Acasă Actualitate Ce legătură este între bacalaureat și evaluarea națională? Profesorii SuperTeach explică!

Ce legătură este între bacalaureat și evaluarea națională? Profesorii SuperTeach explică!

DISTRIBUIȚI

Sute de mii de copii au trecut în ultimele două săptămâni prin emoțiile simulărilor pentru examenele naționale (BAC 2022 și evaluarea națională).

Pe lângă o presiune extraordinară atât pentru copii, cât și pentru părinți și profesori, simulările reprezintă un fel de ”moment al adevărului”, arătând cât de bine s-au pregătit până acum elevii pentru examenele de la finalul anului.

Care este rolul acestor simulări, ce pot face elevii, profesorii și părinții dacă rezultatele nu sunt satisfăcătoare? Cum comunicăm mai departe cu copiii pentru a-i ajuta să obțină rezultate bune la BAC sau la evaluarea națională? Profesorii SuperTeach vin cu câteva recomandări în acest sens.

Rezultatele la simulare sunt o ocazie să analizăm nivelul de pregătire, nu o prognoză a reușitei unui copil la examen.

Ovidiu Bădescu, profesor de matematică la Colegiul Naţional “Traian Lalescu” Reşiţa, facilitator de Mentalitate Deschisă în Educație, susține că rezultatele simulărilor sunt importante ”doar ca un punct de diagnosticare a nivelului la care acel elev se află, nu ca o prognoză a reușitei finale”. Profesorul SuperTeach menționează că simulările conțin materia de examen, nu doar din clasele a IX-a sau a XXII-a, iar profesorii abia în această perioadă încep recapitularea pentru examene.

Simulările sunt importante și pentru că ajuta elevul să se obisnuiască cu tipul de subiecte, cu atmosfera si cu regulile de la examen.

Un rezultat nesatisfăcător la simulări e un moment de conștientizare, pe care se poate clădi

Un rezultat nesatisfăcător, privit cu mentalitate deschisă, oferă oportunitatea să devii mai motivat, să vezi obiectiv unde ai nevoie de mai multă exersare.  Rolul profesorului este important, acesta putând să le vorbească elevilor despre modul în care privim eșecul –  ca moment de conștientizare și organizare a activităților din următoarea perioadă.

”Profesorii, părinții și copiii cu un rezultat nesatisfacator trebuie să pună foarte mult accent nu doar pe o pregătire științifică, dar și o pregătire emoțională. Să îi oferim copilului exemplu alți elevi care la simulare au luat note mici, dar la examen note foarte mari. Sa le explicăm ca rolul simulărilor nu este să prezică nota de la examenul din vara, ci mai degrabă sa arate un nivel de pornire, pe care se poate clădi foarte mult. Să găsim părțile pozitive și să lăudăm ceea ce elevul a făcut bine, punând accent pe faptul că, dacă s-ar fi pregătit mai bine, putea face si mai mult, dar și pe faptul că până în vară e suficient timp să se pregătească mult mai bine”, spune Ovidiu Bădescu.

”Rezultatele simulării sunt un indicator foarte valoros atât pentru elevi, cât și pentru profesori și părinți”, apreciază Cristina Bărbosu-Ene, profesor de limba și literatura română la Școala Gimnazială Sihlea din județul Vrancea și facilitator de Mentalitate Deschisă în Educație.

”La nivel individual, profesorii văd prin aceste rezultate cât de bine au reușit să dezvolte competențele, astfel încât să își poată proiecta activitățile pentru a stimula zonele de putere pe care le au elevii și pentru a organiza programe, întâlniri cu scopul de a relua conținuturile care creează dificultăți elevilor”, punctează profesoara.

De asemenea, părinții au nevoie să conștientizeze că aceste rezultate sunt un indicator de care să țină cont, dar ”să nu pună presiune pe copii, dacă rezultatul nu este cel pe care și-l doreau”.

Rezultatul poate fi momentul de analiză, apoi de discuție pentru cum își pot susține copiii în perioada următoare, până la examenele finale.

”Dacă elevul ia o notă bună la simulare trebuie să continue în același ritm. Sub nicio formă nu trebuie să se oprească din învățat sau să lucreze mai puțin”, spune Teodora Simion, profesor de română și director al Școlii Gimnaziale Ciugud.

Tactici pentru a motiva copilul: încurajează-l, oferă-i suport emoțional, nu îl critica

Dar cum comunici mai departe cu copilul, ce tactici să folosești pentru a-l ajuta și a-l motiva? În primul rând, este nevoie de conectare reală cu elevul, pentru ca intervenția să aibă impact pozitiv.

Există câteva instrumente pe care le putem folosi pentru a-l ajuta pe elev să continue. Spre exemplu, funcționează să îi spui copilului care sunt zonele de putere, unde se pricepe cel mai bine, și să îl încurajezi să exerseze ca în această zonă să obțină punctaj maxim. Pe de altă parte, este nevoie să îi oglindești care sunt zonele în care are nevoie să dispună mai mult efort.

”Profesorul le poate oferi elevilor diferite ”scurtături” care să îi ajute concret la examen pentru că timpul nu mai permite reluarea conceptelor în întregime, iar acest lucru depinde de măiestria profesorului”, spune Cristina Ene, facilitator Mentalitate Deschisă în Educație. De asemenea, precizează profesoara:

”Este important să oferi feedback real și să te asiguri că elevul îl integrează. Contează și modul în care duci către elevi ideea de examen, mulți blocându-se în acele momente”. Cristina Bărbosu-Ene spune că elevii au nevoie de profesori care să fie onești cu ei, să îi susțină și să îi încurajeze: ”Mi se pare foarte important ca profesorul să fie onest cu sine și cu elevii săi și să îi ajute să-și dezvolte un program de pregătire pentru Evaluare”.

Tactica pașilor mărunți, de folos mai ales pentru pregătirea la matematică

Ovidiu Bădescu susține că ”cea mai buna tactică este cea a pașilor mărunți, adică să găsim o anumită problemă pe care elevul nu a știut-o la simulare, să i-o explicăm până o înțelege, apoi să îi dăm mai multe probleme de același tip, pe care elevul le va putea rezolva singur. Va ajunge astfel la concluzia ca depinde doar de el și de timpul alocat pregătirii să știe la examen orice problemă”.

Dacă sunteți părintele unui elev de clasa a VIII-a sau a XX-a, nu vă lăsati descurajați de nota fiului/fiicei dvs. Nu începeți să criticați! Nu-l veți ajuta cu nimic. ”Discutați cu calm, deschis cu el/ea și stabiliți împreună care sunt pașii pe care îi aveți de făcut mai departe. În această perioadă, copiii se simt foarte stresați, apăsați. Dacă îi vom certa/critica, vom pune și mai multă presiune asupra lor. În această perioadă au nevoie să stie că le suntem alături, părinți și profesori. Au nevoie să stie că, oricare ar fi rezultatul final de la examen, acel rezultat nu ne influențează iubirea pentru ei”, spune profesoara de română Teodora Simion, facilitator de Mentalitate Deschisă în Educație.

SuperTeach este un proiect inițiat de antreprenori în sprijinul profesorilor și al sistemului de educație preuniversitar.  Misiunea proiectului SuperTeach este ca profesorii să descopere și să dezvolte măreția din fiecare copil. Acest lucru este realizat prin programul „Mentalitatea Deschisă în Educație”, creat de liderul global în schimbare de mentalitate, Arbinger Institute, USA.

În cei patru ani de activitate, au avut loc 47 conferințe în marile orașe ale țării sau online. Zeci de speakeri, elite, specialiști în educație și antreprenoriat au inspirat peste 30.000 de profesori și educatori, promovând principii și instrumente ale unei mentalități deschise în educație aplicate la clasă.

745 de profesori SuperTeach selectați dintre participanții la conferințele SuperTeach au absolvit programul de formare „Mentalitate Deschisă în Educație”, realizat în România de Institutul Dezvoltării Personale. Ne propunem să ajungem la peste 20.000 de profesori absolvenți ai programului.

În prezent, SuperTeach dezvoltă comunități locale în 26 județe cu ajutorul celor 51 de facilitatori ai programului MDIE și o Platformă Digitală de conținut educativ pentru toți profesorii interesați să evolueze în spiritul nevoilor societății actuale.

Școli SuperTeach: În octombrie 2021, Școala nr. 28 ”Dan Barbilian” din Constanța a devenit prima instituție de stat din România în care, în următorii 2 ani, va fi implementat un amplu proiect de schimbare de mentalitate. Proiectul pilot va fi replicat și în alte instituții de învățământ din țară.

Celor 4 co-fondatori ai proiectului – Felix Tătaru (inițiator), Dragoș Anastasiu, Cristina Gheorghe și Alexandru Ghiță – li s-au alăturat încă din primul an (2017) și Felix Pătrășcanu, Andy Szekely si Părintele Constantin Necula. Asociația SuperTeach este rezultatul parteneriatului dintre Romanian Business Leaders (RBL), Institutul Dezvoltării Personale (IDP) și Grupul Educativa.

 

 

 

 

 

 

Comentarii

comentarii