Acasă Actualitate Carmen Sabău din Timișoara, în luptă cu ENEL: ”Eu nu vreau să...

Carmen Sabău din Timișoara, în luptă cu ENEL: ”Eu nu vreau să plătesc facturi, ci consumul real!”

DISTRIBUIȚI

Timișoreanca Gabriela Carmen Sabău nu a locuit șase ani în casa de pe strada Ulpia Traiana nr. 33. Prin urmare, ea s-a gândit că dacă nu locuiește acolo, nu va fi înregistrată cu niciun consum și totul va fi în regulă.

În 2010, s-a întors din Germania și a făcut contract cu ENEL. A locuit acolo 3 ani până în 2013. A plătit facturile curente, apoi s-a mutat. Nu a mai citit contorul, fiindcă nu a mai locuit pe Ulpia Traiana nr. 33 și nu mai consuma nimic. Cu toate acestea, i-au venit acasă facturi estimate trimise de Enel cu energie electrică pe care trebuia să o plătească, deși nu a locuit acolo și, evident, nu a consumat nimic. ”Chiar am plătit o sumă destul de mare cu energie electrică pe care nici în ziua de azi nu am consumat-o!”, spune doamna.

Enel i-a trimis în continuare facturi estimate, în funcție de ceea ce doamna a consumat în cei trei ani cât a stat acolo. Probabil scrisorile au fost aruncate de poștă în curte jos că nu exista cutie la poartă. Doamna spune că probabil câinii le distrugeau, că nu le-a mai găsit. În 2018 a găsit o factură și Sabău a zis că merge să o plătească, deși era în avans și deși nu consumase nimic. Suma a fost de 3.800 de lei cu indexul de 38.000 estimat. ”Am zis că nu-i bai, dacă plătesc mai mult, 8.000 kw. Va veni regularizarea și mă voi socoti atunci. Nu voi pierde.”, spune Carmen Sabău.

În 2019, doamna s-a mutat înapoi în casă. S-a dus la Enel pe strada Ștefan Cel Mare în Timișoara să dea citire cu indexul existent.

”Am stat 4 ore la rând. Le-am spus că indexul contorului era la 30.000, consum efectiv. Dumneavoastră tot îmi trimiteți facturi estimate. Am plătit până la 38.000, iar acum mă estimați la 42.000, fără să consum atât. E enorm. Mi-a spus de la Enel că nu are rost că și așa sunt în avans. Va veni cineva să citească contorul. Cum eu nu sunt permanent acasă, am lăsat numărul de telefon pentru ca angajatul care va veni să citească contorul să mă sune și pe mine să vin acasă. Cu toate acestea, noi, nici eu nici vecinii, nu am văzut pe cineva să vină vreodată să citească contorul. Așadar nu a venit nimeni, dar mi-au tirmis în continuare alte facturi estimative. Le-am spus celor de la Enel că, dacă le dau indexul corect, de ce îmi pun estimativ. Mi-au cerut să actualizez numărul de telefon, dar eu am același număr de 10 ani”, a povestit Sabău.

Enel i-a trimis o scrisoare, prin care și-a cerut scuze și că va remedia situația. Au fost trei promisiuni, dar degeaba! În iulie 2019, Sabău a tirmis și poză cu indexul contorului la centrala ENEL din București, așa cum i s-a spus. Au zis că vin să îi citească contorul.

”Nu știu să fi venit. Nu am fost anunțată. Am lăsat un număr de tel la poartă. Probabil că am contorul în curte și nu au intrat, dar am lăsat telefon la poartă”, spune Sabău.

Enel i-a răspuns astfel: ”Dorim să vă comunicăm că solicitarea dv. a fost trimisă operatorului de distribuție care se va deplasa la adresa locului de consum pentru citirea indexului până în data de 15.11.2019. Vă mulțumim pentru utilizarea serviciului companiei noastre și vă asigurăm de întreaga noastră disponibilitate pentru a răspunde și altor solicitări sau informați pe care le considerați necesare”, se arată în scrisoarea ENEL.

”Singurul lucru pe care l-a “remediat” ENEL este faptul că de la a treia sesizare, îmi trimit două facturi concomitent… una (cea cu suma mare) cu indicarea indexului estimat de ei… și a doua, cu suma mai mică, fără a indica pentru ce trebuie plătită această sumă!”, atenționează Sabău.

În primăvara anului 2021, au venit trei băieți de la Enel. Carmen Sabău a fost bucuroasă că, în sfârșit, au venit să îi citească contorul, dar ei au venit să îi schimbe contorul, nu să îl citească. Atunci când în tot orașul s-au schimbat contoarele. Ea nu le-a permis. Le-a spus că îl pot schimba, dar după ce vor citi contorul cu indexul de consum real nu estimat. Vine și cireașa de pe tort! Enel a dat-o în judecată că nu plătește, nu i-a lăsat să schimbe contorul, nu a răspuns la recuperare creanțe. Judecătorul i-a dat companiei Enel dreptate și a impus că acel consum trebuie plătit conform contractului.

”Am sunat la Enel. Mi-au spus să fac autocitire și va fi corectată factura la zero. Am făcut autocitire. Am trimis în septembrie: 36.900 indexul. Am avut două radiatoare electrice și am ajuns la indexul de 36.900. Mi s-a spus că va ieși la următoarea factură. Când am primit factura și  am văzut indexul era să cad de pe scaun! M-au estimat la 54.000. Eu am indexul 36.900, consum real. Acum am făcut recurs la decizia dată și mă judec în continuare cu Enel. Eu nu vreau să plătesc facturi, fiindcă pe facturi poți scrie orice. Eu vreau să plătesc consumul real. În 2018, am avut 38.000 indexul estimat, iar acum sunt la 36.900 indexul real consumat. Nici nu am ajuns la indexul de 38.000. Să vină cei cu care Enel are contract să vină să citească contorul. Le trebuie 2 minute. Atât. Atunci totul s-ar rezolva”, atenționează Sabău.

Într-o avertizare dată de ENEL, din data de 13 septembrie 2021 se arată:

”Vă informăm că la data emiterii acestui preaviz figurați cu facturi restante care au depășit termenul de scadență prevăzut în contract în valoare de 3.555, 47 lei. În conformitate cu prevederile legii și a contractului de furnizare emitem acest preaviz prin care vă atenționăm că în cazul neachitării energiei electrice furnizate în valoare de 3.555,47 lei, pînă în data de 31.10.2021 vom întrerupe alimentarea locului de consum pentru care se înregistrează datorii….Operațiile de întrerupere și realimentare au un cost ce poate ajunge la 600 lei, în funcție de modalitatea de întrerupere a furnizării energiei electrice. Dacă vă aflați în situația de a vi se întrerupe funrnizarea cu energie electrică pentru neplata de cel puțin 2 ori în utimele 12 luni consecutive va fi necesară constituirea unei garanții financiare. Valoarea garanției va fi constituită astfel încât să acopere o perioadă de consum echivalentă pentru o perioadă de 90 de zile, la tariful din contractul de furnizare a energie electrice.

Pentru a evita întreruperea alimentării cu energie electrică vă rugăm că până în data de 31.10.2021 să efectuați plata sumelor datorate… În cazul în care ați achitat facturile restante, vă mulțumim și vă rugă, să nu luați în considerare acest preaviz”

În decizia dată de Judecătoria Timișoara în data de 13.07.2021, se arată: Obligă pârâta (Sabău) către reclamantă (Enel) la plata 6.557,68 de lei reprezentând contravaloarea energiei electrice, precum și la plata sumei de 168,76 lei penalități de întârziere.

”Eu nu vreau să plătesc facturi, fiindcă pe facturi poți scrie orice. Eu vreau să plătesc consumul real. Să vină să citească contorul!”, atenționează doamna Sabău.

Procesul dintre cele două părți continuă în instanță!


Poziția reprezentanților companiei ENEL:

Enel Energie a respectat contractul încheiat pentru locul de consum, reglementările legale în vigoare și a transmis bimestrial facturi ce au la bază un consum estimat, în lipsa unui index citit de către operatorul de distribuție sau a unui index transmis de client. În situația în care clientul sau operatorul de distribuție transmit un index diferit față de cel estimat prin factura în speță, atunci suma facturată va fi revizuită în cel mai scurt timp cu putință. Pentru aceasta, clientul trebuie să permită accesul distribuitorului de energie electrică pentru a se citi indexul, lucru ce nu a fost posibil până acum, iar, ulterior, clientul să transmită indexul în perioada sugerată pe factură.

Mentionăm faptul că, operatorul ce deține licența de distribuție în Banat a avut mai multe încercări de a instala un contor inteligent la adresa în cauză, tocmai pentru a preîntâmpina situații precum cea sugerată în articol, însă accesul la aparatul de măsură nu a fost asigurat de client, pentru înlocuirea lui.”

Comentarii

comentarii