Acasă Actualitate Troleibuzele din Timişoara au fost transformate de PDL în armă politică

Troleibuzele din Timişoara au fost transformate de PDL în armă politică

422
DISTRIBUIȚI

Subiectul achiziţionării de către Regia Autonomă de Transport Timişoara a 50 de troleibuze a fost intens folosit în campania electorală pentru alegerile locale din anul 2008. Între timp, achiziţia respectivă a fost verificată de toate instituţiile abilitate ale statului şi s-a constatat că aceasta a fost făcută în mod corect şi transparent. Cele 50 de troleibuze ultramoderne circulă astăzi, după mai bine de doi ani de la achiziţionarea lor, pe străzile Timişoarei, iar eficienţa lor a fost dovedită atât din punct de vedere al costurilor cât şi al nivelului de satisfacţie a călătorilor. Dar, pentru cei care vor să conteste orice progres realizat de Primăria Timişoara, troleibuzele sunt, de peste 3 ani, o armă politică.
În ultima perioadă, „Afacerea SKODA” a trecut la un nou nivel de dispută politică. Fostul director comercial RATT Maria Saracan, acum consilier local PDL a acuzat faptul că s-au exercitat presiuni asupra ei pentru a-şi da demisia de la RATT. Maria Saracan a demisionat din funcţia de director comercial al RATT doar după ce a fost aleasă în Consiliul Local al Municipiului Timişoara din partea PDL, moment în care poziţia de consilier local a devenit incompatibilă cu funcţia de director comercial al RATT.
Comisia de licitaţie pentru achiziţia celor 50 de troleibuze a fost alcătuită din: primarul Gheorghe Ciuhandu, Dumitru Andor, Ioan Ganciov, Culiţă Chiş, Eugen Stănescu, Maria Saracan, Ioan Goia, Adrian Sârb şi Adrian Bodo. Comisia formată din reprezentanţi ai municipalităţii şi RATT, care s-a deplasat la furnizorul SKODA a avut ca sarcină întocmirea unui raport de inspecţie tehnică asupra prototipului de troleibuz. Troleibuzul a fost vizionat pe linia de fabricaţie şi s-a stabilit că îndeplineşte condiţiile pentru lansarea prototipului în producţie. Comisia prezentă la furnizorul SKODA nu avea atribuţii de recepţie şi de întocmire a Procesului verbal de recepţie a troleibuzelor. Acest lucru a fost realizat ulterior la sediul RATT, de către o comisie de recepţie a mijloacelor fixe la nivel de RATT pentru punerea în funcţiune şi înregistrarea în contabilitatea regiei, conform contractului de achiziţie semnat între RATT şi furnizorul SKODA. Preţul de achiziţie a celor 50 de troleibuze a fost de 17.975.500 euro, valoarea unui troleibuz fiind de 359.500 euro.

Caiet de sarcini cu „dedicaţie”

Primul Caiet de Sarcini întocmit de conducerea RATT, reprezentată la acea oră prin Eugen Stănescu, a fost pentru troleibuzele clasice cu motoare pe curent continuu, în care se găsea copiată o parte importantă din specificaţia tehnică a troleibuzelor realizate de un furnizor din România (furnizorul Astra Bus din Arad). Pentru licitaţie, Regia Autonomă de Transport Timişoara a propus un Caiet de Sarcini privind tipul de troleibuz de care este interesată, dar nu oricum, ci cu date care par să fie copiate din oferta unor firme producătoare din Arad. În mare parte, pentru redactarea condiţiilor şi caracteristicilor modelului de achiziţie, atât directorul Eugen Stănescu, cât şi inginerul Adrian Sârb, semnatarii documentului, s-au „inspirat” din cartea de vizită a firmei „Astra bus”. De exemplu troleibuzele pe care Stănescu le dorea cu atâta ardoare trebuiau să fie rezistente la agenţi de „praf, ploaie, noroi, zăpadă, gheaţă, chiciură, sare, produse petroliere”, condiţii care seamănă izbitor de mult cu cele existente în oferta firmei arădene: „praf, ploaie, noroi, zăpadă, chiciură, gheaţă, sare, produse petroliere”. Conform Caietului, troleibuzele trebuiau să aibă motoare de curent continuu, motoare pe care le mai producea doar „Astra Bus”, în timp ce alte companii europene realizau motoare asincron. Similitudini existau şi la condiţii de mediu, mecanice, precum şi la alte caracteristici speciale.
Probabil faptul că nu s-a reuşit „dedicarea” licitaţiei către furnizorul român stă la baza supărărilor şi atacurilor de astăzi. Municipalitatea a atras atunci atenţia conducerii RATT că licitaţia este internaţională şi că nu poate face discriminare între furnizori, încălcând legislaţia privind achiziţiile publice. Ulterior, conducerea RATT a refăcut Caietul de Sarcini pentru organizarea unei licitaţii internaţionale. Producătorul de troleibuze din Cehia SKODA Electric, unul dintre cei mari din Europa, a câştigat licitaţia la care au mai participat compania româna Astrabus şi compania poloneză Solaris. RATT a finanţat achiziţionarea mijloacelor de transport printr-un credit special, obţinut de la Reiffeisen Bank, care urma să fie achitat în opt ani cu o perioadă de graţie de doi ani.
Cerinţele minime obligatorii din Caietul de Sarcini privind achiziţia de troleibuze au fost respectate în totalitate, conform proceselor verbale de recepţie a troleibuzelor SKODA la sediul RATT. Achiziţia a fost verificată de mai multe instituţii abilitate ale statului român, care au ajuns fără excepţie la concluzia că aceasta a fost una corectă. Camera de Conturi Timiş este singura instituţie care a solicitat o expertiză tehnico-economică asupra achiziţionării troleibuzelor, solicitare în urma căreia a fost numită o comisie cu experţi independenţi pentru evaluarea tehnico-economică a troleibuzelor. Raportul de expertiză al acestei comisii a presupus măsurători şi verificări statice şi dinamice ale troleibuzelor. Nota de constatare şi procesul verbal de control al Camerei de Conturi Timiş, respectiv decizia de măsuri cu termene transmise RATT, a fost realizată încă din primul trimestru al anului 2009. Procesul verbal de control al Camerei de Conturi a fost valorificat în totalitate cu privire la toate măsurile dispuse asupra problematicilor lăsate spre rezolvare. Raportul de expertiză şi analiză tehnico-economică înregistrat cu nr. CP2009-000144/26.02.2009 şi completat prin adresa nr. SC2009-8656/2009 a fost prezentat Consiliului Local Timişoara în şedinţa de plen din data de 24.03.2009 şi a fost transmis Camerei de Conturi Timiş. Concluzia finală a raportului este că troleibuzele achiziţionate sunt conforme cu cele ofertate de către furnizorul SKODA, respectiv recepţionate la sediul RATT.
Contestatarii de astăzi lăudau în 2007 troleibuzele achiziţionate de RATT „Troleibuzele au podea joasă sută la sută şi sunt dotate cu un sistem care permite inclinarea în staţiile de transport, pentru că diferenţa de nivel să fie cât mai mică. De asemenea, sunt dotate cu instalaţii de aer condiţionat atât pentru şofer, cât şi pentru salonul pasagerilor. Ca o noutate, toate cele 50 de mijloace de transport sunt dotate şi cu sistem de monitorizare video a salonului pasagerilor. Este pentru protecţia călătorilor împotriva hoţilor de buzunare. Imaginile se stochează pe computerul de bord al troleibuzelor şi pot fi consultate în caz de nevoie”, declara fostul director al RATT, Eugen Stănescu.

SKODA a achitat penalităţi în valoare de 271.500 de euro către RATT

Municipalitatea nu a intervenit pentru scutirea furnizorului de plata penalităţilor de întârziere. Dimpotrivă, s-a solicitat aplicarea întocmai a prevederilor clauzelor contractului de achiziţie publică privind calcularea penalităţilor de întârziere la livrare şi punere în funcţiune a troleibuzelor. În acest sens, RATT, ca şi semnatar al contractului cu furnizorul SKODA, a calculat şi facturat penalităţi pentru livrarea cu întârziere a troleibuzelor în valoare de 176.500 de euro, respectiv penalităţi pentru imobilizări de punere în funcţiune conform contractului de achiziţie troleibuze în valoare de 95.000 de euro. SKODA a achitat penalităţi în valoare de 271.500 de euro către RATT, lucru certificat prin documente. Valoarea penalităţilor nu a fost mai mare deoarece punerea în întârziere a furnizării troleibuzelor a fost cauzată tocmai de solicitările RATT şi ale furnizorului cablajelor.
Prin adresele nr. 1284/12.10.2007 şi nr. 1449/16.11.2007 adresate furnizorului SKODA de către directorul Eugen Stănescu şi directorul comercial Maria Saracan se aduceau la cunoştinţa furnizorului SKODA următoarele: „Pentru a putea realiza obligaţiile prevăzute în art. 13, paragraf (3) din contract, respectiv dotarea troleibuzelor cu cabluri pentru sistemele de taxare şi de monitorizare în timp real, vă rugăm să permiteţi ca o echipă de reprezentanţi ai RATT şi ai companiei care furnizează sistemele menţionate să vă viziteze la locul montării troleibuzelor, pentru a finaliza cablarea aferentă proiectului, astfel încât troleibuzele să fie gata de a fi exploatate din punctul de vedere al taxării şi monitorizării online. Cererea noastră se referă strict la nivelul de cablare al troleibuzelor, fără a pune în funcţie echipamentele aferente sistemelor mai sus menţionate.” Prezenta solicitare din partea conducerii RATT a stat la baza iniţierii procedurii de reaşezare a termenelor de livrare şi semnarea unui act adiţional la contractul de achiziţie troleibuze, act adiţional care nu a fost semnat de Primăria Municipiului Timişoara, ci tot de Eugen Stănescu şi Maria Saracan.
La solicitarea furnizorului SKODA şi ţinând cont de faptul că, între timp, municipalitatea a iniţiat achiziţia Sistemului integrat pentru eficientizarea încasărilor şi cheltuielilor la RATT din alocaţii bugetare, au existat întâlniri la sediul Primăriei Municipiului Timişoara, cu participarea obligatorie a reprezentanţilor regiei.
La fabricarea troleibuzelor achiziţionate s-a folosit tehnologie de ultimă generaţie, cu autonomie pentru circulaţie în lipsa existenţei energiei electrice de alimentare, motoare asincrone, care asigură nivelul maxim de eficienţă energetică, faţă de troleibuzele vechi existente în parcul regiei achiziţionate în perioada 1999-2003.
Montarea cablajelor pentru Sistemul integrat de eficientizare a încasărilor şi cheltuielilor la RATT era obligatoriu a se face la sediul furnizorului, deoarece procedura omologării produsului în Comunitatea Europeană se realiza înainte de livrarea troleibuzului în Timişoara. Varianta montării cablajelor în Timişoara la sediul regiei era imposibilă, deoarece demontarea troleibuzului pentru aplicarea şi realizarea conexiunilor cablajelor cu interfeţele troleibuzului ducea la pierderea garanţiei stipulată în contractul de achiziţie a produsului ofertat. Pentru a nu pierde termenul de garanţie ofertat, la solicitarea directorului Eugen Stănescu şi a directorului comercial Maria Saracan, s-a deplasat o comisie formată din reprezentantul RATT şi reprezentantul furnizorului de Sistem integrat pentru eficientizarea încasărilor şi cheltuielilor la RATT în Cehia, pentru a stabili soluţiile şi perioada de montare a cablajelor.

Comentarii

comentarii