Acasă Economic 50 de ani de când a fost lansat sistemul anti-blocare al frânei...

50 de ani de când a fost lansat sistemul anti-blocare al frânei (ABS)

459
DISTRIBUIȚI

Starea de spirit la IAA din Frankfurt am Main în toamna anului 1969 a fost excelentă. Industria auto era în plină expansiune la acea vreme. Compania tehnologică Continental a prezentat și o premieră mondială: ITT-Teves a prezentat MK I, primul sistem sistem de îmbunătățire a frânării prin evitarea blocării roții (ABS).

Ideea de a preveni blocarea roților atunci când un autoturism frânează greu, astfel încât mașina să poată continua să fie condusă, a apărut încă din anii 1920. Dar o soluție a problemei a apărut doar cu dezvoltarea unor sisteme electronice puternice. Începând cu anul 1965, inginerii de la Teves (ulterior ITT-Teves) – compania a devenit parte a Continental în 1998 – au lucrat la un sistem de frânare anti-blocare pentru autoturisme. Începând cu anii ’70, circuitele integrate bazate pe tehnologia circuitelor analogice au fost folosite pentru a regla presiunea frânei și pentru a preveni astfel blocarea roților. Sistemul a fost prezentat la IAA acum 50 de ani în 1969.

Producția de serie a venit după mult timp, dar apoi a avut loc un salt tehnologic

Cu toate acestea, tehnologia a fost utilizată inițial doar în 36 de vehicule de testare pentru poliția suedeză. Criza petrolului și slăbirea ulterioară a economiei, care a afectat în special piața auto, au împiedicat producția de serie timp de ani. Acest lucru a început în sfârșit în 1984, ca o descoperire tehnologică: spre deosebire de sistemele concurente care erau deja pe piață, Teves, acum parte a Continental, a lansat MK II, primul ABS controlat prin microprocesor din lume pentru mașinile de pasageri. În America de Nord a fost disponibil pentru Lincoln Continental, în timp ce în Europa această tehnologie de siguranță a devenit o caracteristică standard a Ford Scorpio. Instalarea sa în fabrică a fost o altă noutate, deoarece la acel moment ABS-ul era de obicei disponibil doar ca o caracteristică opțională pentru o suprataxă semnificativă.

Fennel Helmut, care la acea vreme deținea o funcție cheie în promovarea utilizării microprocesoarelor pentru ABS, explică avantajul decisiv al tehnologiei după cum urmează: „Datorită programabilității sale, sistemul nostru ar putea fi validat rapid și optim atât pentru manevrele de frânare pe drumuri dure, adică cu un coeficient ridicat de frecare, cât și pentru cele de pe drumurile alunecoase, cum ar fi pe gheață în timpul iernii. De asemenea, a fost considerabil mai flexibil decât alte soluții și, prin urmare, poate fi adaptat rapid la diferite concepte ale vehiculului, cum ar fi modelele cu roată față sau tracțiune integrală. Soluția de microprocesor ne-a dat un avans de câțiva ani“.

ABS ca sistem central de siguranță

MK II a fost primul ABS de pe piață care a combinat funcția de frână, servofrână, controlul hidraulic și sistemul de frânare anti-blocare a roții într-o unitate compactă. Un sistem de control al tracțiunii (TCS) a fost de asemenea integrat la scurt timp după aceea. O etapă importantă în dezvoltarea ABS a fost sistemul MK IV ulterior, care a intrat în producția de serie în 1989 și a inclus, de asemenea pentru prima data, un sistem electronic de distribuție a forței de frână, ceea ce face ca acele componente mecanico-hidraulice să fie inutile. Dezvoltatorii Continental au înregistrat un alt salt tehnologic în 1995, atunci când o unitate de control electronic de stabilitate (ESC) a fost integrată în sistemul MK 20 pentru prima data. Odată cu această integrare a fost creat și un design innovator al acestui system de siguranță. În acest nou aranjament, care a devenit standardul mondial, motorul este situat în partea de sus, blocul de supape la mijloc și electronica dedesubt, mai mult sau mai puțin ca baza. Sistemele de frână anti-blocare ale Continental se bazează în continuare pe acest principiu, cu modularitatea variantelor echipamentelor (ABS, ABS + TCS, ESC) care îndeplinesc optim cerințele clienților.

Un ABS astăzi este echipat cu până la 50 de funcții suplimentare și de siguranță, cum ar fi eliberarea automată a frânei de parcare la pornire, asistare la pornire pe deal sau ca o componentă importantă a sistemelor de control adaptive al conducerii în viteză de croazieră. Și toate acestea în doar două kilograme și ocupând același spațiu ca o cameră cu un singur obiectiv (SLR). Primul ABS gata de producție de la Continental a avut dimensiunea unei cutii de gaz de 5 litri și cântărea 11,5 kilograme. În ultimii 50 de ani, ABS a devenit sistemul universal de control al șasiului pentru dinamica longitudinală și laterală, în special ca urmare a unor dezvoltări ulterioare care au condus la ESC. Întrucât sistemul poate controla individual forța de frânare pentru fiecare roată, este indispensabil pentru sistemele de control curente și viitoare ale vehiculelor. De asemenea, este o condiție pentru tehnologii suplimentare de siguranță, cum ar fi sistemele de asistență a șoferului și permite următorii pași către o conducere automată.

ABS „stă la originea tuturor sistemelor de control al șasiului”, spune dezvoltatorul Continental, Jürgen Woywod, care lucrează la generațiile viitoare de sisteme de frână. Viitorul acestei tehnologii va fi determinat în principal de inovațiile software – pentru mai mult confort și chiar mai multă siguranță. Woywod a făcut parte și din echipa care a aplicat tehnologia ABS a Continental pe motociclete și a pus-o pe drum pentru prima dată în 2006.

Tehnologia ABS salvează nenumărate vieți

Introducerea ABS a îmbunătățit semnificativ siguranța rutieră, alți factori precum centura de siguranță și introducerea limitelor de viteză joacă un rol alături de răspândirea ABS. Din 2004, sistemul a fost impus de lege pentru toate mașinile noi din toată Europa. De la introducerea primelor sisteme la sfârșitul anilor ’70, numărul total de persoane ucise în traficul rutier în Germania a scăzut cu 80%. Declinul numărului de oameni uciși este la fel de mare dacă ne uităm doar la pasagerii din Germania în această perioadă. Conform cercetărilor privind accidentele GIDAS, 25% din totalul accidentelor de motocicletă din sectorul cu două roți poate fi prevenit și prin ABS standard. În general, avantajul pentru siguranță este dificil de supraestimat dacă o tehnologie face posibilă decelerarea unui vehicul cât mai mult posibil și într-o manieră controlată în situații periculoase, asigurând în același timp controlul direcției.

ABS – atât pentru autoturisme, cât și pentru motociclete -, prin urmare, contribuie semnificativ la obiectivul pe termen lung al Vision Zero, un viitor fără blocaje de trafic rutier. Pentru a ne apropia din ce în ce mai mult de acest obiectiv, chiar și după 50 de ani de la ABS Continental continuă să promoveze dezvoltarea acestui sistem de siguranță.

În România, ingineri din centrele de cercetare și dezvoltare lucrează în echipe internaționale pentru continua dezvoltare a acestor sisteme de siguranță pasivă.

Comentarii

comentarii