Acasă Economic Consumatorii români devin mai conștienți de drepturile lor

Consumatorii români devin mai conștienți de drepturile lor

DISTRIBUIȚI

cetatean europeanB

”Ești cetățean european și ai drepturi. E dreptul tău! Acționează!”, sloganul campaniei Uniunii Europene pentru informarea consumatorilor din România, este pe cale să intre în limbajul cotidian, relevă Eurobarometrul “Drepturile Consumatorilor în România”. Potrivit studiului, realizat în toamna anului 2012, mai mult de jumătate (55%) din populaţia urbană a României  afirmă că a văzut sau a auzit mesaje despre drepturile consumatorilor în ultimele luni, iar 45% dintre aceștia şi-au amintit spontan sloganul campaniei de informare a Uniunii Europene, ”Ești cetățean european și ai drepturi. E dreptul tău! Acționează!”. Din momentul lansării campaniei, în iunie 2012, în total 85% din populaţia urbană a României a întâlnit mesaje, anunţuri publicitare sau ştiri despre drepturile consumatorilor, ori îşi aduce aminte de mesajele legate de principalele teme ale campaniei, 83% considerând utile informațiile primite. Consumatorii au devenit mai conștienți de drepturile pe care le au atunci când întâmpină probleme cu un laptop/calculator defect sau cu un pachet de vacanță, ori cu privire la cumpărăturile online și transportul aerian. În general, informațiile primite au fost evaluate ca fiind uşor de reţinut, uşor de înţeles şi convingătoare. Studiul a analizat, de asemenea, percepția românilor asupra modului în care comercianții respectă drepturile şi regulile de protecţie a consumatorilor, și se poate observa o îmbunătățire considerabilă faţă de 2011. Companiile de telefonie fixă sau mobilă respectă drepturile consumatorilor, au susținut 78% dintre români, urmate de supermarketuri/hipermarketuri şi magazinele care comercializează electrocasnice sau aparate electronice (73%) și companiile aeriene de linie sau charter (67%). Pe de altă parte, încrederea în bănci sau alți furnizori de credite, în furnizorii de Internet, companiile de teleshopping și agențiile de turism/tur-operatori este la un nivel mai scăzut, deși s-au observat unele îmbunătățiri față de 2011. De asemenea, trei respondenţi din cinci sunt de părere că sistemul judiciar din România nu este eficient în sancţionarea comercianților care au un comportament incorect faţă de consumatori. În cazul în care ar întâmpina o problemă, majoritatea s-ar adresa asociațiilor non-guvernamentale pentru consumatori, acestea reprezentând şi entităţile din România în care românii au cea mai mare încredere pentru a obţine informaţii despre drepturile lor și sprijin pentru soluționarea unei probleme privind drepturile consumatorilor.

Comentarii

comentarii