Cazul tinerii din Timișoara care și-a pus capăt zilelor, după presupuse presiuni făcute asupra sa la serviciu, este departe de a se fi lămurit. Tragedia aduce, din nou, în discuție modul în care sunt tratați angajații multinaționalelor care activează în România. Zeci de angajați ai Atos Timișoara acuză compania de problemele grave de management și de abuzurile repetate la care au fost supuși.
La sfârșitul săptămânii trecute, la câteva zile după ce sinuciderea a fost făcută publică, conducerea Atos România a oferit primele informații.
Managerul general al Atos România, Ligia Ardelean, și managerul global de Resurse Umane al grupului Atos, Paul Peterson, au negat vehement că angajatei i s-a cerut să demisioneze sau că asupra ei s-au făcut presiuni.
Venit la Timișoara pentru a gestiona situația de criză, Paul Peterson a declarat că a preferat să nu rămână la Paris, la adunarea generală a acționarilor Atos, pentru că „este foarte deranjant” ce s-a întâmplat după apariția informațiilor în spațiul online.
„Cel mai important, am pierdut recent o colegă, ceea ce este o situație teribilă, îngrozitoare pentru familia și prietenii ei, colegii noștri. Gândurile noastre sunt cu cei afectați de această pierdere tragică. Sunt aici să discut și să mă întâlnesc cu fiecare angajat al Atos România, să le ascult îngrijorările și să le răspund direct și sincer la întrebări”, a declarat Paul Petersen.
El a mai declarat că va fi realizat un audit independent „pentru a înțelege faptele”, cu toate că ”verificările inițiale” au arătat că totul a fost ”normal”. „La Atos, nu există și nici nu va exista vreodată un loc pentru hărțuire, intimidare, discriminare și pentru un mediu de lucru ostil. Acuzațiile făcute online, fără fapte, au afectat angajații Atos și mai multe persoane. Așa cum am vorbit cu angajații noștri, și amintesc publicului, sănătatea și bunăstarea angajaților noștri și a celor afectați sunt la fel de importante. Angajații Atos România sunt esențiali pentru grupul global Atos. Avem grijă de ei, îi instruim și ne dorim tot ce este mai bun pentru fiecare dintre colegii noștri”, a mai spus managerul global de Resurse Umane al grupului Atos.
La rândul său, Ligia Ardelean, managerul general al Atos România, a negat că ar fi existat presiuni asupra tinerei.
„Răspunsul meu este foarte ferm. Acea discuție, în termenii descriși de acea știre inițială, nu a avut loc. Da, a avut loc o întâlnire între cele două colege, dar sub nicio formă, în termenii descriși în articol. Întâlnirea a fost normală. A fost o zi de lucru normală, un meeting setat absolut normal, care s-a desfășurat chiar prietenos, s-a finalizat cu o ieșire într-o pauză, cum e și normal de altfel. Vă pot spune ce, din punctul nostru de vedere, ca și companie, era vizibil. Fosta noastră colegă a beneficiat de tot ce operațional, uman, am știut noi mai bine, având în vedere proiectele sau training-urile pe care le urma, astfel încât activitățile alocate să fie cât mai bine adaptate nevoilor ei din acel moment. Era inclusă într-un proiect de dezvoltare personală și profesională. E natural asta și se întâmplă în toate companiile din IT”, a declarat Ligia Ardelean.
Cu toate acestea, managerul general al Atos România a refuzat să ofere informații despre starea de sănătate a tinerei sau despre calificativele obținute de aceasta la evaluările interne. Ligia Ardelean a mai susținut că a demarat o anchetă internă imediat după ce a fost informată de decesul tinerei. Verificările interne au arătat că totul a fost normal, iar cazul a fost considerat închis.
A fost nevoie ca informațiile despre tragedie să apară în spațiul public pentru a fi demarată o anchetă suplimentară.
„A apărut articolul în presă. A fost un șoc. Acela a fost momentul în care ne-am dat seama că trebuie să avem un ochi suplimentar pe ce am făcut noi, ca să facem toate verificările posibile necesare, încât să avem o concluzie finală pe acest subiect”, a mai arătat Ardelean.
Șefa Atos România s-a declarat surprinsă de valul de comentarii și acuzații făcute, sub anonimat, de angajați ai companiei.
„Ca în orice companie, sunt oameni care iubesc ceea ce fac și sunt fericiți făcând ceea ce fac și sunt oameni care, din varii motive, în acel moment nu se simt una cu job-ul lor. Cred că sunt mult mai vocali cei care în acest moment nu sunt fericiți cu ceea ce fac sau mulțumiți de ceea ce fac și atunci această vocalitate este exprimată în mediul online. Să știți că și noi am fost surprinși să vedem valul care parcă era în creștere. Nu pare să fie deloc în asentimentul a ceea ce trăim noi de zi cu zi pentru că noi chiar credem că organizația noastră este una care e centrată pe oameni, pe valori, pe familie, nu pe acele detalii care știm că apar în presă”, a declarat Ardelean.
De altfel, aceste comentarii și acuzații au fost principalul motiv pentru care managerul global de Resurse Umane al grupului Atos, Paul Peterson, a venit, de urgență, la Timișoara. Vineri, la ora 12.00, conducerea Atos România i-a convocat pe toți angajații la o întâlnire. Au participat fizic circa 100 de oameni, ceilalți peste 2000 de angajați din România asistând online. Încercând să detensioneze situația, managerii Atos i-au asigurat de angajați că au acționat legal, etic și moral în cazul angajatei care s-a sinucis. Au urmat apoi amenințările, mai mult sau mai puțin voalate, pentru cei care ”denigrează compania”