Este vară, este perioada vacanţelor şi a concediilor, mulţi timişoreni care nu-şi permit ieşiri luxuriante au crezut în (prea) multe promisiuni: vor avea unde să-şi petreacă vara în oraş, sunt faleze amenajate şi mai ales, sunt vaporaşele, că despre muzeul de istorie….
S-a vorbit foarte mult despre vaporaşe. Dincolo de denumirile lor cam neinspirate, mult prea rigide (puteau fi botezate, de exemplu, şi după numele regilor României răposaţi, inclusiv Ferdinand sau Carol sau cu nume din sfera florei şi a faunei acvatice etc), vapoarele au ajuns pe Bega, cu sufletul la gură, la termen. Numai că acum sunt în saloanele de reanimare. Pentru că trece vara, iar ele nu sunt capabile să transporte … OAMENI. Ajungem din nou la RATT, acelaşi RATT care mai ieri s-a dovedit a avea o conducere total iresponsabilă şi aproape ‘criminală’ (vezi GRAVUL INCIDENT CARE A AVUT LOC ZILELE TRECUTE, CÂND ZECI DE OAMENI BLOCAŢI ÎN TRAMVAI AU FOST LA UN PAS DE DEZASTRU, PENTRU CĂ VATMANUL A LEŞINAT!!!).
RATT promitea prin luna iunie, prin gura celor din Primăria Timişoara, că mai sunt necesare verificări ale ambarcaţiunilor pentru transportul de persoane, dar că în câteva zile/săptămâni, pasagerii vor putea păşi în vapor să călătorească pe luciul de apă. Numai că … este destul de ciudată întârzierea dării în folosinţă a ambarcaţiunilor şi ridică vreo două semne de întrebare. 1. Cum s-a făcut recepţia lor, la Galaţi, dacă ele nu sunt capabile să transporte oameni, adică, dacă nu sunt bune pentru folosinţă, în scopul pentru care au fost comandate? 2. Au fost aduse doar de gura lumii, pentru că presa făcea presiuni asupra primarului, că trece termenul şi nu ajung la destinaţie, în Timişoara? Răspunsul pe care noi ni-l dăm, după ceea ce vedem că se întâmplă, este că de gura lumii şi pentru a nu se depăşi termenul din contract, vapoarele au fost livrate în grabă, iar acum se constată că ele nu sunt pregătite să fie funcţionale. Ne întrebăm cum de au avut curajul, de ziua primarului, să îmbarce, totuşi, pasageri, pentru turul de laudă? Dacă nu este pregătită ambarcaţiunea pentru transport pasageri, le-a fost pusă în pericol viaţa celor care atunci au fost poftiţi la bord? Înţelegem că situaţia este dificilă, iar cum vaporul nu este tramvaiul 4, ar fi culmea istoriei navale să avem un caz TITANIC … pe Bega. Am dori, totuşi, clarificări de la RATT, pentru că timişorenii le merită. Ne-am lăudat prea mult, vin turişti din ţară şi din străinătate, vor o plimbare cu vaporul şi … când colo, ce să le arăţi? Portretul incapabilului Goia&comp? Trece vara, se duc vacanţele şi concediile şi probabil că vapoarele vor fi folosite drept crucişătoare, la iarnă, când Bega va fi îngheţată. Timişorenii vor termene clare. La atâta iresponsabilitate, nu ne-ar mira ca de Ziua Marinei să fie scoase la plimbare, goale, să dea onorul sau chiar să îmbarce câţiva fraieri curajoşi.
După incidentul cu tramvaiul 4, RATT va pierde încrederea pasagerilor, pentru că directorul Goia poate ascunde, pe lângă starea jalnică a vechilor mijloace de transport în comun, şi starea reală a navelor. Cine să le mai folosească?
Iar, după incidentul cu vatmanul leşinat din cauza nepăsării directorului Goia vizavi de condiţiile mizere în care îi lucrează angajaţii, poate că ar trebui să se autosesizeze şi alte instituţii ale statului, altele decât Inspecţia Muncii, să verifice ce se întâmplă cu adevărat la RATT.