Verde pentru Biciclete s-a alăturat altor 70 de organizații care solicită Guvernului României şi Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei să regândească infrastructura pentru biciclete în orașele românești.
Cu această ocazie, a fost creată o petiție, semnată deja de aproape 2.000 de persoane, pentru a se lua măsurile necesare pentru adoptarea în regim de urgenţă a Normativului de reglementare a proiectării, execuţiei, utilizării şi mentenanţei lucrărilor de infrastructură pentru biciclete. Această petiție a ajuns și la președintele României, Klaus Iohannis, și el biciclist ocazional.
„Adoptarea acestui document este vitală pentru dezvoltarea corectă a unei infrastructuri pentru biciclete, ca măsură de pregătire a autorităţilor locale la provocările din perioada care va urma”, atenționează cei care au lansat petiția.
Conștienți că o bună parte din resurse vor fi direcționate către Sănătate, chiar și mai mult în viitorul apropiat, iar activitatea economică a fost blocată în ultimul timp, aceștia consideră că măsurile propuse pot contribui la scăderea costurilor de deplasare în zonele urbane. În plus, semnatarii „Vrem piste ca afară”, au alcătuit o listă și cu alte posibile avantaje:
„1. distanţare socială în condiţiile necesităţii începerii activităţilor economice;
2. dezvoltarea unei infrastructuri de sute de ori mai ieftine decât cea rutieră (pentru acelaşi volum de trafic);
3. costuri scăzute pentru utilizatori (faţă de deplasarea motorizată);
4. menţinerea unui nivel al calităţii aerului sub limita periculoasă pentru sănătatea umană;
5. creşterea eficienţei utilizării spaţiului stradal (știindu-se faptul că reţeaua stradală nu are cum să permită circulaţia tuturor cu autoturismele, iar capacitatea spaţiilor de parcare este mult sub nevoi, lucru cunoscut dinaintea pandemiei);
6. eliminarea stresului şi îmbunătățirea stării de sănătate pentru utilizatori”.
„Precizăm că draftul Normativului de reglementare a proiectării, execuţiei, utilizării şi mentenanţei lucrărilor de infrastructură pentru biciclete a fost suspus dezbaterii publice în 2017, dar încă nu a fost adoptat. Varianta Normativului după procedura de dezbatere poate fi studiată aici”, mai spun inițiatorii petiției.
Aceștia pregătesc acţiuni în stradă pentru susţinerea acestei petiţii pe data de 3 iunie, de Ziua Mondială a Bicicletei. Acţiunile se vor desfăşura simultan în toate oraşele implicate.
Scrisoarea adresată inclusiv președintelui este disponibilă aici: https://docs.google.com/document/d/1ZTNMi29QXtEORjZZOHx6kN8FKj7wdjp68SvtbP-n93Y/edit. Petiția este disponibilă la următorul link: https://campaniamea.declic.ro/petitions/vrem-piste-ca-afara-pentru-o-distantare-fizica-reala.
„Precizăm că un studiu realizat în 2019 la nivel naţional în rândul populaţiei de peste 18 ani a arătat că cea mai mare dificultate întâmpinată de biciclişti este lipsa marcajelor pentru biciclete (nu există piste pentru biciclete).
Un alt studiu realizat în 2019, dar în rândul ONG-urilor şi partenerilor sociali, arată că majoritatea respondenților (71,5%) consideră adoptarea unor modificări legislative în beneficiul circulației pe bicicletă foarte importantă, iar 28,9% o consideră importantă. Acelaşi studiu arată că majoritatea respondenților (57,8%) consideră că doar în mică măsură infrastructura pentru biciclete din localitatea lor determină utilizarea frecventă a bicicletei, în timp 34,2% declară că în localitățile lor nu există infrastructură pentru biciclete și doar 7,8% sunt mulțumiți de infrastructura din localitățile lor.
Un alt treilea studiu, adresat de data aceasta autorităţilor publice, relevă că 71,7% dintre respondenți consideră că legislația din România este deficitară în sensul încurajării utilizării bicicletei în mediul urban. Doar 15,2% dintre respondenți consideră legislația ca fiind benefică. De asemenea, Majoritatea autorităților locale declară că la nivelul localităților lor infrastructura pentru utilizarea frecventă a bicicletei există în mica măsură (56,04%), sau nu există deloc (24,18%)”, se precizează în petiție.
Semnatari:
1. Marian Ivan – OPTAR, Bucureşti
2. Arh. Alexandru Găvozdea – Ordinul Arhitecților din România
3. Diana Culescu – Asociația Peisagiștilor din România
4. Ana Munteanu – Verde pentru Biciclete, Timişoara
5. Anca Gherasim – CIVICA, Iaşi
6. Mihai Tatu – Asociația Visum pentru Educație și Cultură, Braşov
7. Mihai Stoica – Asociaţia 2Celsius, Bucureşti
8. Oana Soare – CarpatBike, Bucureşti
9. Mihai Deneş – Asociația GO4FUN, Bucureşti
10. Robert Lazăr – Asociația Brașovul Pedalează, Braşov
11. Monika Tompos, Lucian Micu – Asociația Develop, Sibiu
12. Alma Cazacu – Asociația Grow Up România, București
13. Oana Turturică, Cătălin Cicioiu – Asociația HaicuBicla, București
14. Kertesz Levente – C.S. Clujul pedalează, Cluj-Napoca
15. Edmond Niculușcă – Asociația ARCEN, Bucureşti
16. Iordana Leahu – C.C.E. IASIBIKE, Iași
17. Costi Andriescu – Institutul Cultural Independent, Iași
18. Alex Luchici – EU RESPECT, Iași
19. Gabriel Lazăr – Asociația Real Sports, Iași
20. Cosmin Ceuca – Asociația Iași.travel, Iași
21. Radu Mititean – Federaţia Bicicliştilor din România, Bucureşti
22. Roxana Cleja – Clubul de Cicloturism Napoca, Cluj-Napoca
23. Adrian Pop – Asociația Centrul pentru Sustenabilitate în Mediul Construit,
Cluj-Napoca
24. Dorin Beu – Consiliul Român pentru Clădiri Verzi, București
25. Iulian Ene – Asociația Adevărații VeloPrieteni, Bucureşti
26. Alina Kasprovschi – Fundația Comunitară Bucureşti
27. Aida Szilagyi – Centrul Național pentru Producție și Consum Durabile, Timişoara
28. Răzvan Pascu – Asociația Amural, Brașov
29. Iulian Dudiță – Asociația Tot Mai Verde, Braşov
30. Andrea Wolfer – Asociația Misc., Timișoara
31. Alexandru Tufan – Asociaţia Metrou Uşor, Bucureşti
32. Tiberiu Macaveiu – Surmont Club Sibiu
33. Marius Karnyanszky – Clubul Sportiv Tibiscus, Timișoara
34. Gal Sandor – Fundația Comunitară Mureş
35. Florin Stoican – Asociaţia Kogayon
36. Florin Stoican – Asociaţia Parcul Natural Văcăreşti
37. Gabriela Iordan – ViitorPlus – asociația pentru dezvoltare durabilă, RECICLETA,
Bucureşti
38. Iosiv Martinescu – Verde de Banat, Timișoara
39. Attila Z. Jeszenszky – Asociaţia Pro Biciclo Urbo, Tîrgu Mureș
40. Lucian Mîndruţă – Cu Bicicleta Departe, București
41. Constantin Nastasă – Asociația Club Sportiv MTB Roman
42. Mihai Popescu – Asociația Velopower, Focșani
43. Alexandru Teioșanu – Asociația Club Sportiv Nord, Botoșani
44. Florin Cristea – Asociația Happy Sport Festival, Bacău
45. Laurențiu Marin – Asociația Club Sportiv Gloria Zemeș
46. Mircea Meriacri – Federația Organizațiilor Neguvernamentale de Tineret din Iași – FONTIS
47. Emanuel Buta – Asociația Studenților Creștini Ortodocși Români, filiala Iași (ASCOR Iași)
48. Mădălin Florea – Asociația Culturală Moldavia, Iaşi
49. Laura Bîrhală – Asociația 1-2-3 Education Iași
50. Alina Sava – Consiliul Județean al Elevilor Iași
51. Gabriela Babanu – Asociația Studenților Francofoni din Iași (ASFI), Iași
52. Răzvan-Mihai Țurcanu – Asociația Studenților Europeni Iași (AEGEE-Iași)
53. Ioana Amăriuței Popa – Asociația ProBikeAddiction, Iași
54. Oana Baciu – Asociația Națională pentru Sprijinirea Victimelor și Prevenirea Accidentelor Rutiere, Iași
55. Suzana Carp – Eco Dobrogea, Constanţa
56. Mihai Danciu – Asociația Urban Lab Valea Jiului, Petroșani
57. Loredana Gaiță, președinte Asociația În comunitate, Timişoara
58. Prof. Ovidiu Albert – Asociația Mușatinii, Roman
60. Adrian Covăsnianu – Asociația Moldova Vrea Autostradă, Iași
61. Ionel Apostol – Asociația Împreună pentru A8, Iași
62. Bogdan Roman – Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Iași
63. Klaus Birthler – Centrul pentru Mediu Construit, Cluj-Napoca
64. Daniel Sărdan – C.S. NoMad Multisport, Bucureşti
65. Irina Zamfirescu – ActiveWatch, București
66. Dan-George Lascu – Asociația „CYCLOMANIACS”, Drobeta Turnu Severin
67. Oana Preda – CeRe-Centrul de Resurse pentru participare publica, Bucureşti
68. Alexandru Manda – Retro Velo, Bucureşti
69. Constantin Şerban – Asociatia Ecologica Turism Verde, Bucureşti
70. Simona Vegh – Asociaţia Borcanul cu ulei, Timișoara
71. Ovidiu Danciu – Asociația Club Sportiv VELOCITAS, Dumbrăvița,Timiș