Acasă Cultura Avancronică la al doilea concert simfonic din Festivalul Internaţional „Timişoara Muzicală”

Avancronică la al doilea concert simfonic din Festivalul Internaţional „Timişoara Muzicală”

DISTRIBUIȚI

FilarmonicaaaotografieAl doilea concert simfonic din Festivalul Internaţional „Timişoara Muzicală”  se  va desfăşura, vineri,  21 aprilie, de la ora 19, la Filarmonica Banatul Timișoara şi oferă melomanilor două capodopere din patrimoniul artei muzicale: Concertul pentru violoncel şi orchestră în si minor op.104 de Antonin Dvořak şi Poemul simfonic „Don Quixote”, op.35 de Richard Strauss.
Concertmaestru Mircea Tătaru ne îndeamnă să urmărim o scurtă geneză a acestui minunat concert pentru violoncel. Câţiva prieteni ai lui Dvořák l-au rugat să scrie un concert pentru violoncel, dar întotdeauna a refuzat pretextând, în mod surpinzător, că violoncelul este un instrument de orchestră şi nu unul solistic, deşi cu puţin timp înainte de a emigra în America a compus Rondoul pentru violoncel şi orchestră ascultat pe scena Capitol la finele lunii martie. Decizia de a compune un asemenea concert a luat-o când a văzut partitura unui concert pentru violoncel scris de un prieten, Victor Herbert, profesor la Conservatorul Naţional din New York, unde Dvořák era director. Astfel s-a născut o capodoperă. Partea solistică este foarte bine adaptată timbrului violoncelului, cu toate că stilul este unul simfonic, în care orchestra nu are numai rol de acompaniator. De altfel, compozitorul a interzis adăugarea de cadenţe solistice tocmai pentru a nu altera atât structura creaţiei cât şi unitatea ei. În schimb, a introdus spre final un solo de vioară, alături de discursul violoncelului. Premiera a fost în 1896, la Londra, sub bagheta compozitorului, interpretul fiind Leo Stern. Vineri seara, această capodoperă a genului concertant va fi interpretată de violoncelistul Rodin Moldovan.
În partea a doua a concertului vom asculta un minunat tablou de ironie romantică,  Poemul simfonic „Don Quixote” de Richard Strauss. De fapt vom asista la un ciclu de variaţiuni, un şir de imagini panoramice care ilustrează extrase din celebrul roman al lui Miguel Cervantes, Don Quixote de la Mancha. Descriind binecunoscutele întâmplări ale lui Don Quixote şi ale scutierului său Sancho Panza, Strauss filozofează cu zâmbetul pe buze. Cu toate că se detaşează obiectiv de toate aventurile pe care le descrie, prin bogăţia fanteziei şi a spiritului său inventiv, prin mijloace sonore romantice, compozitorul reuşeşte să ne poarte în interiorul acţiunilor cavalereşti, să ne facă să trăim stări sufleteşti contrastante: de la aluzii spirituale la hohote de râs, de la renunţare melancolică la durerea omului înfrânt de realitate. Mai mult decât mijloacele sonore naturaliste, cum ar fi maşina de vânt, triluri sau tremolourile ce sugerează behăitul oilor, Strauss transformă poemul într-o adevărată simfonie concertantă prin personalizarea celor doi eroi atât de diferiţi şi comici în acelaşi timp. Neînfricatul cavaler este simbolizat de un violoncel concertant, iar nefericitul scutier de glasul unei viole. În plan general, Strauss se îndepărtează de culoarea locală spaniolă dând lucrării o semnificaţie universal –a explicat Mircea Tătaru.
Părţile solistice ale violoncelului vor fi susţinute de Rodin Moldovan, cele ale  violei, de violista Cynthia Popa-Păuna, iar solourile de vioară vor fi interpretate de concertmaestra orchestrei, Cătălina Trincă. Concertul va fi dirijat de maestrul Gheorghe Costin.

Comentarii

comentarii