Controalele pornite de o comisie mixtă constituită la nivelul Prefecturii Timiș în toate spitalele din județ, în urma incidentului de la Maternitatea Odobescu, unde tavanul s-a prăbușit la un etaj, nu au scos la iveală probleme mari la unitățile medicale verificate. Cel puțin așa arată raportul întocmit după verificări, nu s-au decis niciun fel de măsur spectaculoase ci doar … recomandări. Totuși, DSP a anunțat că a decis suspendarea temporară a activității și redirecționarea tuturor gravidelor și a urgențelor obstetricale către Maternitatea cea nouă de la Spitalul Județean Timișoara.
Printr-un Ordin al prefectului, emis pe 4 decembrie 2024, în perioada 05.12.2024 – 16.12.2024 a avut loc o acțiune de verificare a spitalelor din județul Timiș de către o comisie mixtă alcătuită din reprezentanți ai Instituției Prefectului Județul Timiș, Direcției de Sănătate Publică Timiș, Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Banat” al Județului Timiș și ai Inspectoratului Județean în Construcții Timiș.
”Nu s-au aplicat sancțiuni contravenționale, ci doar au fost dispuse măsuri cu termene (în cursul anului 2024 în urma altor controale, au fost stabilite o serie de măsuri anterior acestor verificări, aflându-se încă în termen de implementare). În acest sens, eventualele sancțiuni contravenționale se vor stabili la finalizarea termenului de implementare a măsurilor dispuse”, a anunțat prefectul de Timiș, Mihai Ritivoiu la aproape jumătate de lună de la finalizarea controalelor.
Totuși, cei de la ISC au constatat ”multiple degradări, chiar majore a unor construcții”, fără a se decide acțiuni drastice. Totuși, cele mai multe probleme au fost descoperite de către ISU, din cele aflate ca și concluzii putem estima că un incendiu cu efecte semnificative nu ar fi imposibil la unele dintre unitățile medicale. Din nou… fără măsuri drastice.
Procedura de control derulată de Inspectoratul Județean în Construcții Timiș a urmărit nu doar starea actuală a unei clădiri, ci și istoricul construcțiilor regăsit în cartea tehnică a clădirii, precum și eventuale măsuri viitoare de întreținere a clădirilor. S-au constatat următoarele deficiențe: inexistența Cărții tehnice a construcției, cu cele 4 capitole componente (proiectarea, execuția, recepția și exploatarea), la sediul obiectivului controlat (unitate sanitară), în majoritatea cazurilor, proprietari ai clădirilor spitalelor fiind primăriile orașelor și municipiilor, cartea tehnică a construcției fiind deținută de acestea; lipsa tuturor actelor aferente construcțiilor și neorganizarea urmăririi curente a comportării în exploatare a construcției și a instalațiilor aferente; multiple degradări, chiar majore a unor construcții.
Inspectoratul Pentru Situații de Urgență „BANAT” al Județului Timiș a urmărit două componente în cadrul controlului, și anume verificarea, dar și informarea preventivă privind apărarea împotriva incendiilor și prevenirea situațiilor de urgență la construcțiile și spațiile unităților spitalicești de pe raza județului, fiind identificate o serie de deficiențe, după cum urmează: în majoritatea spitalelor nu este constituit Serviciul Privat pentru Situații de Urgență; lipsa autorizației de securitate la incendiu pentru unele construcții ale spitalului; lipsa măsurilor de apărare împotriva incendiilor specifice la obiectivele la care au fost efectuate modificări constructive ale spațiilor existente; instalații electrice necorespunzătoare sau improvizate, corpuri de iluminat fără elemente de protecție și doze de derivație fără capac; lipsa dotării cu sisteme de alarmare și semnalizare în caz de incendiu, potrivit reglementărilor specifice la clădirile și spațiile unităților sanitare; inexistența marcării cu indicatoare standardizate, astfel încât traseele acestora să fie recunoscute cu ușurință, atât ziua cât și noaptea pe căile de evacuare din cadrul spitalelor; nu este asigurat accesul autospecialelor de intervenție în caz de incendiu sau accesul autospecialelor de pompieri este îngreunat la fațadele clădirilor prin parcarea autoturismelor pe căile de acces; instalațiile de detectare, semnalizare şi avertizare în caz de incendiu nu funcționează la parametrii pentru care au fost proiectate, iar o parte dintre detectorii de fum/temperatură nu sunt fixați; instalații de stingere cu hidranți interiori nefuncționale; nu este asigurat personal suficient în raport cu numărul și autonomia de deplasare a pacienților, pentru supravegherea permanentă pe durata zilei cât si a nopții și salvarea ori evacuarea acestora în caz de incendiu; nu sunt respectate reglementările interne privind interzicerea fumatului în incinta/amplasamentul instituției; căi de evacuare cu lățimea liberă de circulație îngustată prin amplasarea de obiecte de mobilier; gabaritul ușilor de la unele saloane au lățimea mai mică de 1.40 m, fapt care îngreunează evacuarea în cazul producerii unei situații de urgență; tablourile de distribuție a energiei electrice nu sunt prevăzute cu dispozitive de protecție cu curent diferențial rezidual, pentru diminuarea riscului de incendiu; nu au fost actualizate planurile de evacuare conform anexei nr. 2 din Ordinul nr. 163/2007.3
La control au participa și cei de la Direcția de Sănătate Publică Timiș. Din nou, și inspectorii sanitari au găsit probleme multiple. Concluziile prezentate abordează mai ales problemele de la Maternitatea cu incidentele ”constructive”.
Verificările de la Odobescu au vizat respectarea condițiilor igienico-sanitare în unitățile sanitare din județ și au fost constatate următoarele și dispuse măsuri după cum urmează: nu sunt îndeplinite condițiile igienico-sanitare la spațiile din spitalele care necesită lucrări de extindere, reparații, reabilitare, renovare; la corp clădire Timișoara, str. 16 Decembrie 1989, nr. 22-24 Secțiile Clinice Obstetrică I-IV, Neonatologie, TI Neonatologie, Bloc alimentar și Corp Clădire str. Odobescu nr.1-3, Secțiile Clinice Ginecologie și Ambulatoriu integrat Obstetrică-Ginecologie, s-au constatat următoarele: Unitatea sanitară deține Autorizația Sanitară de Funcționare nr. 128/R/08.04.2024 cu 13 anexe, fiind eliberată cu program de conformare; Unitatea sanitară aduce la cunoștința DSP Timiș suspendarea temporară a activității Secțiilor Clinice Obstetrică – Ginecologie I-IV, Neonatologie, TI Neonatologie pentru demararea de urgență a lucrărilor de refacere a structurii clădirii care deservește sediul Maternității Odobescu până la remedierea situației și se solicită redirecționarea tuturor gravidelor și a urgențelor obstetricale către Spitalul Clinic Județean de Urgență ,,Pius Brînzeu“ Timișoara.
În concluzie, DSP Timiș ,,comunică avizul de suspendare temporară a activității și redirecționarea tuturor gravidelor și a urgențelor obstetricale către Spitalul Clinic Județean de Urgență ,,Pius Brînzeu“ Timișoara, pentru monitorizare /naștere. De asemenea, se solicită obligativitatea înaintării către DSP Timiș a tuturor măsurilor luate de către unitatea sanitară în vederea desfășurării activității în spațiile rămase funcționale și solicitarea avizării temporare în cazul modificării circuitelor funcționale autorizate conform Autorizației Sanitare de Funcționare. Unitatea sanitară a comunicat DSP Timiș faptul că potrivit ,,Autorizației Sanitare de Funcționare nr. 128/R/08.04.2024, anexa 12 […] ambulatorul integrat, cabinet Neonatologie, Pediatrie funcționează în cadrul ambulatoriului de Ginecologie la demisol, activitatea acestuia nefiind suspendată[…] documentația cu privire la solicitarea avizării temporare a structurilor mai sus menționate este în curs de realizare“. Au fost prezentate deciziile de detașare și raportul/salariat din REVISAL de unde reiese faptul că personalul (25 infirmiere și asistente medicale) care își desfășurau activitatea pe secțiile pentru care s-a emis avizul DSP de suspendare temporară a activității este detașat pe o perioadă de 6 luni începând cu data de 20.12.2024 la Spitalul Clinic Județean de Urgență ,,Pius Brînzeu“ Timișoara.
De la producerea evenimentului 01.12.2024 în Clădirea Maternității Odobescu, căderea plafonului, apariția mai multor fisuri la nivelul planșeului și pereților și până în prezent 23.12.2024 s-au purtat discuții cu privire la relocarea spitalizării de zi neonatologie și Centru de boli Oculare Rare și a cabinetului de Oftalmologie în demisolul ambulatoriului integrat Obstetrică-Ginecologie, str. 16 Decembrie 1989, nr. 27 pentru care s-a întocmit o propunere de memoriu tehnic, spațiul fiind în curs de igienizare și organizare. S-a procedat și la verificarea spațiului magaziei de materiale sanitare și diverse pentru care unitatea sanitară a transmis în luna octombrie o notă de fundamentare Primăriei Municipiului Timișoara pentru relocarea acesteia. S-a solicitat avizarea structurii organizatorice având în vedere reorganizarea acesteia prin solicitarea și depunerea dosarului în vederea eliberării notificării de certificare de sănătate publică a conformității, conform OMS nr. 5741/2024. La data controlului s-a verificat din punct de vedere igienico-sanitar blocul alimentar de la demisolul clădirii Maternității Odobescu a cărei activitate nu a fost suspendată. S-a constatat faptul că, grupul sanitar aferent personalului blocului alimentar prezintă zone de mucegai, pereți scorojiți și necesită igienizare și s-a dispus igienizarea spațiului grupului sanitar al personalului din blocul alimentar conform programului de conformare.
Ținând cont de faptul că problemele și deficiențele constatate de către Comisia mixtă vizează desfășurarea în bune condiții a activității spitalicești și nu în ultimul rând viața și siguranța pacienților și a cadrelor medicale, am transmis tuturor proprietarilor și administratorilor clădirilor în care funcționează spitalele din județul Timiș (Primăriile Municipiilor Timișoara și Lugoj, Primăriile Orașelor Jimbolia, Deta, Făget, Sânnicolau Mare, Consiliul Județean Timiș, Ministerul Sănătății și Ministerului Transporturilor și Infrastructurii) solicitarea de analizare a situației și îndeplinirea urgentă a măsurilor și la termenele stabilite în urma controlului pentru diminuarea, remedierea sau eliminarea deficiențelor constatate.
Prezentul control urmărește remedierea deficiențelor și prevenirea ulterioară a unor astfel de situații și nu în mod special emiterea de sancțiuni. S-au lăsat măsuri de soluționare a celor constatate pentru perioada următoare și se va reveni pentru verificarea îndeplinirii lor. În cazul neîndeplinirii măsurilor la termen vor fi aplicate sancțiuni.