Acasă Economic Aproximativ 10 mii de oameni lucrează în industria de outsourcing, în Timișoara

Aproximativ 10 mii de oameni lucrează în industria de outsourcing, în Timișoara

DISTRIBUIȚI

Marți a avut loc cea de-a treia ediție a conferinței –Timișoara Business Mixer– „One step further: How Innovative can we be in the Business Services Industry?”, organizată de Asociaţia Business Service Leaders in Romania (ABSL).

În cadrul evenimentului se vor dezbate teme precum: recrutarea forței de muncă, automatizarea în finance, dar și teme despre amenajarea și flexibilitatea spațiului de lucru.

Timișoara a devenit o piață atractivă pentru investitori datorită: oamenilor cu aptiutini necesare pentru această industrie (limbi străine, aptitudini tehnice), flexibilității, a costurilor eficiente datorită locației, accesului la noile tehnologii, a vitezei bune de internet și a costurilor bune de trai (pe locul 45 conform raportului Băncii Mondiale).

Conform estimărilor ABSL, cea mai importantă organizație, care reprezintă sectorul de servicii de business și reunește cele mai importante companii din industrie, sectorul oferă locuri de muncă pentru un număr de circa 125.000 de angajați, reprezentând aprox.1.5% din populația activă a României. În Timișoara numărul lor ajunge la 10 mii, rata șomajului în această zonă fiind de 1%.

De asemenea, în baza studiului realizat de asociație, împreună cu KPMG, se estimează că industria de outsourcing a generat venituri de aproximativ 4 miliarde de euro, în 2017.

România – locul I pe piețele mature de outsourcing, cu 265 de companii, conform unui studiu realizat de Cushman and Wakefield

România este pe locul I în categoria piețelor mature de outsourcing, cu peste 265 de companii, o forță de muncă motivată, bine pregatită, foarte bună vorbitoare de limbi străine, competitivă la nivel de costuri și cultural apropiată de valorile europene. Acestea sunt argumente pentru carepotențialul industriei ar fi de300 de mii de angajați.

Cele mai multe companii care activează pe piața locală sunt din Franța, Germania, România și SUA, orașele cele mai atractive pentru acestea fiind București, Cluj Napoca, Iași și Timișoara. 

Clienții companiilor din outsourcing provin, în special, din următoarele sectoare:bancar, asigurări și servicii financiare, tehnologie și telecomunicații, servicii profesionale de afaceri și bunuri industriale și de larg consum.

Raportul mai arată că cele mai ambițioase planuri de dezvoltare se regăsesc la companiile cu peste 500 de angajați. Acestea au în vedere extinderea atat prin intermediul diversificării serviciilor, cât și al atragerii de noi clienți.

Conform unui studiu realizat de Boston Consulting Group (BCG), 85% dintre companiile ultimului deceniu au elaborat planuri de transformare internă, 24% dintre acestea observând un impact asupra afacerilor. Majoritatea clienților vin din zona Europei, iar cele mai întâlnite servicii furnizate de către industrie sunt de: Finanțe și Contabilitate, IT, Operațiuni pentru Clienți, Resurse Umane și Achiziții. Pentru serviciile de Finanțe-Contabilitate, cele mai întâlnite activități sunt legate de gestionarea furnizorilor și a clienților, iar pentru serviciile de IT – User Support și Mentenanță pentru aplicații dedicate. În cadrul gestionării clienților, activitățile cele mai întâlnite sunt legate de Helpdesk și Sales & Account Management Support, pentru serviciile de Resurse Umane sunt Administrare, Raportare și Salarizare, iar pentru Achiziții – Achizițiile Operaționale.

“Județul Timiș a devenit al doilea exportator al țării, începând cu anul 2016, iar Timișoara are o cifră de afaceri cu un ritm mediu de creștere de 10,62%.

Dincolo de cifre, dificultatea cu care companiile angajează specialiști în IT, automotive și în general în servicii de business, precum și gradul de ocupare al clădirilor de birouri existente și în construcție sunt indicatori clari ai creșterii în aceste domenii”, spune Ciprian Dan, Vicepreședinte ABSL. 

În următorii 5 ani, în România, se estimează că industria poate depăși 220 de mii de angajați

În 2018, 33% dintre angajați oferă servicii de Gestionare Clienți, 25% Servicii de IT și 23% de Contabilitate și Finanțe.

Potrivit aceluiași studiu, vârsta medie a forței de muncă este cuprinsă între 26 și 35 de ani, femeile reprezentând 61% dintre angajații din industrie.

Potrivit sondajului, în medie, un angajat stă în companie între 1 și 5 ani. Majoritatea oamenilor care lucrează în industrie au cel puțin o diplomă universitară, iar 24% sunt absolvenți de Masterat sau Doctorat.

În acest moment, cei mai căutați sunt oamenii care combină aptitudinile cu cunoașterea limbilor străine, germana fiind una dintre ele, si cu alte activităţi cerute de industrie.

37 din companiile respondente au cumulat un număr de peste 1200 de angajați străini. Ei au fost angajați pe criterii privitoare la limbă (68%), implementarea de noi procese (35%), aptitudini tehnice sau experiență complexă (24%).

“Zona de outsourcing este activă de mulți ani în România, datorită talentului și seriozității resursei umane disponibile. Faptul că vorbim și învățăm limbi străine într-un mod facil și rapid, ajută profesioniștii din industrie să livreze rezultate și să respecte, dar de cele mai multe ori chiar să depășească indicatori de performanță coerent stabiliți. Dar nu ne oprim aici, asta contribuind mai departe și la integrarea culturală în echipe multidisciplinare. 

Dacă în trecut, putem spune că industria de outsourcing avea ca reper de performanță raportul calitate/preț, România are cu adevărat o șansă mai departe, în zona de valoare adăugată semnificativă. Este timpul ca industria să se concentreze mai mult inclusiv pe talentul și creativitatea profesioniștilor dințară, pentru a inova, pentru a genera produse noi și chiar pentru a crea piețe noi.

Relația între companii – mediul privat și instituțiile de educație – fie că vorbim de studii medii, dar mai ales în cazul studiilor superioare, are șansa de a contura și de a promova atât abilitățile necesare acum industriei, cât mai ales abilitățile viitorului, în contextul în care se estimează că mai bine de 80% din locurile de muncă ale anului 2030 încă nu există. Rolul universităților este foarte clar aici, de a fi constant conectate la nevoile industriei.

Dar, în același timp, industria și companiile trebuie să fie prezente în viața cetății, trebuie să comunice și să se implice în curricula universitară prin oferirea unor internship-uri, prin susținerea unor competiții profesionale și nu numai”, declară Andrei Crăciun, Director al Oficiului de Inovare, Transfer Tehnologic și Proprietate Intelectuală – Universitatea de Vest, Timișoara.

România – o destinație adecvată pentru investitorii din outsourcing

96% dintre participanții la studiul ABSL realizat împreunp cu KPMG consideră că România este un loc propice investițiilor și ar recomanda-o și altor potențiali investitori.

Totodată, 70% dintre respondenții studiului consideră că schimbările politice dese fac dificilă activitatea companiilor din acest domeniu. În evaluarea pe care companiile au făcut-o locațiilor principale în care își derulează activitatea, criterii precum disponibilitatea spațiilor moderne de birouri, infrastructura orașului și imaginea acestuia au obtinut punctaje mari. În schimb, cele mai scăzute note au fost acordate cooperării cu autoritățile locale.

Competiția din piața outsourcing-ului a fost evaluată de către participanți ca fiind una foarte puternică; pe o scară de la 1 la 10, media fiind de 9,1.

Studiul a fost realizat pe un eșantion de 50 de companii membre și non membre ABSL, în luna august.

Companiile member ABSL care au sedii și în Timișoara, sunt: Wipro, Bosh Service Solutions, Microsoft, KPMG, Linde Global Services, EY, PwC, Deloitte, Accenture, APT.

Evenimentul este susținut de firma de avocatură din Timișoara, Hategan Attorneys.

Comentarii

comentarii