În 2025, companiile din business services din Timișoara caută angajați cu competențe avansate și adaptabilitate la noile tehnologii, precum specialiști în automatizare și A.I., experți în securitate cibernetică, experți în finanțe și consultanță.
Iancu Polverea, regional manager pe zona de vest, Prohuman Romania, a explicat că, în următorii ani, Timișoara are oportunitatea de a deveni un lider regional în business services, dar succesul depinde de adaptabilitatea companiilor la noile realități ale pieței, cum ar fi automatizarea în armonie cu factorul uman, care rămâne cea mai importantă resursă, nevoia de investiții în educație și training, atât pentru a acoperi deficitul de talente, cât și pentru a crește competențele angajaților și diferențierea prin inovație.
Conform celui mai recent raport național ABSL, 64% dintre companii declară că se află într-un stadiu incipient de automatizare, cu un nivel situat între 0% și 25%. Top cinci cele mai frecvente automatizate procese sunt cele din zona de plăți către furnizori, cu un procent de 53%, urmate de introducerea datelor și calculul salariilor, ambele înregistrând un nivel de automatizare de 49%, suport IT 48% si zona de creanțe cu 46%.
Implementarea pe scară largă a soluțiilor de automatizare este însă limitată de mai mulți factori. Printre principalele provocări se numără costurile inițiale ridicate, menționate de 65% dintre companii, dificultatea integrării noilor soluții cu sistemele deja existente, menționată de 61%, și preocupările legate de securitatea datelor, menționate de 37%.
“Deși anul trecut 68% dintre companiile din industrie estimau o creștere a afacerilor în perioada următoare România riscă să-și piardă competitivitatea în industria serviciilor de afaceri in acest context global aflat în continuă schimbare. Mai mult, revoluția tehnologicã adusa de generative AI și digitalizare remodelează nu doar economiile mondiale ci si sectoare întregi de activitate. Multe țări au înțeles riscul, dar şi oportunitatea şi au ales să investeascã în programe naționale care sprijină adoptarea, cercetarea și formarea profesională în aceast domeniu. În Romania, companiile din sectorul nostru depun eforturi pentru a ne menține competitivi dar, în lipsa unei strategii naționale, aceste eforturi riscă să nu fie sustenabile.”, spune Cătălin Iorgulescu, vicepreședinte ABSL.
Automatizarea, solutiile bazate pe AI și mentinerea competitivitatii sunt prioritãțile industriei serviciilor pentru afaceri din Timişoara
La Timișoara a avut loc, joi, evenimentul ABSL cu tema „Sinergie în mișcare: Transformarea actuală a industriei serviciilor pentru afaceri”, la care participă peste 50 de specialiști. Printre temele dezbătute se numără schimbările fiscale și legale recente, evoluția pieței muncii şi adaptarea politicilor de HR la noile cerințe, modul în care contextul geopolitic și schimbările tehnologice transformă serviciile din industrie.
Timișoara este unul dintre orașele importante pentru industria serviciilor de business, având aproximativ 10% din angajații acestui sector la nivel național, fiind astăzi un hub competitiv pentru servicii de afaceri la nivel internațional.
Totuși, în ultima perioadă, ritmul de creștere a încetinit, în special din cauza declinului industriei auto – un domeniu-cheie pentru industria locală de outsourcing. În schimb, se observă o creștere în servicii IT și digital transformation, precum dezvoltare software, inteligență artificială și securitate cibernetică, dar și în servicii suport pentru clienți si operațiuni în limbi strãine.
Pentru a se adapta, companiile trebuie să se orienteze spre alte industrii, precum retailul, serviciile financiare sau cele de sănătate. În plus, digitalizarea și evoluția către centre de de excelență vor fi esențiale pentru menținerea competitivității în viitor.
“Pentru Timișoara, ne concentrăm pe consolidarea și diversificarea serviciilor oferite, cu un accent deosebit pe inovație și tehnologii emergente. Pe lângă operațiunile din zona serviciilor pentru afaceri, acordăm o atenție tot mai mare segmentului de tehnologii industriale avansate, unde sunt identificate oportunități semnificative în domeniul ingineriei digitale, al automatizării și al soluțiilor bazate pe inteligență artificială. Astfel, în 2025, accentul este pus pe atragerea de talente cu competențe digitale avansate și capacitatea de a contribui la transformarea digitală aclienților”, spune Raluca Burghelea, country managing director, Accenture România.
Industria serviciilor de business din România se află pe locul 5 din punct de vedere al contribuției la PIB, având peste 200.000 de angajați.