Acasă Politica A comentat, a zburat. Alin Ciobanu, exclus din USR, pentru că a...

A comentat, a zburat. Alin Ciobanu, exclus din USR, pentru că a criticat acțiunile colegilor de partid

DISTRIBUIȚI

În USR Timișoara, cine critică, zboară. Inginerul constructor Alin Ciobanu, cunoscut pentru pozițiile sale critice față de acțiunile colegilor de partid, a fost exclus din USR Timișoara. Decizia de excludere a fost luată în urma unei ședințe a Biroului Local al USR Timișoara, desfășurată pe 26 august 2024. Măsura drastică a venit ca urmare a unei plângeri făcute de un fost coleg, atât pentru postările sale pe grupurile interne ale partidului, cât și pentru comentariile publice.

„Am fost reclamat de un (fost) coleg din USR Timișoara atât pentru lucruri pe care le-am scris pe grupurile USR, cât și pentru lucruri scrise în exterior. Luni – 26 august 2024 – a avut loc o ședință de Birou Local al USR Timișoara în care sesizarea a fost analizată & discutată, iar marți am fost sunat pentru a mi se comunica telefonic decizia de excludere”, a scris Alin Ciobanu pe pagina sa de Facebook.

Fără a avea măcar dreptul la apărare, dacă nu îl are pe cel la opinie, Ciobanu a fost anunțat telefonic, a doua zi, că a fost exclus din partid. Partid în care activa din 2019.

„Am așteptat să mi se facă și comunicarea scrisă înainte de a spune ceva public pe subiect, dar din moment ce a trecut deja mai mult de o săptămână și în USR există obiceiul ca emailurile sensibile să se piardă prin cablurile încâlcite ale Internetului, am decis să scriu totuși vestea (?!?) aici înainte de a avea o decizie scrisă dată de USR”, a adăugat el.

”Eu m-am înscris și sunt membru într-un partid, nu într-o sectă”, spunea în luna iunie Alin Ciobanu, într-o postare care semnala public derapajele propriilor colegi sau șefi din partid.

”Au trecut alegerile locale, deci poate avem puțin timp & puțină libertate să și discutăm despre chestii care țin de administrația locală. Am văzut articolul de mai jos despre un coleg din USR care ia vreo 13k de euro pentru proiectarea a 8 stații de autobuz, adică 1625 de euro / stație de autobuz. Stațiile au cam 10 mp, adică 2×5 m, deci 162,5 euro / mp pentru proiectarea unei stații de autobuz și până acum avem 8+8 stații identice între ele (cum e și normal!), variind doar detaliile de amplasament.

Implicit și documentațiile aferente proiectării stațiilor în sine sunt mai mult sau mai puțin identice în +95% din conținut, diferențele limitându-se la amplasament și analiza acestuia pentru o minimă optimizare (că le pui pe un trotuar mai lat sau mai îngust, faci prinderile pe o suprafață de beton sau din asfalt, că ai doar trotuar sau ai și pistă velo și trebuie să nu încurci niște fluxuri, că ai niște utilități subterane pe care trebuie să le eviți pentru a permite eventuale intervenții etc.; lucrurile acestea necesită o minimă ajustare a planificării și impliciat a documentației).

Ca termen de comparație, prețul standard de proiectare pentru o casă obișnuită construită în jurul Timișoarei costă cam 16 – 25 euro / mp construiți, cu toate specialitățile incluse (arhitectură, structură, instalații electrice, instalații sanitare, gaz etc.) și cu tot cu avize depuse la instituții, ridicat hârtii de la instituții ș.a.m.d., absolut tot până la AC. Proiectul pentru o casă obișnuită făcută în Timișoara / Dumbrăvița / Giroc / Moșnița Nouă / Săcălaz te costă +/- 5k de euro, putând să te duci spre 10k de euro dacă vrei o casă mai mare, vrei soluții mai speciale, vrei ca documentația să fie toată super țiplă și te pui să o și verifici cu atenție, vrei mai multe vizite de șantier de la proiectant la faze determinante, te mai râzgândești târiziu pe unele chestii ș.a.m.d.. Puteți să-mi verificați afirmațiile dacă aveți fie prieteni care lucrează în domeniu, fie cunoștințe care și-au făcut sau își fac o casă.

Tot ca termen de comparație, reabilitarea Pieței Victoria și a zonelor conexe (vedeți concursul de arhitectură de pe subiect) ne costă vreo 1,65 milioane de euro (inclusiv TVA) pentru aproximativ 65.000 de mp, deci cam 25,5 euro / mp de spațiu proiectat (link 1). În zona 0, cu absolut toate restricțiile legale și tehnice posibile date de legislația pentru zone protejate, conflicte de vecinătăți, tipuri de activități, cine-știe-câte lucrări ascunse, cu (mai) toate complexitățile pe care le poate genera un proiect făcut în Timișoara; subliniez că acesta este un preț relativ corect pentru nivelul de complexitate și de calitate pe care, teoretic, îl dorim în zona 0 a orașului.

Proiectarea reabilitării din Fabric e vreo 300k de euro, și acoperă vreo 50.000 de mp (link 2), deci avem vreo 6 euro / mp pentru proiectare (că nu-i zona 0, deci nu trebuie chiar același nivel de calitate; cc Dan Reșitnec). În zona Mocioni / Sinaia / Piața Sfânta Maria contractul de proiectare e de vreo 200k de euro (link 3) pentru aproximativ 25.000 de mp, adică 8 euro / mp pentru proiectare (link 4). Proiectarea <Magistralei Verzi> pe care PMT o dorește pe Calea Șagului costă vreo 240k de euro (link 5) și acoperă vreo 100.000 de mp (estimez o distanță de aproximativ 2,6 km și o lățime medie de vreo 30 de m), adică 3,1 euro / mp.

No acum comparați și decideți singuri dacă e normal prețul de 162,5 euro / mp pentru proiectarea repetată a aceleiași stații de transport în comun (un amplasament ușor variabil, e drept), dacă pe banii voștri ați fi acceptat să plătiți așa ceva, apoi observați că-i vorba de atribuire directă și amintiți-vă că banii publici sunt banii voștri, cei din instituțiile publice având doar dreptul (și obligația!) de bună administrare a acestora. Eventual, dați niște telefoane unor prieteni care lucrează în domeniu să vă spună dacă prețul este unul normal.

Repet: sunt 8 stații în acest contract, nu doar una. Și au mai fost alte 8 identice în urmă cu câteva luni. Proiectarea fiecăreia ne-a costat / ne va costa 1625 de euro.

P.S.: M-am tot gândit dacă ar trebui sau n-ar trebui să comentez pe subiect; postarea de azi a lui Ionut Valentin Belgun prin care ne solicita susținere necondiționată m-a convins că totuși e mai bine să postez decât să nu o fac. Din punctul meu de vedere, susținerea politică a fost, este și va rămâne mereu cât se poate de condiționată”, spune Ciobanu.

Alin Ciobanu a anunțat că nu intenționează să conteste decizia de excludere și a urat succes celor care continuă să activeze sincer în partid.

Comentarii

comentarii