Acasă Actualitate 95% din poduri și pasarele din Timișoara sunt expirate, fiind un pericol...

95% din poduri și pasarele din Timișoara sunt expirate, fiind un pericol pentru timişoreni!

DISTRIBUIȚI

Lucrările de la Podul Dragalina (Ștefan cel Mare) și Podul Eroilor, demarate în primăvara acestui an, bat pasul pe loc, pentru că așa cum scriam acum ceva vreme, probabil muncitorii au fost răpiți de extratereștri!

Zilele trecute, pe la orele prânzului, pe Podul Dragalina din Timișoara nu putea fi zărit niciun picior de muncitor, pe șantier fiind prezente la loc de cinste doar… împrejmuirea, panourile și resturi din șantier.

Circulația în zonă este dată peste cap, conducătorii auto fiind nevoiți să-și împartă o jumătate de pod, apelând la mica înțelegere pentru că semafoarele din zonă nu mai funcționează, iar cei care sunt obișnuiți să folosească mijloacele de transport în comun sunt deranjați de faptul că tramvaiele nu mai circulă în zonă.

Cele două poduri peste Canalul Bega din Timișoara, fac parte din cele care nu mai prezintă siguranță în exploatare, fiind înafara perioadei de garanție, alături de multe alte astfel de construcții de peste Bega.

Lucrările la Podul Dragalina, realizate de SC Tehnodomus, ar trebui să fie încheiate în 24 februarie 2019, adică peste doar câteva luni, însă se pare că se vor prelungi asa cum suntem deja obișnuiți, pentru că nu-i așa, vine toamna cu vremea ploioasă și friguroasă.

Acum câteva săptămâni, primarul Nicolae Robu recunoștea că lucrările nu sunt în grafic, mai ales la Podul Dragalina, unde până la termenul de finalizare mai sunt doar cinci luni și nu s-a făcut aproape nimic, în afară de spargerea carosabilului și perturbarea traficului rutier și pietonal.

Timișoara se laudă cu zece poduri, două pasaje și patru pasarele. Degeaba ne lăudăm cu ele, pentru că majoritatea sunt însă expirate, cu perioada de garanție depășită, ce pun în pericol viețile trecătorilor. Să nu pomenim de un eventual cutremur, pentru că, un astfel de eveniment natural, ar putea genera pagube majore! Este cunoscut faptul că Banatul este cea de-a doua zonă importantă seismică din România, după Vrancea!

Cel mai nou pod din oraș s-a construit în anul 1978. Este vorba despre Podul Muncii, care a expirat de ceva vreme, iar abia anul trecut s-a realizat o expertiză pentru a se vedea cum trebuie refăcut, însă nici urmă de șantier!

O parte din podurile și pasarelele din Timișoara au fost reparate și consolidate în perioada 1996 – 2007, însă majoritatea sunt ieșite din garanție. Ultimul reabilitat este pasajul din Calea Șagului, în care s-au investit 10 milioane de lei, bani luați din bugetul local.

Suntem neglijenți și ne lăsăm comorile în voia sorții . Avem poduri frumoase, care emană o istorie imperială !!! Da, imperială!!! Deși câteva au fost recondiționate, reconsolidate sau modificate în ton cu vremurile, podurile din capitala Banatului au un ”destin” strâns legat de perioada în care Mica Vienă își modela arhitectura sub amprenta stilului baroc.

Podul Mihai Viteazul, Podul Dacilor, Podul Decebal, Podul Traian, Pasajul Calea sagului, Podul Tineretii, Podul Eroilor, Podul Stefan cel Mare, Podul Michelangelo, Podul Muncii, Pasajul Imaia, Podul Metalic, Pasarela de la străzile Gelu si Crizantemelor, Pasarela de la Parcul Copiilor, Pasarela între Cezar Boliac și str. Uzinii și Pasarela din Plopi, toate amintesc de istoria bogată a Timișoarei. De-a lungul timpului s-au ținut și expoziții în care aceste poduri și pasaje au fost readuse în atenția timișorenilor. Primarul Timişoarei este preocupat de construcția unor poduri noi, de fântâni cântătoare, de reabilitarea unor parcuri, în loc să fie preocupat de reabilitarea podurilor cu încărcătură istorică, ce în momentul de față pun în pericol siguranța rutieră, pietonală și navigabilă.

Potrivit specialiștilor din Primăria Timișoara, patru poduri – Mihai Viteazul, Dacilor, Decebal şi Traian – au ieșit din garanție și au avut o durată de exploatare de 25 de ani, expirată și aceasta, iar edilul orașului bate pasul pe loc cu cele două poduri unde muncitorii lipsesc.

Pasajul din Calea Șagului a fost ultimul renovat, fiind inaugurat in 2010, însă finalizat abia in 2012. A avut o valabilitate până în 2017!!!

Deși experții Primăriei Municipiului Timișoara au făcut în anul 2011, da, acum 7 ani, o expertiză pentru aceste podurile, doar Podul Dragalina și Podul Eroilor au întrat în proces de reabilitare. Să nu uităm de Podul Michelangelo, Podul Muncii și Pasajul Imaia, care ar trebui și ele consolidate.

Mai rămâne Podul Metalic pietonal din zona Iosefin, care a depășit demult perioada de exploatare, fiind construit în 1914, precum si cele patru pasarele peste Bega. Vorbim despre Pasarela între străzile Gelu și Crizantemelor, cea de la Parcul Copiilor, cea dintre străzile Cezar Boliac și Uzinii și despre cea care face legătura între Plopi și Ghiroda Nouă.

În anul 1997, la Timișoara a ajuns o scrisoare de la o firma austriacă, succesoare a firmei care construise un pod în Timișoara pe vremea războiului, în care ni se atrăgea atenția că expiră patru poduri ridicate de aceștia: Traian, Mihai Viteazul, Dacilor si Decebal. ”Toate acestea au fost reparate, s-a refăcut toată structura de rezistență, sunt în regulă”, declara fostul edil, amintind că austriecii care ne-au ridicat podurile încă stau cu ochii pe noi.

În cadrul Primăriei Municipiului Timișoara nu se știu prea multe despre poduri și, culmea, unele nici nu sunt intabulate. Pentru a fi înscrise în cartea funciară, ar trebui să aibă și o valoare contabilă, pe care o au doar cinci dintre ele. Mihai Viteazul, Traian, Decebal, Dacilor, Michelangelo sunt singurele intabulate, fiind estimate la o valoare contabilă de 14,5 milioane de lei noi.

Actualul primar al Timișoarei, Nicolae Robu, la începutul primului său mandat spunea că are planuri pentru a readuce în atenția timișorenilor podurile care traversează canalul Bega, însă se pare că au fost vorbe fără valoare.

Edilul șef al Timișoarei a recunoscut în urmă cu mult timp că majoritatea podurilor, pasajelor și pasarelelor sunt expirate. ”Podurile Timișoarei sunt cu vechimi diferite, dar în orice caz considerabile. La o parte din ele durata de exploatare normată, așa cum i se spune, este expirată. Aici vorbim atât de poduri propriu-zise, cât și de pasarele. La multe s-au făcut expertize, se impun lucrări de consolidare, reparații capitale, dar deocamdată mai pot fi folosite. Mai sunt și pasarele, mai avem timp să trecem fără grijă peste ele. Sunt apoi destul de vechi deja, prin prisma duratei normate de exploatare, și poduri care au fost construite relativ recent”, ne-a declarat primarul Nicolae Robu. Poduri expirate care deocamdată mai pot fi folosite?!?!?!? Până când? Până se va ajunge la o catastrofă?

Nicolae Robu le-a promis timișorenilor, în campaniile electorale, că va ridica noi astfel de construcții în oraș, însă acestea refuză să apară, iar cele existente stau și își așteaptă muncitorii, probabil răpiți de extratereștri!

Suntem în 2018, la jumătatea celui de-al doilea mandat al primarului Nicolae Robu, iar Timișoara se află cu 95% din poduri și pasarele expirate, fiind un pericol pentru timişoreni!

Din anul 2012 și până astăzi, municipalitatea ne-a arătat neputința sau nepăsarea în îndeplinirea promisiunilor… Păcat!

Oare câtă apă pe Bega mai trebuie să curgă pentru ca Timișoara să între în normalitate?

Alex Dascălu

Comentarii

comentarii