzava, zic că sistemul hidrografic al Banatului va fi cel mai sigur din ţară. Este greu să te pui cu apa, dar zicem că şi la ora actuală suntem cei mai siguri, dar vom consolida siguranţa în perioada următoare

Avem aprobată lucrarea de la Nădrag, mult dorită, pe Nădrăgel – Criciova până la Timiş, apoi lucrarea pe Curtea – Tomeşti, o lucrare la fel de dorită, pentru că erau necazuri inclusiv în localitatea Tomeşti, unde va fi refăcută şi linia de apărare pe Bega.

Avem aprobarea şi suntem în licitaţie – urmează săptămânile viitoare să dăm verdictul pentru câştigător – şi pentru Valea Boşneagului, în zona Moldova Nouă. De asemenea, am aprobat şi este prins în planul pe anul viitor lucrarea de la Herculane, malurile şi tot ceea ce înseamnă din punct de vedere al modului cum arată acum zona respectivă, se va face regularizare şi vom lucra inclusiv în Golful Dunării, pentru peturile pe care le-am avut. Orice am face în amonte, tot la Timişoara bem apa pe care o murdărim în zona Remetea-Surduc, la fel în zona Herculane, unde se adună aceste gunoaie.

ZdV: Aţi dus o campanie de educare a cetăţenilor pentru păstrarea apelor curate. Răspund la eforturile dumneavoastră?

T.B.: S-au mai rezolvat unele probleme prin ”certarea” cetăţenilor, cu bun simţ, să nu mai arunce obiecte din gospodărie, sobe, frigidere, snopi de tulei, fân şi iarbă şi ce se mai adună toamna din resturile vegetale din grădini. Avem lucruri bune la adresa lor.

ZdV: Au pregătire toate primăriile acele planuri de apărare?

T.B.: Suntem în plină campanie cu pregătirea planurilor de apărare, prin colegii de la Caraş Severin şi Timiş, sperăm să se trezească unii primari care nu şi-au făcut datoria şi acum îi mai rugăm o dată să aibă semnate planurile de apărare şi să le aducă, pentru că toate lucrurile sunt bune cât e bine, dar după aceea vom începe să dăm din colţ în colţ, unii, care nu-şi aduc planurile. Măsurile sunt extrem de drastice şi anticipat şi probabil că după 1 ianuarie 2018 vom începe să facem controale la primăriile care nu le-au depus, controale care sunt obligatorii la cei care nu au depus planurile până la finele anului şi se lasă cu amenzi. Amenzile se îndreaptă către persoane fizice, nu către primărie sau consiliu local.

ZdV: Care este situaţia cu palatul Apelor, unde trebuia să vă mutaţi de mai mult timp?

T.B.: De Ziua Apelor, sper să ne putem muta la Palatul Apelor, se lucrează intens la pregătirea lui ca să putem face transbordarea, trebuia să o facem în aceste zile, dar a fost o slăbiciune a constructorilor. Cu siguranţă, anul viitor vom fi acolo, iar Sistemul de Gospodărire a Apelor se va muta în sediul actual al Apelor Banat, de pe bd. Mihai Viteazul.

ZdV: Ce noutăţi avem legat de vaporaşele de pe Bega?

T.B.: La şedinţa de miercuri de la Bucureşti, a Consiliului de conducere al Apelor Române, s-a aprobat introducerea în statutul nostru de funcţionare, pe lângă activităţile pe care le avem, şi preluarea activităţii de administraţie a navigaţiei Canalului Bega. Suntem singura zonă din ţară cu un râu interior pe care pot circula vaporaşe. La noi va fi şi Autoritatea de Navigaţie pe Bega.

Cu toate că activitatea aceasta nu era în portofoliul nostru de activitate, am reuşit. A fost de acord şi ministerul (Apelor, n.r.) şi deja se lucrează la materialul pentru a fi modificat, prin hotărâre de guvern – împreună şi cu Ministerul Transporturilor – şi să se rezolve această Autoritate de Navigaţie Canal Bega, unde să fie 3-5 persoane care să lucreze acolo. Împreună cu Căpitănia Portului, cu Primăria Timişoara, cu Apele Române, muncim să putem materializa circulaţia vapoarelor pe Bega.

Se vor crea şi acele două puncte vamale de trecere a graniţei cu Serbia, pe apă (pentru vaporaşe) şi pe uscat, pentru pista de biciclete.

Comentarii

comentarii