Acasă Administraţie „Batalionul disciplinar” din clădirea Colterm, locul în care ajung funcționarii incomozi din...

„Batalionul disciplinar” din clădirea Colterm, locul în care ajung funcționarii incomozi din Primăria Timișoara. Ultima mutare, semnată de viceprimarul Ruben Lațcău, la sfârșitul lunii iunie

DISTRIBUIȚI

Funcționarii din Primăria Timișoara, la fel ca și personalul contractual, care „au supărat pe cine nu trebuie” sunt deja obișnuiți cu detașări în birouri unde „nu mai încurcă treburile”. Un astfel de loc, ni s-a atras recent atenția, este clădirea Colterm de pe strada Piatra Craiului, nr. 3, unde primăria are închiriate mai multe birouri.

Astfel de cazuri nu sunt deloc o noutate în primărie. În mandatul lui Nicolae Robu, un caz destul de cunoscut a fost cel al Mirelei Toc, pe care fostul edil-șef a mutat-o de la Camera 12 la Biroul Salubrizare, iar, mai apoi, a trimis-o în fața Comisiei de disciplină. Funcționara a avut până la urmă câștig de cauză în instanță, judecătorii apreciind că acea comisie era alcătuiră fără respectarea prevederilor legale.

Deși obiceiul a început încă de pe vremea fostului primar – dacă nu și mai înainte –, acesta pare să fie continuat și de actuala administrație. La finalul lunii iunie, chiar viceprimarul Ruben Lațcău a făcut o astfel de mutare, fără vreo dispoziție de transfer sau notificare oficială, ci printr-un document de patru rânduri.

Mai exact, pe 29 iunie, „vicele” a trimis „temporar”, începând cu 30 iunie, o angajată a Biroului Eficientizare Energetică Blocuri, din cauza „spațiului limitat” și a „disconfortului creat de creșterea temperaturii ambientale pe perioada verii”, în clădirea Colterm. Asta în condițiile în care în fostul său birou avea aer condiționat, iar în cel nou, situat la mansardă, nu are nici măcar telefon, imprimantă, fax, cu atât mai puțin climă. În plus, în ultimii ani, la „Eficientizare Energetică” lucrau între opt și zece persoane. În această perioadă, una cu mai multe concedii, nu sunt mai mult de cinci, șase în același spațiu.

Potrivit angajatei, la Biroul „Eficientizare Energetică”, problemele au început odată cu plecarea fostei șefe, Lelica Crișan. În septembrie, aceasta a fost numită directoare interimară a Direcției pentru Cultură Timiș, în februarie a fost înlocuită, însă la scurt timp a ajuns la București, pe o altă funcție. În locul acesteia a fost numită interimar Ștefania-Cristina Babescu. „Bullyingul a pornit încă din prima zi (în februarie – n.r.). Mi s-a spus (de către altă colegă, fostă șefă a Biroului – n.r) «Măi, tu ai cam aterizat aici ca o gâscă. Știi în ce te bagi?» Pe urmă și-a cerut scuze. Dar au mai fost și alte jigniri. (…) Mi-a spus (șefa – n.r.) «Pe mine m-a întrebat cineva când te-a numit manager de proiect? Mi-a cerut cineva părerea?»”, ne-a spus angajata, care la acel moment avea deja doi ani de activitate în cadrul biroului.

„Când trebuie completate tabele sau date despre proiecte, e-mailul care circulă ajunge la toți colegii, la mine nu. Actele care trebuie făcute mie nu mi se dau. Mi-a zis o colegă că i s-a spus «Vezi, ai grijă, nu îi mai spune, nu îi mai arăta». Până la urmă, șefa mea directă s-a dus la viceprimar. Pe mine, ce m-a deranjat foarte tare este felul cum a scris. Nu poți să scrii așa, «în atenția (…)», trebuie să primești o dispoziție, o notificare, un act adițional la contract. Eu sunt personal contractual. În contractul meu de muncă, locul de desfășurare a activității este fix, la birou”, ne-a spus angajata despre bullyingul la care ar fi fost supusă.

Documentul semnat de Lațcău i-ar fi fost înmânat, prin șefa de birou, pe 30 iunie, în jurul orei 14.30. Astfel, ar fi avut mai puțin de două ore pentru a-și strânge lucrurile și a se muta în noul birou. Cum nu fusese anunțat nici „administrativul” primăriei de această mutare, tot ea a fost nevoită să își ceară un calculator în noul birou. Aici, ne spune aceasta, nu ar fi intrat nimeni de peste cinci ani de zile, se simte un miros înțepător de excremente de șobolan, iar, pe timpul verii, temperaturile trec de 30℃. Pe 2 iulie, angajata ar fi trimis primăriei și o adresă în acest sens:

O altă problemă ar fi faptul că nu poate scoate din primărie documentele de lucru și să le aducă la biroul său, fiind vorba, în multe cazuri, despre proiecte pe fonduri europene. Astfel, ea riscă să primească calificative mai slabe la viitoarele evaluări. Momentan, cu tot haosul produs de aprobarea noii organigrame, angajata ne spune că totuși nu ar exista riscul de a rămâne fără post. Chiar și în cazul reducerii numărului acestora, nu i-ar fi frică de o evaluare. Deși activitatea Biroului Eficientizare Energetică Blocuri nu se schimbă prea mult cu noua organigramă, niciun angajat sau funcționar nu a putut puncta în ceea ce privește activitatea, neavând de lucru din cauza celorlalte departamente.

Tot în legătură cu bullyingul, angajata de la Biroul Eficientizare Energetică Blocuri spune că nu i se semnează cererile de concediu, inclusiv pentru cele programate. Cu viceprimarul Ruben Lațcău, ne mai spune aceasta, „nu a avut probleme ieșite din comun”, în afară de faptul că nu știe, din cauza acestuia, calificativul final primit la evaluarea pe anul 2020. Lațcău nu ar fi semnat inițial raportul înaintat pe când încă era Lelica Crișan șefă a Biroului, pe motiv că „nu e normal ca toată lumea să aibă calificative bune și foarte bune”. Totuși, angajata are de gând să meargă în instanță, acuzând-o pe șefa sa de bullying, viceprimarul fiind, eventual, o „victimă colaterală” pentru că „își pune semnătura pe astfel de documente”.

Am încercat să obținem un punct de vedere și o motivare, prin documente, a „dispoziției” date de Lațcău din partea reprezentanților primăriei. Ni s-a recomandat să facem o cerere pe Legea 544 privind liberul acces la informații de interes public. Vom reveni cu detalii atunci când le primim.

Comentarii

comentarii