Acasă Administraţie Aquatim a investit 10 milioane de lei pentru a echipa canalizarea Timișoarei...

Aquatim a investit 10 milioane de lei pentru a echipa canalizarea Timișoarei să facă față șocurilor provocate de ploile torențiale

516
DISTRIBUIȚI

Aquatim a investit în ultimii cinci ani circa 10 milioane de lei, din surse proprii, într-un set de măsuri menite să echipeze canalizarea Timișoarei pentru a face față „șocurilor” provocate de ploile torențiale.

„Practic, Aquatim a intervenit în zonele cunoscute ca și vulnerabile la ploi puternice și a echipat canalizarea cu sisteme ce îi permit să funcționeze normal în situații excepționale. Principiul a fost de a asigura, local, un spațiu suficient pentru colectarea și stocarea temporară unui volum mare de apă, care să fie redirecționat, unde este posibil, sau eliberat ulterior în rețea, după ce vârful de precipitații a trecut.”, explică Valentin Vlaicu, inginer în cadrul secției mentenanță rețele apă-canal Aquatim.

Un moment de referință a fost ploaia torențială din 2 august 2016, când s-au înregistrat căderi de 68 litri pe metru pătrat, timp de 90 minute, în toate cartierele orașului. „Poziționarea pe hartă a zonelor inundate prin refularea canalizării la ploaia din august 2016 ne dă o bună imagine a zonelor de risc. Putem vedea, la o trecere a revistă a măsurilor luate de Aquatim de atunci – lucrări de remediere, dar și soluții de modernizare, că am intervenit în punctele sensibile, cum ar fi pasajele de cale ferată, zona podului Calea Șagului, străzile Bujorilor, Emile Zola, Parcul Industrial Freidorf etc.”, mai precizează Valentin Vlaicu.

Patru pasaje de cale ferată din Timișoara au fost echipate cu sisteme ce asigură evacuarea eficientă a apei de ploaie acumulate din zonele joase, la aversele puternice.

Iată soluțiile implementate de Aquatim și prezentate de Loredana Leordean:

Reabilitarea colectorului de canalizare de pe strada Jiul (Aquatim, 2016) a completat lucrările ample de modernizare a pasajului CFR, realizate de administrația locală. Soluția de management a apelor pluviale din zona pasajului a fost realizată prin investiția primăriei, după o idee propusă de compania de apă. Pe strada Jiul a fost amplasată subteran o stație de pompare, ce descarcă direct în Bega apa colectată de canalizare la averse puternice, după separarea hidrocarburilor și a suspensiilor.

Soluția realizată de Aquatim pentru pasajul Popa Șapcă (2017) a constat într-un bazin tampon, cu eliberare ulterioară treptată în canalizare. Ansamblul cuprinde doua tuburi gigant paralele, lungi de 48 de metri și cu diametru de 2 metri, amplasate pe str. Aristide Demetriade și un grup de pompare automatizat.

Canalizarea din zona pasajelor Brediceanu și Gheorghe Lazăr a fost modernizată în anul 2020, de Aquatim. La primul pasaj s-a construit o stație de pompare, cu descărcarea debitului de vârf în canalul colector. Zona de risc a fost izolată printr-o reţea de refulare de circa 50 m și cămine de golire și liniștire. Pentru pasajul Gheorghe Lazăr s-a ales o soluție mai complexă, ce include o reţea de refulare de peste 250 de metri, o electrovană stăvilar, cămine de curățare, golire și liniștire, un cămin deversor și unul decantor și o staţie de pompare automatizată. Apa de ploaie în exces este descărcată controlat în colectorul de pe Calea Circumvalațiunii.

Pe strada Emile Zola din Timișoara, un alt punct fierbinte pe harta inundațiilor din canalizare, s-a introdus un colector nou de canalizare, cu diametrul de 1.400 mm, montat în paralel cu cel existent, pentru a „ajuta”, la nevoie. Un grup de pompare asigură descărcarea ulterioară în rețea.
Capacitatea de preluare a canalizării din zona Podului Calea Şagului – limita intravilan Timişoara a fost mărită, iar riscul de inundare a zonei de sub pod diminuat prin modernizarea rețelei de canalizare din zonă și introducerea unei stații de pompare, cu descărcare în colectorul principal. Conductele de refulare subtraversează liniile de cale ferată.

Rețeaua de canalizare a fost completată cu stații de pompare a apei uzate și reabilitată pe tronsoane, pe străzile Nicolae Stoica de Hațeg, Dimitrie Dinicu, Salciei și Aleea Cascadei, în timp ce în Parcul Industrial Freidorf a fost construită o rețea de canalizare exclusiv pentru apa pluvială, ce este pompată și evacuată în Bega.

În completarea lucrărilor de reabilitare contractate extern, compania de apă a implementat, cu echipele proprii de mentenanță, măsuri de remediere locală, cum ar fi reparațiile din zona stadionului Dan Păltinișan precum și montarea clapetelor antirefulare pe străzile Gladiolelor și Bv. 1 Decembrie -a conchis Loredana Leordean.

 

Comentarii

comentarii