Acasă Economic Cum a ajuns un ghid timișorean să facă afaceri de 3 milioane...

Cum a ajuns un ghid timișorean să facă afaceri de 3 milioane de euro în Tenerife

DISTRIBUIȚI

Marius Mihuț era, în 2013, un simplu ghid în Tenerife, care colabora cu o agenție românească și se ocupa de 20 de turiști pe săptămână. În doar câțiva ani, a ajuns să aibă opt angajați și să-și facă o firmă de ghizi și turoperare, care se ocupă de serviciile a 350 de turiști pe săptămână și revinde camere de hotel către agenții românești, având afaceri de 3 milioane de euro pe an.

În 2009, când a ajuns în Tenerife, fără să cunoască o boabă de spaniolă, Marius Mihuț, un tânăr de 26 de ani din Timișoara, știa exact ce vrea să facă: o firmă prin care să aducă turiști români pe insula din Atlantic. Ajunsese acolo la îndemnurile unui fost coleg de liceu, care se stabilise în Tenerife și îi prezentase totul în roz. La fața locului, Marius a constatat, însă, că există deja agenții românești care aduc turiști din țară acolo. E drept că nu lucrase până atunci nicio zi în turism. Avusese în Timișoara o firmă de panificație, pe care o vânduse în 2007, înainte să înceapă criza. Asta e ideea cu un business, crede Marius, să-l dezvolți, iar la un moment dat să-l vinzi altcuiva cu mai multă forță și mai multă viziune, care îl poate duce mai departe. Chiar dacă lucrurile nu au stat așa cum și-a imaginat el atunci, la început, a ajuns să lucreze în turism în Tenerife încă din 2009, dar ca angajat la departamentul de vânzări al unui hotel. Norocul lui a fost că acel hotel nu se baza pe turiști spanioli și i-a fost suficient că știa limba engleză. A învățat spaniola între timp, în cei patru ani în care a lucrat la hotel, unde a căpătat suficientă experiență cât să-i dea curaj să încerce să facă ceva pe cont propriu în turism, așa cum visase inițial.

În 2013 a plecat de la hotel și a început să lucreze, mai întâi, cu o agenție din România, căreia îi oferea asistență turistică în Tenerife, adică se ocupa de transferurile și excursiile grupurilor de turiști pe care turoperatorul român îi trimitea din țară. Marius aștepta turiștii la aeroport cu un autocar închiriat, îi ducea la hotel și, în zilele următoare, făcea pe ghidul pentru ei în excursiile opționale. La început, a lucrat pe persoană fizică autorizată și se ocupa doar de 20 de persoane pe săptămână. Așa a început, în următoarea perioadă, să funcționeze ca ghid, dar și ca un fel de om de legătură al agențiilor românești în Tenerife. În 2014, se ocupa deja de 40 de turiști români pe săptămână, iar în 2015 a crescut și mai mult volumul și n-a mai putut să facă față singur. Se lucra încă pe PFA-ul lui, dar deja începuse să aibă angajați. Așa că un an mai târziu a înființat firma Mario Viajes, care, în afara asistenței turistice, a început ulterior să se ocupe și de rezervări de hoteluri, ca turoperator. Acum, firma are nouă angajați – ghizi, persoane care fac transferuri și departament de rezervări și crește puternic în fiecare an, ca volum al afacerilor. Marius Mihuț estimează că va încheia 2017 cu vânzări de trei milioane de euro.

Mario Viajes a dezvoltat două site-uri pentru piața din România: ghidtenerife.ro și ghidgrandcanaria.ro și s-a extins în acest an și cu un birou în insula Grand Canaria. Firma lucrează acum cu unele dintre cele mai mari agenții din România care trimit turiști în Tenerife: Paralela 45, Cocktail Holidays sau TUI Eurolines. “Am început totul de la zero, neavând habar cum se face business-ul, le-am învățat pe toate pe parcurs. Poate că dacă ne-ar fi învățat cineva cum se face, am fi fost mult mai departe acum”, spune Marius Mihuț

Devenind turoperator, Mario Viajes are acum contracte directe cu hotelurile și, după cum spune fondatorul ei, poate oferi de la A la Z tot ce se poate face în Tenerife: hoteluri, transferuri, excursii etc. Firma lucrează doar cu agențiile românești, nu direct cu clienții români. “Nu vrem să ne concurăm partenerii noștri, agențiile din țară. Ei sunt mult mai cunoscuți decât noi în România și, oricât de tare ne-am promova noi în mediul online, piața din România nu e pregătită pentru astfel de vânzări”, explică Marius Mihuț. Din această săptămână, adaugă el, la va fi permis accesul în sistemele de rezervări ale Mario Viajes și agențiilor mici românești, cărora, crede Mihuț, le-ar fi imposibil sau foarte greu să găsească tarife mai mici la hotelurile din Tenerife și care nu-și permit să angajeze un om în insulă capabil să acorde asistență turiștilor trimiși acolo. Firma vrea să intre și în alte țări din zonă, cum ar fi Serbia sau Bulgaria, dar mai întâi va ataca piața ungară, pentru că o treime dintre angajații Mario Viajes cunosc și limba maghiară. În aceste țări va vinde, însă, vacanțe direct către turiști.

Politica firmei e să aducă angajați din România, care trebuie să facă niște cursuri și să obțină autorizații în Tenerife. Un ghid poate câștiga, în funcție de cât muncește, de la 1.000 de euro pe lună până la 3.000 sau chiar mai mult. Sunt ghizi buni, care câștigă și 5.000 de euro pe lună, dar lucrează cu alte piețe, nu cu cea românească. Marius Mihuț estimează că în Tenerife ajung în fiecare an în jur de 10.000 de români, iar numărul lor e în creștere de la an la an. Singura problemă, spune el, e că unii români care vin în insulă se așteaptă la același lucru ca în Turcia, însă aici e alt gen de vacanță și alt gen de turism. Nu e locul unde lumea să vină, să stea în resort și să nu mai iasă. Majoritatea turiștilor merg în excursii opționale, iar dacă își permit, pot face câte una în fiecare zi.

Prețul mediul al unei excursii e în jur de 50 de euro, cea mai scumpă dintre ele fiind vizita pe insula vecină, La Gomera, care costă 67 de euro și are și masă de prânz inclusă. Se pot face, însă, și excursii private, cu mașini de lux, șofer și ghid, și costă 500 de euro. Mihuț estimează că din România vin în jur de zece familii pe vară care fac excursii de acest fel. Un român, însă, poate veni în Tenerife cu 1.000 de euro, însemnând bilet de avion și cazare. Din păcate, adaugă Marius, nu înțelege de ce Tenerife nu e văzută ca o destinație în care românii să vină și iarna, când e vârful de sezon în insulă. Cel mai frig acolo e undeva, la sfârșitul lunii ianuarie, cu 16 grade noaptea și 22-23 de grade ziua, dar se stă la plajă. Intensitatea soarelui în Tenerife e foarte mare, la 23 de grade soarele arde, se poate intra în ocean și lumea stă la plajă, explică Marius Mihuț.

Deși a ajuns să aibă angajați, să se extindă și pe alte piețe și să ruleze volume de milioane de euro, Marius mai face încă pe ghidul, o dată sau de două ori pe săptămână. Mulți dintre românii care au ajuns în insulă îl știu și s-au întâlnit cu el cel puțin o dată. Marius Mihuț crede că, spre deosebire de alți turiști, românii au ceva special: la turiștii români “poți să crești entuziasm”, ceea ce e greu de obținut la multe alte naționalități, care sunt mai reci. “Fără emoție nu poți să vinzi. Dacă un german vine de acasă cu ideea să plece într-o singură excursie, nu-l mai convingi să facă o a doua, indiferent cât de mult și de frumos i-ai povesti și despre alte excursii”.

Sursa: profit.ro

Comentarii

comentarii