Acasă Actualitate UVT își dorește ca parteneriatul cu administrația locală să fie unul activ...

UVT își dorește ca parteneriatul cu administrația locală să fie unul activ și îndreptat spre nevoile comunității

DISTRIBUIȚI

O știre relativ banală, apărută în weekend, relatează despre o lucrare pe care Primăria Municipiului Timișoara (PMT) o acordă prin încredințare directă unui furnizor de studii educaționale. Probabil că relevanța scăzută a valorii acestei lucrări, încredințate unui furnizor din afara Timișoarei, Universitatea Babeș Bolyai (UBB), ar fi lăsat știrea în planul doi, însă obiectivul studiului ce urmează să fie realizat este unul semnificativ și anume „direcționarea eficientă a investițiilor publice, pentru dezvoltarea sistemului educațional”. Astfel, cităm din documentația contractului, „prin raportare la informațiile obținute prin realizarea studiului, investițiile viitoare în infrastructura educațională vor ține cont de necesitățile reale din municipiu și zona sa urbană funcțională, în funcție de nivelul de învățământ, gradul de ocupare a sălilor de clasă, condițiile minime de funcționare, corelat cu trendul demografic al fiecărui areal în parte”.

Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) se află de foarte multă vreme într-un parteneriat funcțional cu PMT, cu rezultate semnificative în foarte multe din domeniile de activitate ale celor două instituții. Tocmai pentru că UVT a reușit să seteze acest tip de parteneriat cu PMT instituția noastră este acum obligată să constate că în legătură cu realizarea acestui studiu de nevoi educaționale în preuniversitarul din Timișoara a apărut o contradicție din partea partenerului său PMT: administrația locală cheamă o universitate din afara orașului ca să realizeze o diagnoză prin care să fie identificate nevoile spre care se vor îndrepta resursele bugetului local destinat educației preuniversitare.

UVT deține expertiză de calitate în domeniul politicilor pentru educație, astfel: la UVT sunt consacrate programele de studii de licență, masterat și doctorat în domeniul științelor educației, dar este binecunoscut și Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD), care susține programele de studii de masterat didactic, printre mai multe tipuri de programe specifice, aceste studii de masterat fiind cele mai importante linii de pregătire și dezvoltare a carierei profesorilor din preuniversitar. De asemenea, la UVT funcționează de un deceniu și Departamentul pentru Relația cu Mediul Preuniversitar (DRMP), în care sunt centralizate resurse și baze de date apreciabile, structurate prin proiectele și studiile asupra mediului preuniversitar pe care acest departament le-a realizat an de an, în cele zece județe ale macro-regiunii vest, departament condus de fostul Inspector Școlar General al ISJ Timiș, o personalitate apreciată a mediului școlar din Timiș, bun cunoscător al realităților din școlile orașului și județului. Nu în ultimul rând, din perspectiva tematicii studiului, la UVT funcționează Centrul de Dezvoltare Regională și Amenajare Rațională a Teritoriului, care reunește specialiști de calibru în domeniile dezvoltării și planificării teritoriale, sociologiei și geografiei umane.

În acest context putem considera că UVT poate oferi o diagnoză a mediului educațional local la un nivel de expertiză incomparabil mai bună față de oricare altă entitate cu competențe în domeniu, dar care nu este parte a comunității noastre. Această calificare se datorează bunei conectări la datele empirice care descriu comunitatea locală timișoreană, dar și expertizei în politici publice, confirmată în ultimii ani prin diverse parteneriate, inclusiv cu date care sunt direct utilizabile de către administrația locală (aici se poate exemplifica prin dezvoltarea proiectului Barometrul calității vieții în Municipiul Timișoara).

Nu înțelegem, de aceea, cum a fost posibilă o astfel de decizie, de încredințare a unei lucrări de studii educaționale către un furnizor de date exterior vieții orașului, atât timp cât UVT, care grupează o comunitate semnificativă, formată din peste 1000 de cadre universitare și peste 15 de mii de studenți, care dezvoltă zeci de proiecte de utilitate publică, în parteneriate strategice cu administrația și mediul de afaceri, este un partener deocamdată neglijat. Este perfect plauzibil să interpretăm decizia luată de administrația locală chiar și printr-o insidioasă  auto-sabotare a intereselor Timișoarei, produsă chiar din interiorul PMT o ipoteză față de care mediul universitar timișorean își exprimă îngrijorarea cum, de altfel, este posibil și ca reprezentanții PMT să se fi adresat altfel decât instituțional unor membri ai comunității UVT. Trebuie să înțelegem că o colaborare eficientă se realizează atunci când comunicarea se face instituțional, la nivelul conducerilor instituțiilor implicate și nu printr-un mecanism de tipul „implicare personală”.

Rectorul UVT, Marilen Gabriel Pirtea: „Desigur, această scăpare produsă în decizia de față poată fi corijată chiar de către comunitatea academică, prin cooperare, iar UVT își dorește depășirea acestui moment de impas și consideră că poate să contribuie în mod real la conturarea viziunii de viitor pentru dezvoltarea Timișoarei, pe dimensiunea educațională, dar și în alte direcții strategice.

 

Comentarii

comentarii