Acasă Economic CBRE: stocul modern de spații comerciale din România a înregistrat o creștere...

CBRE: stocul modern de spații comerciale din România a înregistrat o creștere de 44% în S2, 2012

DISTRIBUIȚI

galleria-aradStocul modern de spații comerciale din România a înregistrat o creștere de 44% în S2 2012, comparativ cu primele șase luni ale anului trecut, potrivit Raportului CBRE despre piața spatiilor comerciale din România în S2 2012. Stocul de spatii comerciale din România a ajuns la sfârșitul anului trecut la aproximativ 2,7 milioane de metri pătrați, dintre care Bucureștiul deține 30% (806.000 de metri pătrați). „România a demonstrat și în 2012 că este încă interesantă pentru dezvoltatorii internaționali de centre comerciale. Companii precum AFI Europe, NEPI, Sonae Sierra, Immochan sau Raiffeisen Evolution dezvoltă proiecte în țară sau au în plan investiții în spatii comerciale. De asemenea, densitatea de metri pătrați de centre comerciale la mia de locuitori arată că nu doar în București există potențial de dezvoltare, ci și în orașe, precum Brașov, Timișoara, Craiova sau Galați”, a declarat Luiza Moraru, Head of Retail Department CBRE România. „S-a observat anul trecut preferința investitorilor pentru inaugurarea de centre comerciale cu galerii mici, cu o suprafață de până la 6.000 de metri pătrați. Principalul motiv îl constituie timpul mai scurt pentru dezvoltarea unui astfel de proiect, de la accesarea finanțării până la inaugurare, spre deosebire de cel necesar pentru construirea unui centru comercial de tip shopping mall”, a completat Luiza Moraru.
Nivelul livrărilor din 2012 reprezintă 6% (150.000 de metri pătrați) din stocul modern de centre comerciale, o cifră de patru ori mai mică decât cea înregistrată în 2008 (aproximativ 670.000 de metri pătrați). Șase centre comerciale au fost inaugurate în semestrul 2 al anului trecut, dintre care doar Ploiești Shopping City este singurul de tip „shopping mall”. În Capitală, au fost finalizate trei centre comerciale, și anume Cora Rahova, InterCora Mihai Bravu și Auchan City Crângași, a căror suprafață însumează 35% din totalul noilor livrări din S2 2012. În prezent, la nivel național se află în construcție peste 160.000 de metri pătrați. Anul acesta vor fi livrate proiectele Coresi Shopping City faza I, AFI Palace Ploiești, Cora Slobozia, Corall Constanta, Uvertura Mall Botoșani și Promenada Mall. Astfel, stocul total va ajunge la peste 2.800.000 de metri pătrați și se așteaptă ca în doi ani de zile stocul de centre comerciale din România să crească cu 6%. În București sunt prognozați să fie livrați aproximativ 470.000 de metri pătrați de centre comerciale, în timp ce construcția unor proiecte de 430.000 de metri pătrați a fost oprită. O serie de proiecte și-au schimbat statutul de centre comerciale, iar un exemplu este Armonia Arad, care se află în proces de reconversie într-un parc industrial sau logistic. Pentru 2014 livrările vor include centre comerciale noi, care vor fi localizate în Capitală și Brașov. Media națională privind raportul de spatii comerciale la mia de locuitori a fost de 127 de metri pătrați la sfârșitul S2 2012, în timp ce în București media este de 416 metri pătrați. Lider în topul primelor 10 orașe din România cu cel mai mare raport de spații comerciale la mia de locuitori îl ocupă Suceava (1.118 metri pătrați).
Nume importante de comercianți din zona de fashion ca C&A, H&M, mărcile Inditex, New Yorker, Kenvelo Group, Reserved, Takko, Deichmann, Humanic, precum și jucători din zona alimentară precum Penny Market, Profi, Lidl, Mega Image sau Carrefour Express și-au continuat planurile de extindere a propriilor rețele și în semestrul al doilea din 2012. De asemenea, cei trei lideri din domeniul electrocasnicelor, Altex, Domo și Flanco, au fost activi și în această perioadă a anului, cu deschideri de magazine în centre comerciale din țară. Noile prezențe de pe piața locală de anul trecut sunt Subway, CCC și Oodji. În ultimul trimestru al anului trecut, pe piața de lux din capitală a intrat brandul Roberto Cavalli, iar primul magazin a fost deschis în galeria hotelului Marriott. Cinema City a inaugurat două noi investiții de tip cinema multiplex anul trecut, în Maritimo Constanța și Ploiești Shopping City, consolidându-ș astfel poziția dominantă în România. Pe de altă parte, mărcile internaționale precum Burger King, Kiabi și InterEx au decis să-și retragă afacerile din România în 2012.
Chiria prime si randamentul prime au rămas la același nivel ca în trimestrele precedente 50 euro/mp, respectiv 8,75 euro/mp. Valoarea chiriei prime înregistrată pentru București este mai mare decât cea de la Sofia, în timp ce, Varșovia, Budapesta și Praga conduc în topul regiunii, ca și în cazul stocului de centre comerciale.

Comentarii

comentarii