Acasă Cultura Concert-sărbătoare, vineri seara, la Filarmonica Banatul Timișoara. Avancronică

Concert-sărbătoare, vineri seara, la Filarmonica Banatul Timișoara. Avancronică

În onoarea Centenarului Marii Unirii, eveniment-sărbătoare de cea mai mare importanţă pentru toţi românii, Filarmonica Banatul organizează o serie de evenimente muzicale pe parcursul zilelor 1-7 decembrie.

La finele acestei perioade, vineri, vom putea asculta în sala Capitol un concert simfonic ce va conţine Concertul pentru pian şi orchestră nr.2 op.12 de Pascal Bentoiu, Divertisment rustic de Sabin Drăgoi şi „Ciuleandra” — Fantezie pentru pian, percuţie şi orchestră de Andrei Tănăsescu. Concertul va fi deschis cu intonarea Imnului României.

Mircea Tătaru, concert maestrul Filarmonicii Banatul, a explicat că Vocile tinere ale corului mixt al Colegiului Național de Artă Ion Vidu, condus de prof. dr. Maria Gyuris se vor alătura orchestrei noastre pentru aceasta.

„Muzician şi gânditor de primă mărime în zona culturii europene, a fost în egală măsură un aristocrat al spiritului”. Astfel scria Dumitru Avakian, acum doi ani, la decesul compozitorului Pascal Bentoiu. A fost o personalitate autentică a muzicii şi culturii româneşti. Nu s-a mulţumit cu serioasele studii aprofundate în domeniul armoniei, contrapunctului şi compoziţiei la clasa renumitului compozitor şi profesor Mihail Jora, dar a studiat trei ani la Institutul de Folclor armoniile şi ritmurile folclorului românesc. A compus opt simfonii, un poem, trei opere, muzică de scenă, muzică de cameră şi concerte instrumentale pentru pian, vioară şi violoncel. A scris lucrări de muzicologie de referinţă pentru cultura muzicală românească. Cunoştințele sale i-au dat posibilitatea să compună în stiluri diverse, în funcţie de spiritul în care concepea lucrările. S-a folosit de influenţe folclorice, de serialism, dar a atins şi zona neoromantică. Deşi muzica sa a fost caracterizată plină de culoare şi lirism, operele dezvăluie şi un puternic fler dramatic. Bentoiu a avut curajul, puterea şi ştiinţa de a completa schiţele simfonice lăsate de George Enescu pentru simfoniile a IV-a şi a V-a. Orchestra filarmonicii noastre a interpretat în premieră absolută ultima simfonie a lui Enescu la festivalul de la Bucureşti, în 2011. Vineri seara vom asculta al doilea concert pentru pian a lui Pascal Bentoiu în interpretarea pianistului Cristian Niculescu.

Divertismentul Rustic este o suită simfonică pentru orchestră de cameră care în 1928 a primit Premiul „G. Enescu”. Viaţa şi cariera lui Sabin Drăgoi, pe parcursul celor 74 de ani, a fost marcată de multele localităţi în care a muncit şi a creat. S-a născut la Selişte, judeţul Arad, la 6 iunie 1894. În 1914 este numit învăţător într-un sat lângă Budapesta. În timpul războiului este luat prizonier în lagărul din Taşkent, timp de 2 ani. În 1920 îl găsim la Cluj unde susţine examen la Conservatorul de muzică şi artă dramatică. Ajunge mai apoi la Bucureşti, unde obţine o bursă pentru studii la Praga. În 1922 obţine Premiul II la concursul de creaţie G. Enescu şi primeşte un post de suplinitor la Deva. Se mută la Timişoara în 1924 şi este numit profesor la Conservatorul municipal. Este ales membru în comitetul Uniunii compozitorilor. În 1950 este numit profesor la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti. În 1952 devine director al Institului de Folclor şi devine membru al Academiei Române. Se stinge din viaţă în ultima zi a anului 1968, în urma unei intervenţii chirurgicale cu multiple complicaţii. Dintre compoziţiile sale se remarcă cele cinci opere — Năpasta, Horia, Păcală, Kir Ianulea şi Constantin Brâncoveanu.

Pianistul Sorin Petrescu, a fost impresionat de lucrarea Ciuleandra compusă de Andrei Tănăsescu pentru două piane şi a decis să o orchestreze. Această fantezie este o mică suită cu variaţiuni care porneşte de la cunoscuta melodie „Ciuleandra”. Vom observa clişee de muzică de film, citate care se apropie de structura melodiei de bază, lirisme sentimentale, neoromantisme şi chiar apropierea de capriciul 24 pentru vioară de Paganini. La pian va fi Sorin Petrescu, iar la percuţie Doru Roman, soliști concertiști ai Filarmonicii Banatul. Dirijorul concertului simfonic de vineri, 7 decembrie, va fi maestrul Constantin Adrian Grigore –a conchis Mircea Tătaru.