Acasă Eveniment Domeniul public – „închiriat” de Primăria Timişoara prin contracte de sponsorizare

Domeniul public – „închiriat” de Primăria Timişoara prin contracte de sponsorizare

DISTRIBUIȚI

Târgul de Crăciun a costat municipalitatea, în „vorbe”, 350.000 de lei

Primăria Timişoara face abuz de autoritate în plin centrul oraşului, dar se jură că totul este în interesul timişorenilor şi al atmosferei frumoase. Cei aproximativ 90 de comercianţi ce au deţinut căsuţe la Târgul de Crăciun au aflat cu stupoare că nu vor semna un contract de închirire pe spaţiile puse la dispoziţie de municipalitate. Aceştia au fost obligaţi să semneze contracte de sponsorizare cu Casa de Cultură a Municipiului Timişoara. O varintă 100% ilegală, dar agreată de municipalitate. Valoarea sponsorizării – în funcţie de ce pui pe tarabă  – între 3.500 şi 6.000 de lei. Majoritatea comercianţilor au sponsorizat, însă, de nevoie Casa de Cultură  cu o sumă fixă – 4.000 de lei Aleşii locali sunt şocaţi de ce a putut face Primăria Timişoara.

Direcţia Patrimoniu se spală pe mâini

Direcţia de Patrimoniu, ce trebuia, în mod normal, să se ocupe de caz, se spală pe mâini. Martin Staia, directorul Direcţiei de Patrimoniu din PMT, ridică din umeri: „Nu am avut nicio legătură. Direcţia de Comunicare şi Casa de Cultură s-au ocupat de contracte”. Purtătorul de cuvânt al Primăriei Timişoara, Flavius Boncea, se pierde în explicaţii, reveniri şi contrareveniri la declaraţii. Concret, la Casa de Cultură a Municipiului Timişoara au ajuns 35.000 de lei, conform directorului instituţiei. Restul, până la cel puţin 350.000 de lei, suma finală avansată de municipalitate, au mers în altă parte. Primăria Timişoara se jură, însă, că toţi banii au fost băgaţi în organizarea târgului… Spre deliciul zecilor de mii de timişoreni care l-au vizitat…

Comercianţii s-au supărat pentru că preţul sponsorizării a crescut

Comercianţii care, an de an, îşi desfac marfa la târgurile de Crăciun şi de Paşti organizate de Primăria Timişoara, au răbufnit după ediţia din acest an. Mereu s-au făcut sponsorizări în locul unor contracte normale de închiriere, dar acum preţul a crescut. Şi tăcerea are, însă, un preţ… „Este anormal ce se întâmplă. Mereu am fost obligaţi să facem contracte de sponsorizare, dar acum au mărit nejustificat preţul. La Târgul de Paşti din 2011 am plătit 2.500 de lei sponsorizare la Casa de Cultură, la Târgul de Crăciun au zis că trebuie să le dau 4.000 de lei. M-am dus la Cojocari şi i-am spus verde în faţă totul. Ştiţi ce mi-a zis? E greu, domnule, e criză, hai să ajutăm şi Casa de Cultură cu mai mulţi bani. Aşa mi-a zis”, ne-a declarat un revoluţionar ce a vândut mezeluri la una dintre tarabele amenajate de municipalitate în Piaţa Operei. Acesta ar fi vrut să facă o asociaţie a comericanţilor care să protesteze împotriva abuzului Primăriei Timişoara. Nu a putut, pentru că mulţi precupeţi sunt din alte părţi ale ţării şi nu au vrut probleme…

10% la Casa de Cultură, 90% – nimeni nu ştie unde

Iniţial, reperezentanţii Primăriei Timişoara au negat existenţa unor astfel de contracte de sponsorizare şi au afirmat că toţi banii obţinuţi din „chirie” au mers către PMT. Apoi au revenit, pentru că alţi oameni implicaţi în afacere au spus adevărul. Luat prin surpindere, Pavel Deheleanu, directorul Casei de Cultură a Municipiului Timişoara, a recunoscut faptul că producătorii care au fost prezenţi la Târgul de Crăciun de la Timişoara au sponsorizat instituţia pe care o conduce. „ Este adevărat, banii din închirierea căsuţelor au venit la noi, prin contracte de sponsorizare. Din câte ştiu eu, la noi au ajuns aproximativ 35.000 de lei” , ne-a spus Deheleanu. Flavius Boncea, purtătorul de cuvânt al PMT, ne-a spus, iniţial, că toţi banii au mers la municipalitate. A revenit şi ne-a dezvăluit că, totuşi, 35.000 de lei s-au dus din contracte de sponsorizare către Casa de Cultură. A mai avut o revenire… „A fost o greşeală: nu era vorba despre 35.000 de lei, ci de 350.000 de lei. Toţi banii au fost folosiţi pentru organizarea târgului. Am vrut să facem o bucurie timişorenilor şi nu ne-am uitat la profit. Am apelat la contracte de sponsorizare, pentru că altfel banii se duceau la buget şi nu mai puteam plăti direct costurile organizării târgului. Sponsorizarea a fost singura modalitate prin care am putut folosi imediat banii de la comercianţi”, ne-a spus Flavius Boncea.

Consilierii locali sunt şocaţi de sponsorizarea pusă la cale de primărie

Consilierii locali sunt şocaţi realmente de ce a putut face Primăria Timişoara în cazul Târgului de Crăciun. Consilierul local PSD Radu Ţoancă şi-a făcut cruce când a auzit de tertipul Primăriei Timişoara. „Dacă situaţia stă aşa, este extrem grav. Nu ai cum să plăteşti o chirie sub formă de contract de sponsorizare. Nu este de competanţa aleşilor locali, sunt organe abilitate care să stabilească acest lucru. Oricum, vom face o interpelare pentru a vedea dacă cele spuse se adeveresc”, spune Radu Ţoancă. Şi cel mai activ consilier local PD-L din CLT este oripilat de şmecheria pusă la cale de muncipalitate.  „Lipsesc foarte mulţi bani. Nu este normal să dai contracte de sponsorizare pe domeniul public. O să cer o situaţie clară, pentru a vedea ce s-a întâmplat. Din câte ştiu eu, domeniul public se concesionează sau se licitează, nicidecum nu se fac contracte de sponsorizare. Banii trebuiau să ajungă la noi, nu la Casa de Cultură”, spune Adrian Pau, consilier local PD-L.

Orza ştia jumătate din poveste. Cojocari nu comentează

Nici măcar consilierii locali PNŢCD nu sunt de acord cu contractele de sponsorizare. „Nu este normal ca închirierea căsuţelor de la Târgul de Crăciun să fie condiţionată de o sponsorizare. Este posibil să fie două tipuri de contracte: unul de sponsorizare şi altul de închiriere. Nu mi se pare normal ca o chirie să fie achitată sub formă de sponsorizare”, spune consilerul local PNŢCD Valentin Moldovan. Consilierul local PNL Ciprian Bogdan spune că normal ar fi fost să se meargă după legea achiziţiilor publice. „Nu cunosc subiectul în detaliu, cred însă că trebuia să se respecte legea achiziţiilor publice. Dacă este ceva în neregulă, voi face interpelări în consiliul local”, spune Ciprian Bogdan. Cel mai liniştit este viceprimarul Adrian Orza, care ştia demult povestea. Nu toată… Orza spune că în fiecare an s-au făcut contracte cu Casa de Cultură. Şi nimeni nu s-a sesizat. „Din câte ştiu eu, în ultimii ani, comercianţii de la Târgul de Crăciun au dat bani la Casa de Cultură. Din aceşti bani mai ştiu că se plătea curentul la eveniment. În ceea ce priveşte contractele de sponsorizare, nu ştiu nimic”, susţine Orza. Secretarul Primăriei Timişoara, Ioan Cojocari, nu a vrut să ofere nici un răspuns cu privire la Târgul de Crăciun. „Am eu destule probleme şi nu mai vreau să mă bag. Dacă tu ai informaţii că au fost contracte de sponsorizare, scrie aşa. Eu nu vreau să mă bag. Nu ştiu nimic”, spune Ioan Cojocari. Nea Jean a avut o replică mult mai acidă, iniţial. Din păcate, ea nu poate fi reprodusă în paginile unui ziar…

 

Comentarii

comentarii