În ultimii ani, ziarul nostru și presa timișoreană a relatat despre diverse achiziții și cumpărături, unele fără sens, făcute de către Primăria Timișoara și de societățile din subordine. Administrația Fritz pare să fi găsit obiectul magic, care poate fi cumpărat anual, fără a da socoteală pentru cât timp este folosit și când este casat sau scos din uz: coșul stradal de gunoi.
Astfel, pe 5 august 2024, administrația timișoreană a cumpărat nu mai puțin de 60 de coșuri de gunoi stradale, cu capacitatea de 80 de litri, pentru care a plătit un total de 135 de mii de lei, la care se adaugă TVA. Adică nu mai puțin de 2250 de lei fără TVA pentru un recipient, echivalentul a 535 de euro, TVA inclus.
Suma nu ar fi exorbitantă, deoarece s-au cumpărat până acum și coșuri de gunoi mai scumpe. Ceea ce este însă inexplicabil este apetitul administrației pentru a cumpăra coșurile de gunoi. Ele se dovedesc o mină de aur pentru contractele cu dedicație, având o garanție mică, de numai 24 de luni. Asta în timp ce coșurile masive de gunoi, cele metalice sau din material pietros, cumpărate acum 10-12 ani sunt încă bune, intacte și funcționale.
Dedicația e vizibilă cu ochiul liber. Firma de la care s-a făcut achiziția, MEGASTOL ENERGY SRL din București, fiind abonată la contracte cu câteva primării și regii, de ani de zile. Și vinde aproape orice, având ca obiect principal de activitate codul CAEN 4690, adică “Comerț cu ridicata nespecializat”.
Cu toate acestea, firma este specializată pe mobilier urban și este fericita câștigătoare a unor licitații și atribuiri directe cu diverse primării. Printre “abonați” sunt primăriile sectoarelor 6, 2 și 1 din București, Primăria Timișoara, orașul Titu, Caransebeș dar și comuna timișeană Dumbrăvița, la vânzări directe. La licitațiile prin SEAP, listei de clienți favoriți i se adaugă municipiul Constanța și Călărași.
Firma a început să vândă masiv către primării din țară în 2020, când a avut o cifră de afaceri de 3 934 729 de lei, care a urcat vertiginos, ajungând la 12 512 269 de lei în 2023. Cu alte cuvinte, prin bunăvoința unor primari, firma și-a triplat cifra de afaceri doar din vânzări diverse.
De ce tot cumpără coșuri Primăria Timișoara?
Secretul achizițiilor stă într-o cerință a primăriei, din caietul de sarcini și din documentația tehnică, prin care perioada de garanție a recipienților a fost redusă la 24 de luni. Spre deosebire de modelele masive, mai vechi, achiziționate până în 2019, care erau din plastic gros sau din material pietrificat, erau ignifuge, nu puteau fi rupte sau îndoite și nici furate, din cauza greutății lor.
În aprilie 2022, edilii Timișoarei au considerat că e nevoie de coșuri de gunoi trainice, ignifuge. Inițial trebuiau să fie metalice, dar apoi s-au căutat alte soluții. Atunci, Primăria Timișoara a achiziționat de la Urbio Palagio SRL 500 de coșuri de gunoi stradal, cu capacitate de 50 de litri. Valoarea contractului a fost de 310.000 de lei fără TVA, iar fiecare coș avea o garanție de 24 de luni în condiții normale de utilizare.
Ațadar, tot în 2022, dar în luna noiembrie, Primăria Timișoara lansa o cerere de ofertă pentru încă 240 de coșuri de gunoi stradale, pe lângă cele 500 montate în vara aceluiași an. Pentru cele 240 de coșuri, Primăria Timișoara punea la bătaie 897.000 de lei cu TVA, adică 183.000 de euro. Aceasta înseamnă că valoarea estimativă, cu TVA, a unui coș de gunoi era de 760 de euro.
Și aici, achiziția a fost tot o dedicație. În vederea atribuirii contractului, administrația Fritz a organizat o licitație deschisă, la care s-au prezentat patru companii interesate. Însă doar una a prezentat prețul cel mai scăzut, acesta fiind și criteriul financiar prevăzut în caietul de sarcini. Iar la data de 26 aprilie 2023, Primăria Municipiului Timișoara a încheiat cu SC Info Services Computers SRL, din Sectorul 1 al Capitalei, contractul nr. 41/2023, la o valoare finală de 540.000 de lei fără TVA, respectiv de 642.600 de lei cu TVA. În acest sens, un singur coș de gunoi cumpărat de primăria lui Dominic Fritz a ajuns să coste 2.677,5 lei (546,42 de euro), mai mult decât un salariu minim net, care era la acel moment de 1.898 de lei în România.
SC Info Services Computers SRL, societatea care și-a adjudecat acest contract, este o companie înființată în anul 2005, deținută, potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), de doi cetățeni libanezi, pe nume Wael Cherry și Nabil Cherry. Firma este cunoscută cu mai multe afaceri derulate cu instituții publice ale statului, în ultimii ani, dintre care trei ies în evidență. Un prim astfel de contract este cel încheiat la 8 octombrie 2022 cu Administrația Națională a Rezervelor de Stat și pentru Probleme Speciale, care a contractat firma în cauză pentru furnizarea, proiectarea, instalarea, configurarea și programarea unei instalații de detecție, semnalizare și alarmare a incendiilor, în valoare de 116.840,34 de lei fără TVA. Apoi, la 12 iunie 2020, firma a primit de la Administrația Prezidențială un contract de 557.068,32 de lei fără TVA, pentru lucrări de reabilitare a sistemului de detecție, semnalizare și avertizare la incendii. Iar al treilea contract este cel din 14 iulie 2022, când Ministerul Mediului a contractat lucrări de modernizare a infrastructurii rețelei de date, pentru suma de 901.064,73 de lei fără TVA.
În plus, în centrul Timișoarei au mai fost montate în urmă cu trei luni 20 de coșuri de gunoi inteligente, dotate cu sistem automatizat de compactare și alertare a agenților de salubritate. Este vorba despre coșurile „Big Belly” care sunt alimentate cu energie solară prin panourile fotovoltaice integrate.
Noua găselniță a primarului Fritz sunt containerele pentru deșeuri textile, în condițiile în care oricum salubrizarea lasă de dorit, contractele sunt de fapt, prelungiri ale celor vechi, iar orașul este plin de gunoaie.
“Amplasăm containere pentru colectarea deșeurilor textile în cartiere. Mai multe locuri pentru mai multe tipuri de deșeuri e una din cele mai dese probleme în discuțiile cu timișorenii.
Ieri am aprobat în Consiliul Local parteneriatul cu societatea care după colectare se va ocupa și de reciclarea acestor deșeuri textile. Containerele le amplasăm în Piața Dacia, Piața 700, Piața Traian, Intrarea Doinei și zona Soarelui.
În același timp, avem în lucru deschiderea a 4 centre de colectare, pentru care avem finanțare prin fonduri PNRR. Aici timișorenii vor putea arunca deșeuri care acum nu pot fi depozitate nici în pubela neagră, nici în cea galbenă.
Pentru centrele care vor funcționa pe Aleea Pădurea Verde, Calea Dorobanților și Calea Moșniței am terminat studiul de fezabilitate și pregătim licitația pentru execuție. Pentru centrul de pe Calea Șagului – care se va întinde pe un teren de 2,5 hectare – suntem pe final cu studiul de fezabilitate, după care urmează licitația pentru execuție”, a postat pe Facebook, primarul Fritz, pe data de 14 august 2024.
Și aceasta este tot o ambiție a primarului și probabil o dedicație pentru o firmă care face pubele pentru textile. Textilele nu sunt perisabile și nu reprezintă un pericol imediat pentru sănătatea publică.
“În primul rând nu se respectă colectarea selectivă a deșeurilor. Apoi colectarea se face după un grafic greoi. A fost și greva gunoierilor și știți că pericolul pentru sănătate a fost foarte crescut iar orașul s-a inundate de gunoaie în două săptămâni. Prioritatea, mai ales în sezonul acesta canicular, dar și în general, ar trebui să fie gunoiul menajer. În plus, oamenii stau cu pubelele în curtea casei, în scările de bloc sau în fața blocului. Este exact ca și în comunism. Cei din primăriei se laudă din 2020 cu crearea acelor spații închise pentru pubele, dar pe care nu le face nimeni. Astfel totul ar fi mai igienic și mai estetic. De când cu programul de reciclare a sticlelor și a PET-urilor, inclusive clopotele mari, pentru sticlă sunt răsturnate și răvășite de cei ce trăiesc din vânzarea de deșeuri. E o problem nerezolvată de ani de zile”, ne-a declarat unul dintre reprezentanții Gărzii de Mediu.