Acasă Politica Arest la domiciliu sau noaptea ca hoții?

Arest la domiciliu sau noaptea ca hoții?

DISTRIBUIȚI

O parte dintre români, printr-o ciudată interpretare a legii și printr-o și mai ciudată aplicare a ei, sunt arestați începând de luni la domiciliu. Între orele 23.00 și 5.00 dimineața. Fără ca în acest sens să fi existat vreo sentință judecătorească. Fără ca cel puțin Parlamentul României să se fi pronunțat în acest sens. Deși este vorba de restricționarea unor drepturi și libertăți prevăzute în Constituție. În ce circumstanțe a luat Guvernul această decizie?

Guvernul Orban doi și jumătate invocă agravarea pandemiei ca stare de fapt și starea de alertă ca stare de drept. În ceea ce privește pandemia, lucrurile sunt clare. Conform datelor statistice furnizate de Guvern, rând pe rând, tot mai multe localități se închid. Și se supun hotărârii de Guvern recent adoptate. Dar indiferent de această evoluție a deciziilor cu caracter administrativ, cetățenii României rămân consemnați la domiciliu pe parcusul nopții. Ca și când ar fi arestați. Sau ca și când ar avea domiciliul forțat.

O asemenea decizie, care prevede doar ceva excepții, strict precizate în lege, este valabilă, atenție, până pe data de 9 decembrie, atunci când se va împlini termenul de 30 de zile stabilit prin hotărârea de Guvern. Dar alegerile generale sunt fixate pe 6 decembrie. Duminică. Românii nu vor mai fi arestați la domiciliu începând de miercuri. După ce trec trei zile de la alegerile parlamentare. Este o coincidență cât se poate de stranie. Cu atât mai mult cu cât, printre excepțiile consemnate de hotărârea de Guvern, nu se numără și cele vizând procedura de verificare și numărare a voturilor, de elaborare și predare a centralizatoarelor, a proceselor verbale și a sacilor cu buletine de vot. În acest interval de timp, observatorii îndriduiți prin lege cu dreptul de a supraveghea legalitatea tuturor procedurilor nu vor putea fi exceptați de la obligația de a fi prezenți la domiciliu începând cu orele 23.00. Practic, pentru a ajunge la timp acasă, în ideea în care locuiesc în localitatea în care se află secția de votare, ei trebuie să părăsească terenul electoral cu cel puțin o jumătate de oră înainte. Adică la orele 22.30. Dacă însă domiciliază în localități învecinate sau mai îndepărtate, trebuie să plece din secția de votare mult mai devreme. Am deschis această paranteză pentru că mi se pare mult prea bizară suprapunerea stării de urgență mascată, incluzând interdicția de a te afla în altă parte decât la domiciliu în cursul nopții, cu momentul ales tot de către Guvern pentru desfășurarea alegerilor legislative.

Mai există însă și alte elemente, cel puțin bizare, care trebuie luate în calcul. De pildă faptul că hotărârea de Guvern este luată în temeiul legii 55 din 2020. Această lege prevede că, dacă mai mult de jumătate dintre localitățile României sunt carantinate, atunci trebuie întrunit plenul Parlamentului României în termen de cinci zile, iar Parlamentul are posibilitatea de a anula pur și simplu hotărârea de Guvern, ceea ce înseamnă că efectele juridice nu se mai produc, sau o poate aproba, sau o poate modifica. Să admitem însă că, treptat, crește numărul localităților carantinate, astfel încât se ajunge la o jumătate din teritoriul României, chiar înaintea alegerilor din 6 decembrie. Cum mai poate fi întrunit Parlamentul în plenul său, atâta timp cât cei ai mulți dintre deputați și senatori se află în teren, în vârf de campanie electorală? Nu cumva și aceasta este o coincidență ce puțin ciudată?

Mă mai văd silit să consemnez faptul că, în conformitate cu legile în vigoare ale statului român, o hotărâre de Guvern nu se poate adopta fără o notă de fudamentare și fără semnătura ministrului Justiției. Nu există un aviz al ministrului Justiției pe această hotărâre adoptată de Guvernul României, care ne obligă să stăm noaptea consemnați la domiciliu. În schimb, există o notă de fundamentare. Dar ce să vezi? În nota de fundamentare nu se face nicio referire la vreo restricție de acest fel. Absolut niciuna. Și, în conformitate cu legea 24 din 2000, în absența unei asemenea precizări în nota de fundamentare, hotărârea de Guvern este nelegală. A doua oară nelegală, dacă ținem cont și de absența avizului din partea Ministerului Justiției.

Toate detaliile de mai sus nu pot rămâne fără urmări. Din varii motive, vor exista mulți cetățeni care nu se vor conforma restricției stabilite pe parcursul nopții, adică arestul la domiciliu. Unii vor întârzia pur și simplu prinși în ambuteiaje, antrenați în evenimente neprevăzute sau fiind neglijenți. Unii, aflați sub influența alcoolului vor uita pur și simplu să-și privească ceasul. Alții nu se vor conforma din spirit de frondă. Vor fi și unii care vor petrece prin vecini, uitând să mai măsoare timpul. Vom avea deci foarte mulți cetățeni, pe care poliția va fi silită să-i sancționeze. Toți aceștia, vinovați sau nevinovați, vor fi înreptățiți să se adreseze instanțelor judecătorești, solicitând anularea amenzilor. Iar instanțele judecătorești le vor da dreptate, atâta timp cât hotărârea de Guvern nu întrunește condițiile de legalitate. Între timp însă, va crește și mai mult numărul de procese cu care sunt încărcate instanțele. Și, direct proporțional, va crește și nemulțumirea populației.

Comentarii

comentarii