Fostul președinte al Consiliului Județean Timiș, Viorel Coifan, trage un semnal de alarmă în legătură cu decizia unanimă a consilierilor județeni de a scoate la licitație cele trei avioane de tip AN-2, aflate în patrimoniul Aerodromului Cioca. Acesta susține că, dincolo de valoarea lor funcțională sau istorică, aeronavele reprezintă un simbol al unei infrastructuri aeronautice care riscă să dispară fără o strategie coerentă de dezvoltare.
„Aerodromul Cioca are o istorie îndelungată, datând din 1937, când a fost destinat transportului civil. A fost folosit în timpul celui de-al Doilea Război Mondial atât de Aviația Regală Română, cât și de Luftwaffe, iar ulterior a trecut prin mai multe structuri, ajungând în domeniul public al județului în 1994. În 1993, aici s-a organizat Campionatul European de Parașutism”, a reamintit Coifan.
Potrivit acestuia, în ultimii ani, Consiliul Județean Timiș a investit constant în modernizarea aerodromului. Au fost construite un heliport și o pistă omologată de Autoritatea Aeronautică Civilă, iar două clădiri – aerogara și sediul administrativ – sunt în curs de reabilitare cu fonduri din PNRR, în valoare de 2,7 milioane de lei.
„Niciun alt județ din vestul țării nu are, în același timp, un aeroport internațional și un aerodrom destinat aviației utilitare. Vânzarea celor trei AN-2, care au fost utile zeci de ani și care acum, cel mai probabil, vor fi cumpărate pentru piese, reprezintă un pas înapoi. Fără o înlocuire cu un avion nou, dispare însăși rațiunea de a menține funcțional acest aerodrom”, avertizează Viorel Coifan.
El subliniază că, în lipsa unei viziuni pe termen lung, există riscul ca terenul de 42 de hectare să fie redirecționat spre alte utilizări, iar Timișoara să piardă inclusiv avantajul de a avea un aeroclub afiliat la Aeroclubul României – spre deosebire de Arad, Deva sau alte orașe din regiune.
„Fără aviație utilitară, fără aerotaxi, fără cursuri gratuite de pilotaj pentru tineri, Timișoara riscă să rămână în urmă. Este nevoie de o discuție serioasă, cu specialiști, despre viitorul Aerodromului Cioca”, concluzionează Coifan.