Acasă Actualitate A fost semnat contractul prin care Timișoara primește 44 de autobuze electrice....

A fost semnat contractul prin care Timișoara primește 44 de autobuze electrice. Primăria ia un credit de 20 de milioane de euro de la BERD pentru a acoperi cofinanțările din proiectele de transport public

438
DISTRIBUIȚI

Marți, 24 august, primarul Dominic Fritz a semnat contractul prin care Timișoara va primi 44 de autobuze electrice fabricate de turcii de la Karsan Automotive. Achiziția a fost făcută de Ministerul Dezvoltării, printr-o finanțare din fonduri europene. Prin aceeași procedură de achiziție, și Brașovul va primi 12 asemenea autobuze. În cazul Timișoarei, înțelegerea cu Ministerul Dezvoltării a fost semnată în 2019. Prima licitație, pornită în februarie 2019, a fost anulată. La reluarea acesteia, nu au mai fost nici măcar contestații, iar acum a putut fi semnat și contractul efectiv.

„Știți foarte bine că licitația organizată de Ministerul Dezvoltării a eșuat de mai multe ori și a fost reluată de mai multe ori. Cu atât mai mult ne bucurăm că vom primi aceste autobuze. (…) Vom primi 44 de autobuze electrice, în valoare totală de 136 mil lei. Majoritatea sunt din fonduri europene, dar și o parte din cofinanțare din bugetul local, aproximativ 33 de milioane de lei”, a declarat primarul Dominic Fritz înainte de a semna contractul.

„Știm că în ultimii ani, acest oraș a investit mult în achiziții în transport, mobilitate și sustenabilitate. Suntem foarte mândri să fim parte din acest parteneriat. Avem experiență în automotive de peste 57 de ani. Dacă ne gândim la viitorul transportului, trebuie să ne gândim la electrificarea transportului urban. În 2013 am pus prima noastră unitate electrică «pe drum». Suntem pe piața europeană cu peste 200 de unități. România este una dintre cele mai importante piețe ale noastre”, a spus și reprezentantul companiei Karsan.

Concret, cele 44 de noi autobuze vor avea o lungime de 18 metri, vor putea lua până la 150 de călători, cu aproximativ 50 de locuri pe scaune. Autonomia acestora va fi de 112 kilometri. În plus, turcii oferă și 44 de stații de încărcare lentă și 15 stații de încărcare rapidă, acestea urmând a fi montate la capetele de linie. Garanția oferită este de 6 ani sau de 200.000 de kilometri.

La modul general, pentru proiectele de transport public care sunt cofinanțate din bugetul local, primăria intenționează să ia un credit de 20 de milioane de euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie si Dezvoltare (BERD). Banii vor trebui restituiți în 15 ani, la o dobândă de 15%. Primi trei ani vor fi, însă, în perioada de grație, în care primăria nu va trebui să plătească aceste sume. Ulterior, plățile se vor face lunar. Printre proiectele care sunt plătite parțial din bugetul local sunt și cele de pe Bogdăneștilor sau cele de achiziționare a noilor tramvaie.

Pe lângă banii efectivi împrumutați, BERD ar urma să pună la dispoziția primăriei și asistență tehnică. Nu se știe exact când vor fi vizibile rezultatele. Viceprimarul Ruben Lațcău, pe de altă parte, este sigur că îmbunătățirile se vor vedea „de la lună la lună”. Momentan, printre ideile executivului, a spus tot vicele, sunt cele de a elimina traficul rutier de pe liniile de tramvai, un exemplu ar fi pe Dâmbovița, și de a crește viteza tramvaielor, de exemplu între Piața Libertății și Piața Traian. Aici, acum, tramvaiele circulă în medie cu 11 km/h, iar planurile sunt de a crește această viteză la 21 km/h.

Comentarii

comentarii