Procedurile pentru demararea lucrărilor la Centura Vest sunt cele mai evoluate dintre toate proiectele de infrastructură rutieră din județul Timiș, a spus ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Urmează finalizarea studiului de fezabilitate și pentru autostrada Timișoara – Moravița, un proiect rămas puțin în urmă. Acest obiectiv trebuia de mult realizat, spune oficialul, iar mare parte din vină, pentru că nu a devenit realitate, îi aparține și fostului prim ministru, Dacian Cioloș.
Dacă totul merge cum trebuie, Timișoara va deveni unul dintre cele mai importante noduri de transport din această parte a Europei, spune ministrul Transporturilor. Aceasta va avea loc ca urmare a finalizării lucrărilor la Aeroportul Timișoara, a realizării autostrăzii Timișoara – Belgrad, respectiv a drumului expres Oradea – Arad, legat la A1. Proiectele ar urma să fie lansate în această toamnă.
Cel mai bine stă în acest moment proiectul Centurii Vest, aici studiul de fezabilitate este aproape finalizat. În septembrie s-ar putea demara licitația efectivă pentru stabilirea unui constructor.
”La centura Vest studiul de fezabilitate este aproape finalizat. S-au depus documentele pentru obținerea avizului de mediu. Aceste lucruri durează. Undeva în iulie se va obține acel aviz de mediu. Înseamnă că undeva în septembrie se poate lansa la licitație, vorbim despre FIDIC Galben”, a declarat vineri Grindeanu.
Această procedură presupune că firma declarată câștigătoare realizează i etapa de proiectare și cea de execuție, ceea ce presupune un timp mai scurt pentru realizarea investiției.
Cel de-al doilea proiect important, aflat în derulare, este cel al autostrăzii Timișoara – Moravița, și de acolo, mai departe, spre Belgrad.
”Celălalt proiect, studiul de fezabilitate pe Timișoara – Moravița e undeva cu o lună întârziat. Undeva în septembrie va fi finalizat, ceea ce înseamnă că undeva în toamna târzie și acest proiect să poată fi lansat în licitație”, a mai anunțat Grindeanu.
În curând, la guvern vine celebra ”rotativă”. Sorin Grindeanu nu știe dacă va mai continua pe post, cel mai probabil că nu, dacă se ține cont de protocolul cu PNL. Dar, spune că important pentru el este ca cele două proiecte,centura Vest și autostrada spre Belgrad, să fie pornite.
”Țin foarte mult, și sunt tenace, vreau sa se lanseze cele două proiecte în acest an. Pe lângă dezvoltările de la aeroport și pe latura feroviară, acestea vor transforma Timișoara într-un nod foarte important, va fi o intersecție de autostrăzi, una care vine dinspre nord Oradea – Arad – Timișoara, spre Moravița, și merge spre sudul Europei, aceasta fiind o bucată dintr-un culoar extrem de important, legătura de la Gdansk la Salonic. Cea mai scurta pe aceasta direcție. E o cursă contra cronometru pe care o avem. Zilele trecute am avut o discuție și cu domnul președinte al Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan despre drumul expres Arad – Oradea. Acel drum l-am descentralizat către CJ Arad și CJ Bihor. Vor termina și ei studiul de fezabilitate cam în aceeași perioadă cu Timișoara – Moravița, astfel încât să fie lansat în această toamnă în execuție și acest drum expres, pentru tot acest traseu Oradea – Moravița, desigur separat”, a mai spus Grindeanu.
Cioloș, ”greșeală a istoriei”
Sorin Grindeanu a spus și de ce autostrada dinspre Timișoara spre Belgrad merge atât de încet, iar ca și … motiv a vorbit despre Dacian Cioloș și perioada când acesta era prim ministru Cioloș a avut o întâlnire cu Alexandar Vucic, actualul președinte al Serbiei, atunci prim ministru, transmițându-i că această autostradă nu este o prioritate pentru România. Situația a dus la o amânare semnificativă a proiectului, spune ministrul Transporturilor, iar Cioloș ar fi principal vinovat. El a fost numit de Grindeanu ”greșeală a istoriei”