Acasă Economic Clubul Economic German promovează pregătirea în şcolile profesionale

Clubul Economic German promovează pregătirea în şcolile profesionale

DISTRIBUIȚI

Povara pregătirii angajaţilor este pasată statului

Pentru investitorii străini Timişoara are încă o mână de lucru relativ ieftină dar pregătirea profesională a devenit în ultimii ani o problema acută. Tinerii au perspective tot mai mici pe piaţa muncii, iar investitorii au probleme în a-şi ocupa locurile vacante cu personal calificat şi, mai ales, adaptat nevoilor de pe piaţa muncii. 

Pentru a remedia acest inconvenient, Clubul Economic German Banat, cu sediul in Timişoara, a demarat încă de anul trecut iniţiative pentru reînfiinţarea şcolilor profesionale, pentru început eventual sub forma unor proiecte pilot. Conform noii legi a învăţământului, din toamna acestui an se vor reînfiinţa în România şcolile profesionale, după ce, în urma cu doi ani ele au fost desfiinţate. Întreprinzătorii au simţit în ultimii ani tot mai puternic lipsa acestei forme de învăţământ, deoarece in multe sectoare de activitate lipseşte personal cu o calificare adecvată. Mai mult, firmele multinaţionale au fost nevoite să investească sume importante în calificarea angajaţilor, sume care au afectat profitul acestora. Nu este astfel nici o surpriză că iniţiativa relansării pregătirii profesionale a venit din partea Clubul Economic German din Timişoara care are printre membrii concernul Continental, unul dintre principalii angajatori din vestul României. 
 
500 de elevi şcolarizaţi, 35 „contractaţi”
 
„Pregătirea profesională a fost întotdeauna pentru noi un subiect important”, spune Peter Hochmuth, preşedintele Clubului Economic German. „Avem absolvenţi de facultate şi personal necalificat, dar între aceste două categorii nu există nimic”, a mai spus Peter Hochmuth. După actualul concept, în toamna anului acesta se vor înfiinţa în judeţul Timiş 17 clase de scoală profesională, cu 500 de elevi, din care 2-3 clase vor fi susţinute de Clubul Economic German. 
„Este indicat ca activităţi din domenii profesionale asemănătoare să fie aduse sub aceeaşi cupola, astfel încât în faza de început să ne putem concentra asupra unui număr redus de clase şi şcoli”, spune Christian von Albrichsfeld, coordonatorul Departamentului Dezvoltare din cadrul Continental Automotive Romania. „Continental va asigura locuri de practică pentru 30 – 35 de elevi. Cu siguranţă că îi vom angaja pe unii dintre aceştia. Nu pot să spun acum câte persoane vom angaja în următorii ani, dar avem nevoie permanentă de personal calificat”, a mai spus Christian von Albrichsfeld. 
 
Specializările se fac pentru profesori, nu pentru cerinţele de pe piaţa muncii
 
Există însă o mare problemă. Chiar dacă Inspectoratul Şcolar Timiş este un susţinător al acestei iniţiative, posibilităţile sistemului actual de învăţământ nu permit şcolarizarea elevilor în specialităţile de care au nevoie investitorii. Astfel, deşi este nevoie de specialişti în mecatronică, nu vor exista şcoli profesionale cu această specializare. „Până acum programul de învăţământ din şcoala românească era menit să umple clasele cu elevi pentru ca profesorii să aibă un loc de muncă şi nu pentru a pregăti absolvenţii în meseriile cerute de piaţă,” recunoaşte inspectorul general şcolar Marin Popescu. „Am ajuns la un compromis cu cei de la Clubul Economic German, şi vom crea specializări cât mai apropiate de nevoile acestora. La ora actuală nu prea exista cadre didactice calificate pentru a instrui elevii de la aceste clase. Daca se vor concretiza actualele propuneri, firmele vor oferi în noul sistem de învăţământ locuri de practică elevilor şi vor asigura parteneriate. Firmele doresc nu numai să susţină aceasta formă de învăţământ, ci şi să efectueze selecţia elevilor. De asemenea doresc participarea la deciziile luate în cadrul comisiei de evaluare şi să contribuie la elaborarea planului didactic. Marile companii sunt dispuse să încheie contracte pe bază de compensaţie financiară cu şcoala parteneră şi cu elevul,” spune Marin Popescu.
 
Firmele pasează pregătirea angajaţilor pe cheltuiala statului
 
Rămâne însă de văzut cine va câştiga în final de pe urma acestui parteneriat. Firmele îşi vor reduce cu siguranţă cheltuielile cu şcolarizarea angajaţilor, pasând aceste cheltuieli la Ministerul Învăţământului, şi, prin participarea la evaluarea elevilor şi la elaborarea planului didactic îşi vor impune, atât cât va fi posibil, propriile cerinţe în procesul de şcolarizare. Inspectoratul Şcolar Timiş va putea asigura locuri de muncă pentru profesori. Cei care ar trebui să câştige sunt însă tinerii, dar pentru cei 500 care vor absolvi peste doi ani şcolile profesionale din Timiş nu se întrevede încă nimic clar pe piaţa muncii.

Comentarii

comentarii