Acasă Politica Un parlamentar USR de Timiş reacţionează la (ne)numirea şefului Statului Major al...

Un parlamentar USR de Timiş reacţionează la (ne)numirea şefului Statului Major al Apărării

DISTRIBUIȚI

Din păcate, de ce îmi era frică, nu am scăpat, avertizează senatorul USR de Timiş, Nicu Fălcoi, după ce preşedintele României, Klaus Iohannis, a refuzat în şedinţa CSAT de vineri numirea în funcţie a celui propus de PSD, fără a-l consulta în prealabil.

“Normal era ca Ministrul Apărării Naționale să se consulte, dacă nu cu toate forțele politice, cel puțin cu Președintele, înainte de a face o propunere pentru funcția de Șef al Statului Major al Apărării. Dintr-un orgoliu mai mult decât nepotrivit, după părerea mea, sau la ”indicații” foarte prețioase (cred că, mai degrabă, ăsta e motivul), se pare că acesta nu a făcut-o. Blocajul din CSAT iși arată efectele, ambele părți nu sunt dispuse să se consulte în acest for decizional și astfel, deciziile Guvernului si ale Președinției par să fie mai mult lovituri surpriză aplicate parții adverese decât exprimarea unor poziții”, spune Nicu Fălcoi.

Acesta atară că conform art.39 alin(5) din L346/2006 :

” (5) Şeful Statului Major al Apărării este militarul cu rangul de conducere cel mai înalt din armată, numit de Preşedintele României, la propunerea ministrului apărării naţionale, cu avizul prim-ministrului, pentru o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de prelungire cu până la un an. În funcţia de şef al Statului Major al Apărării poate fi numit LOCŢIITORUL ACESTUIA SAU UNUL DINTRE ŞEFII CATEGORIILOR DE FORŢE ALE ARMATEI.”

La o interpretare ad litteram a legii (ceea ce se pare că a ales să facă președintele!) – spune senatorul de Timiş -, rezultă că dintre cei șase generali nominalizaţi anterior rămân doar patru: Tonea, Mîrșu, Pană și Uifăleanu. Scarlat și Anastasof, deși au fost șefi de categorii de forțe armate și au trei stele, nemaifiind pe funcție, au fost excluși de președinte.

“După părerea mea, președintele a greșit foarte mult atunci când nu a adus foarte clar argumentele legale pentru refuzul său. Prin asta, nu a făcut altceva decât să dea apă la moară celor ce văd o conspirație mondială în tot și-n toate. Au mai apărut cu declarații abracadabrante și tot felul de ”specialiști” care-i iau apărarea președintelui, dar care-i fac mult mai mult rău. Nu, nu este nicio situație deosebită care să necesite prelungirea mandatului generalului Ciucă și, în mod normal, acesta trebuia înlocuit. Cu cine? Abia aici intervine partea de dezbătut și, după cum spuneam mai devreme, o discuție anterioară ar fi scos acest subiect din zona politicianistă în care a fost aruncat acum”, detaliază Fălcoi.

El explică faptul că pentru decretul de prelungire a mandatului este cât se poate de clar că președintele nu avea nevoie de acordul nimănui și că în situația în care vor ajunge la o înțelegere, generalul Ciucă poate fi schimbat oricând, situația lui fiind provizorie.

Acum, adaugă senatorul, ministrul și președintele trebuie să se așeze la masă și să discute până ajung să fie de acord unul cu altul.

“Rezolvarea rapidă a unei numiri oficiale ar evita două efecte negative majore în 2019: blocarea luării unor decizii majore pe termen mediu lung la nivel SMAp câtă vreme va fi desemnat un locțiitor provizoriu care nu va avea mandat și al doilea efect- avizele șefului SMAp pentru procedurile privind programele și achiziitiile ar trebui date de un general confirmat pe funcție și nu de un locțiitor. Armata nu merită să fie târâtă în acest război politic”, încheie parlamentarul.

Comentarii

comentarii