Acasă Economic ADR Vest implementează un proiect finanțat cu fonduri nerambursabile ce vizează dezvoltarea...

ADR Vest implementează un proiect finanțat cu fonduri nerambursabile ce vizează dezvoltarea navigației pe Dunăre

DISTRIBUIȚI

Una dintre prioritățile Regiunii Vest și ale României pentru următoarea decadă este dezvoltarea arealului Dunării, atât din punct de vedere turistic, cât și al capacității de navigabilitate și transport european, dat fiind faptul că fluviile Dunăre-Rin-Main formează culoarul 18 al rețelei europene TEN-T.

În acest context, Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest (ADR Vest) vine în sprijinul activităților de pregătire și implementare a Strategiei Regiunii Dunăre 2014-2020 prin intermediul mai multor proiecte și inițiative regionale și internaționale. Astfel, ADR Vest este partener în cadrul proiectului cu titlul „Dezvoltarea unei nave de ultimă generaţie pentru transportul pe căile navigabile interioare europene și a sistemului logistic” (Development of a Next generation European Inland Waterway Ship and logistics system- NEWS) alături de un consorțiu format din companii private și universități din Europa. Strategia Regiunii Dunăre 2014-2020 înglobează mai multe domenii de intervenție, dintre care menționăm mobilitate, energie, cultură și turism, calitatea apei, biodiversitate, societatea cunoașterii sau competitivitate. Proiectul NEWS se încadrează în măsurile strategiei legate de îmbunătățirea mobilității pe Dunăre și utilizarea surselor regenerabile de energie în alimentarea mijloacelor de transport pe Dunăre.
Proiectul NEWS se află în implementare – perioadă ce se va finaliza în luna august a anului 2015 – și este finanţat cu fonduri nerambursabile în cadrul Programului Cadru 7 al Uniunii Europene – Transport de suprafaţă durabil, apelul de proiecte SST.2012.2.2-1 Flote inovatoare pentru lanţuri logistice eficiente – Proiecte de colaborare – proiecte de cercetare de scară mică şi medie. Bugetul acestuia este de peste 2 milioane euro din care finanțarea nerambursabilă depășește 1,7 milioane euro. Consorţiul care asigură implementarea proiectului este alcătuit din: ADR Vest, Universitatea Tehnologică din Viena (Austria) – cu rol de coordonator de proiect, Ziviltechniker DI Anzböck (Austria) – companie de consultanţă în domeniul ingineriei civile, Helogistics – companie de transport logistic ce operează pe Dunăre (Austria), compania Maritime Engineering and Projecting Lindenau (Germania), Universitatea Duisburg-Essen (Germania), Universitatea Dortmund (Germania), Universitatea Novi Sad (Serbia), compania Intermodal Concepts & Management (Elveţia), compania de consultanță pentru proiecte internaționale Projektkompetenz.eu (Austria). De asemenea, proiectul NEWS beneficiază și de sprijinul Partenerilor Asociaţi: Portul din Viena (Austria), Portul Enns (Austria), Portul Novi Sad (Serbia), Portul Moldova Nouă (România), Senator International – companie de transport (Germania), DHL Global Forwarding GmbH – companie de curierat și logistică (Germania), reţeaua Inland Navigation Europe – organizație ce promovează și demonstrează beneficiile economice și de mediu prezentate de transportul pe apă în Uniunea Europeană.
Obiectivul principal al proiectului vizează creșterea fluxurilor de transport pe căile navigabile interioare (în special transportul de containere pe Dunăre) prin dezvoltarea unui nou model de navă-container pentru căile navigabile interioare, precum şi dezvoltarea sistemului logistic care să faciliteze transportul pe căile navigabile interioare făcându-l mai eficient din punct de vedere ecologic, al costurilor şi al timpului. În acest sens, proiectul NEWS vizează dezvoltarea şi validarea unui model inovativ de navă-container care să determine o creştere a capacităţii de transport (cu 100%) fără a modifica dimensiunile tehnice şi de infrastructură standard să permită creşterea numărului de zile de navigabilitate (cu 88% – de la 170 de zile la 320 de zile) prin ajustarea navei astfel încât să permită traversarea pe sub poduri mici şi adaptarea la variaţiile nivelului apei și să crească eficienţa utilizării resurselor necesare pentru transport cu 33% şi să reducă emisiile de gaze de eșapament folosind un sistem de propulsie hibrid (diesel/gaz/gaz natural lichefiat/energie electrică). Se asemenea, proiectul vizează crearea unui concept de sistem logistic integrat particularizat care se va baza pe următoarele inovaţii: sistem logistic şi de alimentare adaptat pentru cerinţele specifice ale pieţei din zona bazinelor hidrografice vizate prin proiect (Regiunea Dunării); elaborarea unor noi concepte pentru infrastructura portuară; construcția de nave-container care să răspundă mai bine nevoilor existente pentru transport pe Dunăre și căile navigabile conexe și astfel, extinderea reţelei europene de transport de containere pe căi navigabile interioare ale Uniunii Europene; propunerea de recomandări pentru îmbunătăţirea sistemelor logistice intermodale din Regiunea Dunării pe baza rezultatelor analizei şi a evaluării sistemelor actuale.
Astfel, în cadrul proiectului vor fi elaborate o serie de instrumente de prezentare a beneficiilor, costurilor implicate, precum și a tuturor aspectelor tehnice necesare în vederea realizării unei investiții în modernizarea infrastructurii portuare șiîn construcţia şi utilizarea noului model de navă-container (concept logistic, concept pentru îmbunătăţirea infrastructurilor portuare,plan de afaceri şi financiar şi demonstraţiile pentru exemplificarea aplicabilităţii şi performanţei). În acest sens, beneficiarii vizați prin proiect sunt operatorii de transport, șantierele navale, precum și companiile portuare din Regiunea Dunăre. ADR Vest va fi implicată în toate etapele proiectului ocupându-se în mod special de infrastructura portuară din România și Regiunea Vest, precum și de realizarea demersurilor necesare în vederea informării actorilor interesați din țară și regiune de beneficiile economice ale realizării unei astfel de nave inovative ca cea propusă în cadrul proiectului, precum și de beneficiile îmbunătățirii transportului intermodal. Strategia Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării vizează îmbunătățirea mobilității și intermodalității pe căile navigabile interioare în vederea sprijinirii dezvoltării economice durabile a acesteia. Astfel, proiectul NEWS și rezultatele acestuia vor constitui importante instrumente de sprijinire a dezvoltării Regiunii Vest în contextul în care îmbunătăţirea transportul intermodal va aduce importante beneficii sectoarelor economice strategice ale regiunii, cu precădere sectorului automotive – unul dintre cele mai importante sectoare economice din regiune.

Comentarii

comentarii