Acasă Economic A fost dat în folosință noul terminal sosiri externe de la Aeroportul...

A fost dat în folosință noul terminal sosiri externe de la Aeroportul Internațional „Traian Vuia” Timișoara

1255
DISTRIBUIȚI

Începând de joi, 29 iulie 2021, Aeroportul Internațional „Traian Vuia” Timișoara devine a doua cea mai mare poartă de intrare pe cale aeriană în România prin darea în folosință a noului terminal de sosiri externe a pasagerilor. Terminalul este rezultatul finalizării primei etape a proiectului de investiții al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, proiect cu finanțare parțială din fonduri europene nerambursabile, demarat în luna februarie 2019, care vizează în etapa a doua și realizarea terminalului plecări externe.

Valoarea totală a acestei investiții este de 30.349.000 lei (inclusiv TVA) respectiv 6.226.000 euro, din care 13.273.000 lei au provenit din fonduri europene nerambursabile, 2.342.000 lei din bugetul de stat, iar 14.733.000 lei din fondurile proprii ale Aeroportului Internațional „Traian Vuia” Timișoara.

Noul terminal se întinde pe o suprafață construită de 4.383 mp, are patru porți de sosire, poate deservi simultan un flux de 540 de pasageri (trei curse) și va permite o creștere a traficului aerian de persoane la aproximativ 3 milioane de pasageri pe an. Terminalul este dotat cu 10 puncte de control ale poliției de frontieră, trei puncte de control vamal și o zonă de procesare a bagajelor în suprafață de 200 mp. Acesta dispune și de alte facilități și utilități specifice, vizând confortul și siguranța pasagerilor. Printre acestea, sistem de supraveghere, casă schimb valutar, spații comerciale, panotaj electronic, zonă de așteptare, spații de parcare.

Joi, directorul interimar al Aeroportului Internațional Timișoara, Dorel Grădinaru, și directorul de investiții al unității, Daniel Dinu, au dat mai multe detalii despre noul terminal. Conform conducerii aeroportului, acesta este și va rămâne, cel puțin în „viitorul predictibil”, singurul proiect dedicat aviației civile finanțat din fonduri europene în România. De altfel, construcția noului terminal a fost și primul proiect aprobat spre finanțare prin POIM, după lansarea acestui program, în 2018.

Dorel Grădinaru (stânga) și Daniel Dinu

Daniel Dinu a ținut să le mulțumească pentru eforul depus tuturor celor implicați în realizarea noii clădiri. „Noi, la un moment dat, la o cafea, am numărat cam câte persoane s-au implicat în acest proiect. Am ajuns la 872. Sunt sute de oameni care au lucrat alături de noi, unii dintre ei constructorii, alții ingineri, arhitecți, oameni care fac analize economice, tot felul de analize multicriteriale și așa mai departe. Foarte multe studii se fac printr-o astfel de investiție. Mai sunt și acei funcționari publici pe care adesea îi înjurăm, care lucrează în Ministerul Transporturilor, dar fără de care, nu s-ar fi putut duce mai departe acest proiect. Ideea construirii unui nou terminal pentru sosiri curse externe a fost redactată în 2016, când se estima o creștere foarte mare, exponențială pentru cursele externe. Am avut, la un moment dat, o creștere de 42%, de la un an la altul”, a declarat directorul de investiții al Aeroportului Internațional Timișoara.

La acel moment, vechiul terminal, unul cu o suprafață de 7.500 mp nu mai satisfăcea necesarul de spațiu și de dotări. În 2020 și 2021, ani desfășurați în condiții pandemice, respectiv „post-pandemice”, traficul de persoane a scăzut semnificativ. În condiții normale, însă, noul terminal este o investiție de viitor.

Momentan, eventualele noi curse sunt conturate doar la nivel de discuții informale. Directorul de investiții, însă, este sigur că mai multe companii aeriene europene, și nu numai, vor investi la Timișoara. „Este ca la bănățeni. Mai pui un raft în șpaiț, acum e gol, dar știi sigur că îl vei ocupa cu ceva”, a spus Dinu.

Alt proiect pe care conducerea aeroportului îl vrea construit în același exercițiu al POIM, adică până la finalul anului 2023, este un terminal pentru plecări internaționale. Acesta ar urma să fie mult mai mare, de peste 12.000 mp, și va avea inclusiv legătură feroviară cu centrul Timișoarei, nu se știe încă dacă prin tramvai, tren sau chiar metrou. 

Un alt proiect aflat în stadiu mai avansat prevede punerea în funcțiune a autospecialelor PSI, unele de cea mai bună categorie din Europa. În plus, chiar vineri ar urma să sosească și ultimul echipament de securitate cu raze X de tip CT, care ar face ca pasagerii să nu mai fie nevoiți să își golească de echipamente electronice bagajele. Asta s-ar putea întâmpla încă de la finalul lunii septembrie, până atunci fiind urmate și ultimele proceduri de autorizare. În fază inițială, de căutare a unei finanțări, ar mai fi și un proiect legat de un sistem de securitate integrat. 

Pe de altă parte, directorul Dorel Grădinaru arătă intenția dezvoltării transportului aerian de marfă la Timișoara. „În perioada asta de pandemie, paradoxal, transportul de mărfuri a crescut, în ce cel de pasageri s-a dus la vale. Ce vrem să facem va fi, în primă fază, transport cargo pe o suprafață foarte mare. Căutăm un investitor care să vină să investească în transportul cargo la Timișoara. În continuare, va genera și alte dezvoltări, este foarte posibil să fie necesară și construirea celea de-a doua piste”, a declarat Grădinaru.

Revenind la terminalul inaugurat joi, la ora 13.50 au trecut prin acesta și primii călători, veniți de la Munchen cu o întârziere de 15 minute față de ora stabilită inițial. În general, aceștia s-au arătat surprinși de noul terminal și au apreciat pozitiv atât aspectul, cât și funcționalitatea noii clădiri. Iată câteva imagini:

Comentarii

comentarii