Acasă Economic 11 sfaturi pentru cumpărături on-line în siguranţă

11 sfaturi pentru cumpărături on-line în siguranţă

DISTRIBUIȚI

1. Fiţi atenţi când oferiţi detaliile cardului de credit sau debit pe internet; verificaţi întotdeauna dacă preluarea datelor se face prin protocol securizat (url-ul de tip https:// înseamnă protocol securizat iar http:// e necriptat). Refuzaţi tranzacţia daca vi se cere codul PIN. Este normal să vi se ceară codul CVV (format din 3 sau 4 cifre, inscripţionat pe card). Este mai sigur să folosiţi un card de debit dedicat tranzacţiilor on-line pe care să îl încărcaţi numai cu suma necesară achiziţiei;
2. Este preferabil să cumpăraţi de la companii cunoscute sau cu care aţi mai avut contacte comerciale înainte sau despre care nu există comentarii negative ale altor clienţi pe forumurile de discuţii sau pe site-urile de evaluare a serviciilor;
3. Evitaţi operatorii economici care nu afişează date de contact complete (adresa, telefon, cod unic de identificare fiscală etc.) şi care se rezumă la o adresă de e-mail;
4. Comparaţi ofertele de preţ, condiţiile de livrare şi garanţie ale mai multor comercianţi înainte de a lua o decizie;
5. Dacă bunurile sunt expediate din străinătate, fiţi atenţi la taxele poştale şi alte costuri pe care comerciantul nu le afişează/calculează cum ar fi taxele vamale şi TVA;
6. Reţineţi că bunurile care sunt expediate din străinătate ajung la destinaţie într-un timp mai lung; verificaţi timpul de livrare pentru fiecare tip de serviciu de expediţie acceptat de comerciant, dacă se asigură urmărirea coletului pe durata transportului şi dacă se poate garanta o dată limită de livrare;
7. Pentru bunurile comandate în străinătate, verificaţi pe site-ul vânzătorului condiţiile de returnare a bunurilor care nu vă plac sau asupra cărora v-aţi răzgândit – de obicei trebuie să suportaţi taxele poştale de retur şi acestea pot fi semnificative; 8. Dacă aveţi probleme la achiziţionarea de produse din afara ţării, reclamaţia dumneavoastră va trebui soluţionată de o entitate străina. Pentru probleme legate de bunurile cumpărate trebuie să vă adresaţi vânzătorului sau unei autorităţi din ţara de origine a vânzătorului. Pentru probleme de livrare şi transport răspunderea aparţine operatorului de servicii poştale. Pentru problemele legate de garanţie, sunt situaţii în care veţi fi nevoit să expediaţi produsul înapoi la vânzător sau la un service din zona în care operează acesta – luaţi în calcul şi aceste costuri sau căutaţi produse a căror garanţie poate fi asigurată în România;
9. Achiziţionaţi produse foarte scumpe de la companiile din afara României doar dacă puteţi verifica reputaţia lor şi satisfacţia clienţilor – există site-uri independente care evaluează calitatea serviciilor şi "liste negre" cu companiile care înşeală clienţii. O practică incorectă frecvent întâlnită este aceea de a oferi produse ieftine faţă de preţul mediu dar a căror livrare e condiţionată de achiziţionarea de accesorii (uneori indispensabile funcţionării produsului) cu preţuri umflate. În final preţul total va depăşi semnificativ o achiziţie similară de la un distribuitor consacrat al produsului. Verificaţi cu mare atenţie ofertele care par prea bune pentru a fi adevărate;
10. Este important să tipăriţi la imprimantă comanda dumneavoastră şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării, pentru situaţia în care ulterior aveţi de rezolvat o dispută cu vânzătorul.
11. Cunoaşterea limbii în care sunt oferite informaţiile pe site vă permite să faceţi o alegere conformă cu intenţiile dumneavoastră.

Sursa: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor
 

Comentarii

comentarii