Acasă Actualitate 80 de ani de firobus la Timișoara. Primele vehicule erau Fiat și...

80 de ani de firobus la Timișoara. Primele vehicule erau Fiat și au câştigat rapid simpatia timişorenilor

DISTRIBUIȚI

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, la Timişoara are loc o premieră naţională. La 15 noiembrie 1942, exact acum 80 de ani, s-a dat în funcţiune prima linie de troleibuze din România. De abia peste şapte ani avea să se introducă aceste mijloace de transport şi în Bucureşti.

Iniţiativa îi aparţine inginerului Cornel Miklosi (1887-1963), care a fost directorul companiei de tramvaie din Timişoara în perioada 1920-1949.

Primele vehicule timişorene sunt „filobusele” de la Fiat, fabricate la Torino. Termenul timişorean „firobuz” este traducerea directă în română a cuvântului italian „filobus”, şi nu se utilizează decât la Timişoara.

Prima linia a fost proiectată de firma germană Brown-Bovery din Mennheim şi măsura 3,5 kilometri. Aceasta lega Gara de Nord şi zona Iosefin de cartierul Lahovary – Elisabetin (Piaţa Nicolae Bălcescu), pe traseul: Gara de Nord – bulevardul Republicii – bulevardul Regele Ferdinand I – bulevardul Mihai Viteazul – strada Ciprian Porumbescu şi retur. 

Şeful de proiect a fost inginerul Toni Teufl din Munchen, care a realizat asemenea sisteme la Bruxelles, Copenhaga, Oslo, Goteborg, Berlin şi în alte oraşe din Germania.

Iniţial, traseul era în formă de potcoavă, în două direcţii: Elisabentin (de la Gara de Nord se ajungea la Liceul Piarist, Catedrală, se trecea Podul Tinereţii (Episcopiei) – deservind şi studenţii de la Facultatea de Mecanică, şi se ajungea în Piaţa Bălcescu, şi Iosefin (terminalul a fost la intersecţia străzilor Văcărescu şi Regele Carol I). La ambele capete exista o buclă de întoarcere.

După realizarea liniei, au fost importate şapte treoleibuze Fiat, echipate electric de Marelli, cu o capacitate de transport de 45 de călători. Acestea au câştigat rapid simpatia timişorenilor aşa cum se menţionează în raportul intern din 1942 al I. E. T

Din păcate, nu s-a păstrat niciunul din aceste modele de firobuze. Troleibuzele italiene au fost înlocuite de unele modele fabricate în Uniunea Sovietică, iar apoi de troleibuze fabricate în România.

Funcţionarea firobuzul în Timişoara a fost suspendată în perioada 1944-1947, pe timpul războiului. Reţeaua a fost afectată după ce forţele aeriene britanice au bombardat Gara de Nord (16 iunie 1944).

Totuşi, prima linie de troleibuz de pe vechiul teritoriu al României s-a pus în funcţiune la 1 februarie 1939, la Cernăuţi (astăzi în Ucraina). De menţionat că prima linie de troleibuz de pe actualul teritoriu al României este consemnat în 1904, la Sibiu, atunci când Transilvania era parte a Regatului Ungariei. Troleibuzului de la Sibiu nici nu a avut o viaţă îndelungată și a fost reintrodus de abia în 1983.

Comentarii

comentarii