Acasă Administraţie Consiliul Local Timișoara și-a dat girul: SMTT, societatea care va gestiona cursele...

Consiliul Local Timișoara și-a dat girul: SMTT, societatea care va gestiona cursele metropolitane. Reacție dură, neașteptată, a lui Robu la adresa directorului general al STPT

DISTRIBUIȚI

Consiliul Local Timișoara a votat, în ședință extraordinară, delegarea curselor în comunele limitrofe municipiului către Societatea Metropolitană de Transport Timișoara (SMTT), care are titulatura de„. Asociație de Dezvoltare Intercomunitară”. Din SMTT fac parte atât Societatea de Transport Public Timișoara (STPT), cât și primăriile comunelor avute în vedere. Conform noului regulament, SMTT-ul va primi 10% din valoarea biletelor și abonamentelor vândute de STPT.

Societatea Metropolitană de Transport Timișoara a fost înființată oficial încă din 2008. Atunci, pe lângă Timișoara, în aceasta s-au înscris și primăriile din Ghiroda, Remetea Mare și Moșnița Nouă. În acest moment, cursele metropolitane ale STPT ajung în 12 comune: Ghiroda, Moșnița Nouă, Remetea Mare, Sînmihaiu Român, Dumbrăvița, Dudeștii Noi, Becicherecu Mic, Săcălaz, Sânandrei, Șag, Giarmata și Orțișoara.

Proiectul de delegare a curselor a fost prezent pe ordinea de zi a Consiliului Local și la ultima ședință, însă, atunci, Nicolae Robu l-a retras înainte de a putea fi votat. Din câte spune primarul, regulamentul nu a fost bine alcătuit la acel moment, dar și acum au fost descoperite lipsuri. Timp de un sfert de oră, Orza și Robu au încercat să găsească o formulare neinterpretabilă pentru articolul care reglementează finanțarea Societății.

„Vrem să asigurăm cuprindere și pentru zona metropolitană, întrucât avem un operator de transport public, la care operator unic e Consiliul Local Timișoara, operator care a făcut progrese mari în ultima vreme. STPT-ul va asigura transportul public. (…) Am retras proiectul acum câteva zile… nu era rezolvată problema de finanțare. Nici acum nu îmi place, dar, din păcate, așa e prevăzut în statut. Acum nu putem să mai schimbăm lucrurile… suntem în lipsă de timp. Va trebui să schimbăm din mers, ne facem treaba serios pe procedură și vom demara și o modificare de statut”, a spus Robu.

Acesta a explicat care este problema: „Problema e la finanțare: banii se obțin ca procent, 10% din încasările pe care le face STPT. Problema ar interveni atunci când, prin absurd, dacă noi am decide gratuitatea – sau o comună implicată ar decide –, nu se justifică, dar dacă s-ar face, atunci societatea ar lua procent 0 din încasările care le face STPT. Aici e punctul slab. Se funcționează așa o vreme. Vom avea timp să asigurăm un alt mecanism, sub controlul Consiliului Local, care să asigure cheltuielile de funcționare, de personal, etc.”.

Societatea, a explicat Robu, ar urma să facă studii și analize în privința a ce se rute noi s-ar putea crea în toată zona metropolitană, să monitorizeze situația reală și să propună soluții colective de îmbunătățire. Delegarea pe care au votat-o astăzi consilierii ar fi doar primul pas, săptămâna viitoare tot aceștia urmând să voteze și transferul către STPT a sarcinii de a asigura transportul public în zona metro.

Consilierul independent Adrian Orza a intervenit: „Conceptul de transport metropolitan e clar, nu e de discutat. Practic, este primul și unicul proiect care a fost creat în contextul ăsta de zonă metropolitană. Mai multe nu se reușesc și din vina unor primari din aceste comune”.

Problema legată de finanțare a fost comentată și de Orza: Ceea ce mă miră (…) e articolul legat de finanțare. Cu toții știm care este situația. Se fac cheltuieli, dar 10% din vânzarea titlurilor de călătorie? STPT-ul este cel care duce greul, și primăria face investiții, altele le face STPT-ul direct. (…) Suma asta, de 10% din cifra de afaceri, până la urmă, este foarte mare. Trebuie să modificăm că nu e în regulă”. În plus, acesta a spus și că nu vede rostul, cel puțin momentan, ca SMTT-ul să facă, la rândul ei, investiții, din moment ce oricum face STPT-ul și primăria.

„Momentan, trebuie să fim în consonanță cu statutul. M-am trezit în situația în care așa este în statutul actual. Nu putem să ne ducem la Consiliul Concurenței cu documente care trebuie să fie consonante, dar nu sunt. (…) Gândim noi cum facem, dar nu așa… un asemenea procent. Scoatem investițiile, așa «s-a strecurat» în statut. Direcția de specialitate, tutelară, a STPT face investițiile, ca până acum”.

După aceste discuții, timp de aproximativ 15 minute, Robu și Orza, cu o scurtă intervenție și a consilierilor Simion Moșiu, Ștefan Sandu și Căldăraru, au încercat să găsească formularea corectă din punct de vedere legal pentru a reduce din suma care ar reveni SMTT-ul ca procent din vânzările STPT, amândoi fiind de acord că suma ar fi una aberantă. Până la urmă, s-a convenit ca procentul de 10% să fie acordat doar din biletele și abonamentele vândute direct de STPT, nu și din gratuitățile oferite de Primărie, care ar reprezenta, a spus Orza, aproape 90% din suma avută în vedere inițial, undeva la un milion de lei pe lună.

În timpul acestor discuții, Robu a avut o ieșire destul de nervoasă la adresa directorului general al STPT, Nicolae Bitea, membru PNL: „Directorul STPT constat că s-a panicat. Sunt deranjat că îl văd că nu s-a mulțumit să aibă o discuție cu mine, ci vrea să pregătească altceva. Or, este un gest total incorect, care mă supără foarte tare, pentru că eu cunosc toate aspectele. Așa se poate acuma! Nu se poate cum vrea el. Nu el își asigură veniturile, ci le asigurăm noi… și eu, ca ordonator de credite. I le-am asigurat până în momentul de față. Drept urmare, dacă are cineva motive să fie neliniștit, nu este el, ci eu sunt primul care trebuie să fie neliniștit dacă nu merge bine transportul public. La mine vin toate!”.

Într-un final, proiectul a primit votul „pentru” de la toți consilierii prezenți la ședința desfășurată online, adică 17.

Comentarii

comentarii