Acasă Actualitate Banatul de munte și cel de șes se unesc pentru colaborare și...

Banatul de munte și cel de șes se unesc pentru colaborare și dezvoltarea infrastructurii rutiere și feroviare, cu bani europeni

376
DISTRIBUIȚI

Timișoara și Reșița, Timișul și Caraș-Severin, au reușit să se pună la masa dialogului și să stabilească o serie de proiecte comune, care să ajute la dezvoltarea acestora și care să fie promovate împreună pentru a primi finanțare din fonduri europene. Sunt investiții de sute de milioane de euro, atât în domeniul rutier, dar și feroviar. Pe 1 Decembrie, la Timișoara, liderii administrațiilor din cele două județe și orașe au semnat acordul de constituire al unui parteneriat între acestea.

Prin acordul de parteneriat se urmărește colaborarea în vederea realizării de proiecte comune de transport și mobilitate în cele două județe, precum și pentru asigurarea cadrului necesar accesării de finanțări, implementării și monitorizării acestor proiecte. Legăturile de calitate nu sunt benefice doar pentru susținerea dezvoltării turismului, dar și pentru dezvoltarea economiei și circulația forței de muncă.

”Am ales acest moment intenționat să se întâmple de Ziua Națională, ca simbol al unirii dintre cele două județe, ca simbol al proiectelor comune ale celor două județe, în noul exercițiu financiar european. 2021 – 2027. Este vorba despre o legătură pe care vrem să o clădim între Caraș și Timiș, Timișoara și Reșiț,a pentru proiecte de anvergură, cu impact major pentru dezvoltarea întregii zone. Fie că vorbim despre calea ferată care va lega Timișoara de Reșița, sau lărgirea la patru benzi a drumului care leagă Timișoara de Buziaș, fie că vorbim despre legătura spre autostrada A1 de la Reșița, prin Buziaș și Topolovăț, de fiecare dată discutăm despre proiecte care vor avea un impact major, care vor lega cele două județe, prin infrastructură rutieră și feroviară. Județul Caraș severin este cel unde timișenii aleg să-și petreacă timpul liber, de aceea legăturile rutiere și feroviare sunt foarte importante pentru a asigura o mobilitate a persoanelor, astfel ca stațiunile și zonele frumoase din județul vecin să fie cât mai accesibile”, a declarat Alin Nica, președintele CJ Timiș.

Fondurile europene sunt disponibile, important este doar ca cele două județe și cele două orașe principale să le acceseze, spune și Romeo Dunca.

Mă bucur că suntem aici pentru a unifica forțele înspre dezvoltarea regiunii și a celor două județe, este cunoscut că Banatul de munte e o parte importantă de frumusețe, de culoare. Intenția de a transforma Banatul de munte în destinația turistică a cetățenilor care lucrează în Timiș, Arad, Mehedinți, de a-l transforma într-o destinație de concedii, pentru aceasta avem nevoie de infrastructură. Pe ruta Arad – Timișoara Caransebeș există un proiect important de reabilitare a căii ferate. Accesul înspre Reșița și Clisură, spre zona turistică a județului Caraș va fi ușor de realizat, va aduce Timișoara aproape de Reșița. Va fi un drum lung, va avea nevoie de proiecte și investiții serioase, din fericire în situația actuală avem la dispoziție foarte multe fonduri europene, rămâne doar dorința noastră să putem să accesăm acești bani. Acesta este și motivul pentru care am gândit un proiect comun”, a spus și Romeo Dunca, președintele CJ Caraș

Dominic Fritz, primarul Timișoarei, a fost mai pragmatic și a vorbit de o dezvoltare regională, dar și de transferul de forță de muncă spre capitala Banatului.

!Viitorul Timișoarei e strâns legat de viitorul întregului Banat și eu sunt convins că Timișoara nu se află doar în competiție cu alte orașe din România și Europa, ci, de fapt, întregul Banat ca regiune e într-o competiție pentru oameni, idei, resurse. În această competiție e important să luptăm pentru o viziune comună, ca regiune în Europa. Nu vorbim doar de turism, vorbim de economie, de resurse umane, de tineri din regiune care să lucreze în Timișoara, și pentru aceasta avem nevoie de conectivitate. După cum știți, la Timișoara avem o viziune, să conectăm orașul de toată zona metropolitană. Dar mă bucur că nu ne oprim aici ci avem o viziune dincolo de județul Timiș. Am fost acum câteva săptămâni la Nelu Popa (n.r. primarul Reșiței), atunci am povestit prima dată de acel sistem tren-tram, care să ne conecteze nu doar turistic ci să conecteze ambele județe. Așa cum îl știți pe Nelu Popa, care este un om care face multe și repede, mă bucur că la doar câteva săptămâni de la conversație avem acest acord pe care îl semnăm astăzi. Este și un exemplu pentru o colaborare între mai multe instituții. Dacă vrem să dezvoltăm Banatul, atunci trebuie să trecem de lupte politice, și orgolii instituționale, românii ne-au ales ca să lucrăm împreună. Mă bucur că acest proiect ia naștere azi, dacă lucrăm împreună și nu singuri putem cu adevărat să creăm proiecte mari pentru viitorul acestei regiuni”, a spus Fritz.

Primarul Reșiței, Ioan Popa, a adus în prim plan faptul că în, sfârșit, autoritățile regionale pot decide asupra proiectelor pe care le privesc.

După 30 de ani de la Revoluție, ani în care au existat poziții antagoniste la nivel de județ, în care a fost ba stânga la oraș și dreapta la județ, sau stânga la un județ, dreapta la alt județ, pentru prima dată Banatul de munte se unește cu cel de șes pentru proiecte comune rutiere și feroviare. Îl văd ca un premergător al unei structuri regionale, Europa discută cu regiuni, nu cu județe. Ministerul Transporturilor e în imposibilitate matematic să facă față la toate aceste proiecte pe căi ferate secundare, pe șosele de centură, pe conexiuni între autostradă și alte localități, pe drumuri expres. La o primă vedere aceste proiecte depășesc un miliard de euro. Noi am avut o discuție inițială, în spate se vor afla administratorii publici, care vor prelua tehnic lucrările și fiecare entitate își va asuma tronsoane din proiecte pe care trebuie să le ducă la prefezabilitate, fezabilitate, pe care le vom acoperi financiar să le asigurăm, pentru a recupera banii din fonduri europene”, a subliniat Popa.

El a dezvășuit și un mic secret aferent dezvoltării căii ferate dintre cele două capitale de județ, el a spus că se are în vedere un transport ecologic, cu locomotive pe hidrogen, ceea ce ar evita electrificarea liniilor, o procedură dificilă și costisitoare.

Comentarii

comentarii