
Între anii 1952–1953 are loc construirea şi punerea în funcţiune a pistei de decolare-aterizare pentru nevoile UM de Aviaţie de lângă satul Giarmata Vii, unde se află şi astăzi Aeroportul Internaţional „Traian Vuia” Timişoara.
În timpul comunismului, „Cioca” a continuat să funcționeze ca aerodrom utilitar, dar și pentru Aviasan.
Astăzi, aerodromul este utilizat de proprietarii de avioane mici şi mijlocii, avioane pentru agrement, de până la 5.700 de kilograme, de companii de aero-taxi, precum şi de avioanele utilitare care se ocupă cu stropirea cu îngrășăminte şi insecticide.
În aceste zile pe Aerodromul Cioca din Timișoara are loc un exercițiu de parașutare, parte dintr-un amplu exercițiu multinațional, organizat de Brigada 18 ISR „Decebal”, în cadrul unui program de antrenamente coordonat la nivel național, destinat consolidării cooperării între forțele armate ale mai multor state.
De asemenea, în această perioadă se desfășoară lucrări ample la „Cioca”, aflat în administrarea Consiliului Județean Timiș. Se reabilitează vechea aerogară (dezafectată) și corpul administrativ din incinta aerodromului. Proiectul, de peste 2,7 milioane de lei, se derulează prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Clădirile vor fi reabilitate integral: structură, fațadă, eficientizare energetică, instalație electrică și alte componente.
„Aceste clădiri au fost construite pentru a deservi aerodromul. Una dintre ele are un turn de control, jos era sala aerogării. Cealaltă e clădirea administrativă. Până la construcția și darea în folosință a Aeroportului Traian Vuia, acesta a fost aeroportul Timișoarei. A avut funcționalități din 1937. E un hangar generos, care, cu fonduri puține, poate fi adus la standarde bune. Acolo țineau avioanele amatorii de avioane mici. La mâna a doua poți să iei un avion bun cu 30.000 de euro. E mai ieftin ca un Mercedes de mâna întâi”, a spus Viorel Coifan, fostul președinte al CJ Timiș.
Blocuri în jurul aerodromului
În jurul aerodromului a început dezvoltarea imobiliară în ritm alert. Mulți se tem că aceasta ar putea duce la dispariția aerodromului. Viorel Coifan consideră că e foarte greu să se ajungă la o asemenea nenorocire.
„Aerodromul se află în administrarea Consiliului Județean. Nu e în regim de teren privat, ci e domeniu public. Ori, cei care se gândesc la dezvoltări imobiliare trebuie să străbată un parcurs destul de greu. Adică să dezafectezi din domeniul public 42 de hectare, să le treci în domeniul privat, iar de acolo sunt de urmat alte căi. Teama este că peste drum de aerodrom s-au ridicat patru falnice blocuri, de 11 niveluri, iar cei de la Autoritatea Aeronautică nu se pot abține să dea și alte autorizări. În momentul în care se mai construiesc asemenea blocuri, pista de aterizare a aerodromului va fi opturată. Aceste blocuri au autorizații, nu e vorba de nimic în afara legii. E o lege, că nu ai voie să construiești oricum. Lumea a văzut că se fac construcții în jur, iar tergiversând procedura de autorizare a aerodromului au apărut anumite temeri”, a declarat Viorel Coifan.
Școala de aviație pe Cioca
Tot pe aerodromul „Cioca”, într-una din clădirile vechi, se va deschide și o școală de pilotaj din Timișoara, cu sprijinul Aeroclubului Român.
„Aeroclubul României dorește să preia în administrare acest aerodrom. Se vor aduce acolo două-trei avioane școală. Se va face un curs în fiecare an pentru tineri. Ei ne-au promis că pot să școlarizeze o sută de elevi, nota bene, pe gratis, ceea ce înseamnă că Timișoara va intra în rândul orașelor care pregătesc viitorii piloți. Mai există filială a Aeroclubului Român la Arad, Deva, Baia Mare, și asta înseamnă învierea unei vechi tradiții. Eu sper ca cei de la conducerea CJT își dau seama de importanța acestui aerodrom. Mai ales că acum, zilele acestea, se desfășoară parașutări desant de către cei din Ministerul Apărării Naționale”, a mai spus Viorel Coifan.
Urmează certificarea din partea Autorității Aeronautice
Se dorește și reabilitarea pistei înierbate.
„Eu m-am ocupat personal, împreună cu colegii de la Direcția de Prestări Servicii a Consiliului Județean, de reabilitarea pistei înierbate, care este balizată și adusă la standarde pentru a fi certificată. Apoi, și aerodromul Cioca, după noile rigori impuse de Autoritatea Aeronautică, va fi certificat”, a mai declarat Viorel Coifan.
Probleme cu heliportul
Tot acolo a început și construcția unui heliport, cel mai mare din Timișoara, care ar urma să fie utilizat de cele mai mari elicoptere din dotarea Armatei Române. Din păcate, proiectul s-a blocat.
„A fost proiectat ca să primească elicoptere din categoria grea. De exemplu, elicopterul Mi-17, cel mai greu elicopter din dotarea armatei române. Problema e că platforma, turnată cu un beton special, a fisurat. Noi am dat în judecată firma care s-a ocupat de turnarea platformei, dar știți cum e, în momentul în care ai intrat pe justiție, lucrurile se tot amână. O primă amânare a fost că judecătoria nu a știut despre ce e vorba”, a mai spus Viorel Coifan.
Comentarii
comentarii